Passar Galaxy rasboras, räkor och marmor bilbuk i en Juwel Lido 120?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p1234
    • January 2015
    • 8

    Passar Galaxy rasboras, räkor och marmor bilbuk i en Juwel Lido 120?

    Efter att ha varit på besök hos min mamma under julen blev jag inspirerad av hennes akvarier, därför har jag nu börjat fundera på att skaffa mig ett eget. Det akvarium som jag funderar på är Juwel Lido 120 som är 61x41x58 (LxBxH).

    Anledningen till att jag är intresserad av detta akvarium är för att jag kan med nöd och näppe få in ett akvarium som är 61 cm bred i mitt vardagsrum. De andra alternativen som har samma bredd rymmer bara 70liter samt 63liter och är lägre. Jag har inte varit så förtjust i de lägre akvarier då man behöver böja sig ned för att titta in i de och de känns så små.

    Det jag skulle mestadels vilja ha i akvariet är olika räkor, galaxy rasboras samt någon ytsimmande fiskar och väldigt mycket växter.

    Efter att ha letat runt på nätet har två frågor dykt upp. När jag läser om galaxy rasboras så förstod jag det som att i deras hemmiljö är vattnet runt 30cm djupt. Det jag undrar är ifall de kommer att må bra i ett akvarium som är 58 cm djupt, d.v.s det dubbla? Borde man isåfall för att de ska trivas skaffa ett akvarium som inte är så högt, som de två jag nämnde ovan?

    Min andra fråga är ifall det finns några ytsimmande fiskar som mår bra i akvarier som är 61 cm breda? Har kollat på marmor bilbuk och enligt zoopets hemsida vill de ha ett akvarium med minst 60cm bredd. Trivs fiskar i ett akvarium som passar de på gränsen? eller blir det trångt för de ifall man har ett par stycken? Har för mig att jag såg en annan sida som rekommenderade akvarier med större mått.

    Finns det annars andra ytsimmande fiskar som passar mindre akvarier?

    Vet ni även ifall fiskar skulle störa sig på ljud från ett kylskåp (som är 2/3 år gammalt) som skulle stå 70 cm från akvariet? Hur ljudkännsliga är de?

    Blev nu ganska många frågor men hoppas någon kan hjälpa mig med de
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    Det är ett väldigt snyggt akvarium du tittar på som passar perfekt som ett större nanoakvarium för bl.a. räkor. Jag har Galaxy med räkor i ett just 58 cm djupt akvarium och rasboran är väldigt nöjd med det, har lekt i vegetationen flera gånger. Med nästan 20 cm soil vid bakgrunden är ju vattendjupet inte mer än ca 40 cm där, dessutom. Det är bland de trevligaste stimfiskar jag haft, intressant beteende med massa, småstöddiga uppvisningar mellan hanarna som är helt "oblodiga". Men försök att få balans mellan hanar och honor, annars är det tufft för enstaka honor att orka med uppvaktningen. Honan är rundare, mer gulfärgad, medan hanen är större och starkare färgad.

    Bilbukar är väl urtypen för ytsimmande fiskar och just marmorbukfisk anses lite känslig. De gillar att sträcka ut och simma ganska fort ibland samt behöver vara ett riktigt stim (= min 10). Jag skulle tro att det går bra ändå om du inte planerar att ha mycket flytväxter eller t.ex. vallisneria som snabbt bildar bladslingor i ytan som tar bort simutrymmet. Några renodlade, ytsimmande fiskar som passar i Nano och med räkor kan jag inte komma på? Tänker att många ungfödande fiskar som guppy och svärdbärare eller motsv. är mest vid ytan, men samtidigt är de ju typiskt sett "överallt" när de letar käk. Se om någon annan kan tipsa?

    Lite tveksam till läget intill kylskåpet. Fiskar har som bekant sin "hörsel" i form av en tryckvågskänslig sidolinje och reagerar ganska markant på skakningar, stötar mm som du kan se. Även rimligt nya kylskåpet kan alstra en hel del vibrationer just när en kompressor slår till regelbundet. Firrarna vänjer sig väl och jämfört med vibrationer från pumpar och strömmande vatten är det väl inte så illa. Vi har dock ett inte alltför gammalt kylskåp i sommarstugan som slår till hårt (känsliga gäster vaknar i gästrummet intill) vid start. Kan du hitta annat läge kanske det är att föredra.

    Lycka till i planeringen.

    Kommentar

    • p1234
      • January 2015
      • 8

      #3
      Tack för ditt svar Åke

      Angående vibrationer så utgår jag från att majoriteten av dessa bör färdas genom golvet, eller?

      Är det möjligt att sätta gummifötter på akvariebänken så att de avsorberar majoriteten av vibrationerna från exempelvis kylskåp, tvättmaskin och andra källor? Eller kommer gummifötterna göra akvariet instabilt och öka risken för den att välta eller att stå snett?

      Kommentar

      • nima.m
        • June 2014
        • 12

        #4
        Juwel filter är inte vänliga för räkor.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Passar Galaxy rasboras, räkor och marmor bilbuk i en Juwel Lido 120?

          Jag har ju körsbärsräkor i både Juwel 450 Vision och 120 Lido. I 450 har jag Juwels 1500 pump och i Lidot Juwels 1000 pump. Så det är bra drag. Dessa filter fungerar som ett slags love-nest för körsbären som förökar sig kopiöst. Så räkorna promenerar in och ur filtret som de vill. Så för mig är det klockrent. I filtret är de ju dessutom helt skyddade för fisk och har obegränsat med näring. Så för mig är filtret enbart bra för räkorna.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...