Hjälp vid starten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Du behöver inte ens aquatan (i normalfallet), inget annat heller! Och om du startar lugnt och fint som du tänkt göra så behöver du inte byta något vatten alls första månaden!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #17
      Ursprungligen postat av Yugo
      Tack för ännu en tips, känns så bra att få tips och råd, som sagt jag är oerfaren och vill fiskarnas bästa.
      Angående malens grönsaker, ska de vara kokta eller rå. Ska jag bara börja att mata han på ett särskilt ställe vargen gång så att han lär sig eller hur vet jag var han kommer att ha sitt middagsbord? Angående cirkulation, hur skapar jag den, dränker bara länge när slangen från min pump (fluval) eller på nåt annat vis?
      Ledsen över att jag inte svarat förrän nu men tiden räcker ibland inte till

      När det gäller grönsakerna så serverar jag zucchini rå. Brysselkål har jag en påse i frysen, kör de kort, typ 20 sekunder i micron innan jag lägger grönsaken i karet. Broccoli förkokar jag lite. De två förstnämnda är malens favorit. Har även testat ärtor men det är den inte intresserad av.

      Platsen i karet har hen valt inte jag. Men du kan delvis styra det genom att inreda karet så att det passar just en mal, så att det finns en lämplig plats för den att ta revir. Många köper eller bygger egna malgrottor. I mitt kar så har jag försökt konstruera något som upplevs som en grotta men med visst kvarstående insyn. Tanken är att ge malen den trygghet den gärna vill känna genom att få vara i ett mindre utrymme men där jag fortfarande ser den.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1875.jpg
Visningar: 4
Storlek: 201,4 KB
ID: 2165957

      På bilden ovan kan du se hur det ser ut. Det är ett tak bestående av en rot som jag planterat växter på. Som väggar till denna "grotta" så har jag planterat växter.

      Matningen gör jag genom att servera grönsak på en gaffel eller en sked (eftersom grönsakerna inte sjunker annars) strax utanför "grottan". Anledningen är nog lite egocentrisk eftersom det gör att jag ser hen lite bättre.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #18
        Ursprungligen postat av Yugo
        Tack för ännu en tips, känns så bra att få tips och råd, som sagt jag är oerfaren och vill fiskarnas bästa.
        Angående malens grönsaker, ska de vara kokta eller rå. Ska jag bara börja att mata han på ett särskilt ställe vargen gång så att han lär sig eller hur vet jag var han kommer att ha sitt middagsbord? Angående cirkulation, hur skapar jag den, dränker bara länge när slangen från min pump (fluval) eller på nåt annat vis?
        När de gäller din fråga om cirkulation så är det ytterligare en sån fråga som jag skulle vilja skriva en roman om Viktigt dock att säga att det jag skriver är hur jag upplever saker vilket inte alls behöver vara hela sanningen eller passa dig och ditt kar. Men ändå en kort sammanfattning på hur jag uppfattat saker och ting. Mycket möjligt att jag skriver saker som är självklarheter för dig eller saker som andra anser vara fel, ber i så fall om överseendet för detta.

        Cirkulation behövs i ett kar av flera anledningar:
        Stillastående vatten blir dåligt, syret tar slut, de goda bakterierna som bryter ned fiskarnas avföring, matrester etc dör. etc etc.

        Din Fluval pump (som jag inte vet om den är intern eller extern) är egentligen två saker. Det är en pump som har till syfte att skapa cirkulation och ett filter som har till syfte att filtrera vattnet och vara hem för massor med goda bakterier.

        Om man sedan vill arbeta vidare med cirkulationen så kan man fundera på hur man vill att utflödet från din pump skall vara, vilken riktning som är bäst och om man vill ha ett vanligt utblås eller om man vill använda strilrör. Här kan man också välja att köpa renodlade pumpar, dvs utan filter, som bara har till syfte att flytta vatten.

        När det gäller cirkulationen i sig så pratar man om olika varianter av cirkulation. Ytcirkulation vill man gärna ha eftersom det bland annat bidrar till att syresätta karet. Bottencirkulation för att inte få stillastående vatten som därmed också får sämre kvalitet på botten. En bra rörelse längs med botten hjälper också till med att flytta smuts till utsuget på ditt filter. Här tycker jag kombinationen av bra rörelse med djur som aktivt rör om botten så att smuts lyfter upp i vattnet fungerar bra. Detta har jag jobbat en del med bland annat just eftersom L177 är en känslig mal som gärna vill ha bra förutsättningar. Jag har även lite känsligare pansarmalar där några dog för mig, men efter det att jag förbättrade bottecirkulationen så har ingen gått bort.

        En annan parameter till det här med cirkulation är vad för fisk du planerar att husera. Vissa gillar mer stillastående vatten andra lite mer strömt. Ibland kan kombinationen vara bäst, dvs att du konstruerar partier i karet som erbjuder olika nivåer ström. Tex så kan det vara så att ett lekpar som normalt lever i strömt vatten gärna vill dra sig tillbaka till lite lugnare partier i samband med lek. Men som sagt här gör du nog bäst i att läsa på om olika fiskar och deras behov.

        Jag har skrivit en del i min projekttråd om hur jag tänkt och gjort när det gäller just karets cirkulation, du får gärna läsa där och återkomma om du har fler frågor.

        Hoppas inte jag rörde till det ännu mer nu, läser själv nu igenom vad jag skrivit innan jag trycker på Skicka svar och det blev nog lite rörigt
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        Arbetssätt...