Ser ut som grus på växterna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirnilla
    • December 2014
    • 2

    Ser ut som grus på växterna.

    Hej!
    jag startade upp ett 63-liters akvarium för 4 veckor sedan. Jag har gjort allt enligt alla konstens regler med medel i kranvattnet och jag skaffade 3 guppas efter en vecka, men ännu inte fler fiskar.

    Sedan några dagar är det något på växterna, bara nära botten som ser ut som finns sand. Man skulle kunna tro att det är små små luftbubblor, men jag tror det är nån sorts alger som kommit redan. Jag har ju ingen som äter alger i akvariet än så de får väl frodas nu.

    Vad kan det vara och vad ska jag skaffa som är effektivt. Posthornssnäckor? Hur många är isf lagom för min lilla balja?

    När bör jag göra första vattenbytet? Nu snart eller hur?

    mvh
    pirnilla
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Du skulle kanske kunna ha några ottosar? I minsta laget för dem men det kan funka. Annars några snäckor?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Om du är nybörjare så tycker jag du ska vänta med otocinclus, dom är väldigt känsliga för ostabila vattenvärden, annars är dom jättetrevliga fiskar som du absolut borde skaffa men tidigast om ca ett halvår.

      Kör på Posthornssnäckor och räkor som algätare till att börja med, du behöver bara skaffa 5-10 stycken sen förökar dom sig själva efter hur mycket du matar. Dina guppys äter dessutom också alger.

      Jag tycker du ska börja byta vatten redan nu 10-20% varje vecka, det är inte så noggrant hur mycket bara det är ungefär lika mycket varje vecka. Byt med kallvatten och i normala fall behöver du inte använda något vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Du ska aldrig göra mer än delvattenbyten om du inte måste (i fall djuraffären sagt det) Skaffa snäckor och räkor nu, sen kan du köpa några fler fiskar om en vecka eller två

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Pirnilla
        Hej!
        jag startade upp ett 63-liters akvarium för 4 veckor sedan. Jag har gjort allt enligt alla konstens regler med medel i kranvattnet och jag skaffade 3 guppas efter en vecka, men ännu inte fler fiskar.

        Sedan några dagar är det något på växterna, bara nära botten som ser ut som finns sand. Man skulle kunna tro att det är små små luftbubblor, men jag tror det är nån sorts alger som kommit redan. Jag har ju ingen som äter alger i akvariet än så de får väl frodas nu.

        Vad kan det vara och vad ska jag skaffa som är effektivt. Posthornssnäckor? Hur många är isf lagom för min lilla balja?

        När bör jag göra första vattenbytet? Nu snart eller hur?

        mvh
        pirnilla
        det är inte alger skulle jag gissa på med tanke på att akvariet är nystartat.. tar tid innan algerna blir synliga sålänge du inte har akvariet nära fönstret ~~ , skulle gissa på luftbubblor som brukar komma i nya akvarier , eller så är det sand , om du matar för mycket kan maten hamna på botten fiskar tar upp det med munnen och får med sig sand som dem sedan spottar ut ,

        skulle undvika ottosar för algätare samt ska du ha räkor är Amanoräkor dem enda jag rekommenderar , ta inga körsbärsräkor eller dem mindre formerna dem är känsligare, vill du ha mal som algätare får du ta ancistrus dem tål en del men dem behöver eget foder om du nu skulle ta in en. lycka till! va försiktig med att ej mata för mycket nu i början bara. skulle det visa sig o vara sand/luft på bladen kan du ju testa ta bort de genom röra på bladen.

        Kommentar

        Arbetssätt...