Nu blir det krig i snäck och algskogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madde2008
    • December 2014
    • 43

    Nu blir det krig i snäck och algskogen!

    tiden har tuffat på i mitt akvarium och snäckorna frodas! Physa tror jag de kallas... först var de varmt välkomna små städare men så ökade liksom beståndet lavinartat! Läste nu om den köttätande snäckan som jag givetvis precis glömde namnet på... tänkte skaffa sådana men funderar på om de går ihop med mina endlers guppy som också frodas? Vill också ha körsbärsräkor nu. Guppyyngel simmar ju men skulle jag nu få räkyngel ligger de väl pyrt till?

    Det andra bekymren är trådalger och grönt vatten. Ja, en liiiten svacka just nu ja. Fiskarna verkar annars må prima och skänker mig mycket glädje. Jag tycker själv att jag varit noggrann med skötsel och vatten byten. jag får ibland plocka bort långa tofsar av alger...blää.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    hej madde , snäckor som äter andra snäckor då tänker du nog på helena snäckor? är det malaysiska snäckor du har problem med så finns det en sorts pansarmals liknande fisk jag ej kan namnet på som jag fick tips om i en affär , hade 700+ snäckor i mitt 100 liters dem var på alla rutor , jag kastade in dessa 2 fiskar jag blev tipsad om , kan lägga upp bilder på dem någon annan kan säkert namnet , på 2 månader var det typ inga snäckor kvar , jag kan se några snäckor gömma sig inne i flytväxterna men inga alls på rutorna etc.

    Helena snäckor testade jag med , vet ej vad som hände med dem men under 1 månads tid med 6 helena snäckor där inne så märkte jag ingen skillnad alls , gällande alger så är jag inte så duktig på det .

    hur stort är akvariet ? kan vara bra o veta några andra kan ge tips på bra fiskar som passar den storleken för att rensa algerna

    Kommentar

    • Madde2008
      • December 2014
      • 43

      #3
      700! kära nån! Där ligger jag ändå i lä... den var brun orangerandig.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Helenasnäckorna är rätt effektiva tycker jag mig se, dock är de ju snäckor, och därmed inte särskilt snabba, så har man många snäckor man vill bli av med, så kan det ta ett tag. Fiskar rör de inte.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          fisken jag använde för bli av med mina snäckor heter zebra botia



          rensade karet på snäckor ^^ har dem tillsammans med guppy yngel o räkor , skadar inga andra fiskar eller varandra , lite jobbiga o ska jävlas med pansarmalar ibland om mat men inget mer än det

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Snäckor är ett ickeproblem! Dra ner på matningen rejält så försvinner de! Har du invasion så bekräftar det att du övermatar ditt akvarium!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Snäckor är ett ickeproblem! Dra ner på matningen rejält så försvinner de! Har du invasion så bekräftar det att du övermatar ditt akvarium!
              Min erfarenhet är att dom frodas oavsett foder eller inte. Dom verkar klara sig gott på alger och lite växtrester etc. Ett elände kan det bli iaf. Blev glatt överaskad när jag skaffade några Thomasi ciklider som "fixade" snäckorna på ett par dagar. Hade ingen aning att det var favoritföda..

              Kommentar

              • Axman
                • January 2013
                • 188

                #8
                I mitt fall så verkar mina äppelsnäckor och malaysiska sandsnäckor helt ha konkurrerat ut alla kanelbulle-snäckor och physa. Kanske är en metod att konkurrera ut de du inte vill ha med de du vill ha?

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Snäckor är ett ickeproblem! Dra ner på matningen rejält så försvinner de! Har du invasion så bekräftar det att du övermatar ditt akvarium!

                  haha de kan bli ett problem :P hade så pass många snäckor så dem låg i filtret etc när jag rensade , har inte alltid med övermatning o göra dem klarar sig bokstavligen på allt skit dem kan hitta , lägger man ner tex gurka eller zucchini till sina malar så äre kört då snäckor invaderar det , maltabletter o matrester + alger + döda fiskar dem tar bokstavligen vad som helst o förökar sig

                  Kommentar

                  • Dopply
                    • December 2012
                    • 485

                    #10
                    Matar man mindre så blir det även mindre skit som dom lever på, och beståndet kommer att sjunka till en mer normal nivå. Jag brukar rekommendera 5:2 dieten till fiskarna, och när man matar så gör det mycket sparsamt de första 2 veckorna.
                    Ang maltabletter och annan grönföda, så ha dem i kortare perioder. Då snäckor är relativt långsamma så hinner malarna äta innan för många snäckor är där..

                    Man kan svälta ut snäckor bara man vågar mata mindre..

                    Kommentar

                    • Madde2008
                      • December 2014
                      • 43

                      #11
                      Ja jag brukar ha grönsaker till malarna liggandes och maltablegterna älskar snäckorna.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Startade om akvariet från scratch efter flytt. Inga fiskar första veckan, dock kom det ju med några snäckor med växterna. Började med ett stim tetror som första invånare efter en dryg vecka, ingen matning på två veckor efter det. Men det verkade inte vara något problem för snäckorna att föröka sig rejält ändå..

                        Kommentar

                        • Dashivas
                          • December 2014
                          • 124

                          #13
                          Om du vill ha yngel/småfisk och räker ska du ge fan i dom elaka botierna.
                          Dom är grymt effektiva mot snöckor men äter gärna yngel och ger sig på större fisk också hade en jätte pansarmal på 7-9cm som förlora båda ögonen och mycket fenor pga botian.

                          Har ett 720l kar som var invaderat av snäckor så köpte 4st Helena snäckor för 3v visst finns det snäckor kvar men långt ifrån störande längre.
                          Mig veterligen går dom inte på fisk och räker
                          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av blaze1337
                            haha de kan bli ett problem :P hade så pass många snäckor så dem låg i filtret etc när jag rensade , har inte alltid med övermatning o göra dem klarar sig bokstavligen på allt skit dem kan hitta , lägger man ner tex gurka eller zucchini till sina malar så äre kört då snäckor invaderar det , maltabletter o matrester + alger + döda fiskar dem tar bokstavligen vad som helst o förökar sig
                            Jag har i alla år reglerat antalet snäckor med hjälp av mängden mat och även fått bort dem helt i de fall jag velat det och man ska komma ihåg att det är ett nyttodjur och i de fall de ökar väldigt i antal är en välsignelse för den oerfarne akvaristens misstag
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Madde2008
                              • December 2014
                              • 43

                              #15
                              Jaha ja... är det ingen som vet om det finns något mirakelmedel mot grönt vatten i zooaffären. Är inte så sugen på att mörklägga med sopsäckar i en vecka...koldioxid låter svårt och dyrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...