snälla hjälp mig fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beccaborjesson
    • October 2014
    • 5

    snälla hjälp mig fort!

    Hej, jag är helt ny här.
    Jag skaffa mig ett 200l akvarium för några veckor sen. Jag har sökt på google efter sidor att läsa fakta på men hittar inga sidor mera än forum trådar.
    Kan ni hjälpa mig att länka. Jag vill börja starta upp det sakta men säkert nu. Vill läsa om vilka fiskar jag ska ha pumpar inredning värme sjukdomar allt verkligen allt. Snälla kan ni länka några sidor. Sist jag hade akvarium hitta jag massor. Men nu är akvariet större än sist så vill läsa ännu mera.
    Jag hitta någon sida sist som hette aquaristen eller något. Nu huttar jag inte den jag hittade bara en sida som hette akvaristen.se.
    Vill ni vara snälla och skicka så många länkar som möjligt till olika sidor. Mvh
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Vad för fiskar är det du ska ha? Vad för akvarie vill du ha? hur ska det se ut?
    tycker du om växter eller stenig akvarie eller blandat? pumpar / filtrering etc kommer efter du valt vad du vill ha för fiskar o vad som passar dem för inredning , stressa ej , ställ dina frågor på forumet en och en och du kommer få alla svar, kom ihåg att ju mer du fixar desto mer du vill ha så välj något du verkligen vill ha som passar 200l


    går du in i zoopet under projekt så kan du se både bilder , text och info om vad folk har i sina akvarier , inredning etc etc.
    Senast redigerad av blaze1337; 29 October 2014, 12:47.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Börja med att läsa den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister.



      Forumet här är en utmärkt sida. där kan du ställa frågor och få svar.
      I artregistret kan du läsa på om olika arter som du tycker verkar intressanta.

      Kommentar

      • beccaborjesson
        • October 2014
        • 5

        #4
        Just därför jag vill läsa för att inte stressa. Jag har redan köpt ett 200l akvarium. Men vill läsa vad jag vill ha för fiskar och sen läsa på hur de då ska vara i akvariet osv. Därför jag vill ha mera fakta sidor så jag kan läsa och bestämma mig. Nej jag ska inte stressa med att starta de för då blir de lätt fel. Just därför jag vill börja läsa om vilka fiskar jag vill ha och vad so. Padsar mig bäst. Jag vill börja läsa så fort aom möjligt så jag kan starta upp det inom iaf några månader.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja det är bara börja bläddra i artregistret.

          finns rätt många fiskar som passar i ett 200L. vilket tema har du tänkt dig? afrikanst? Sydamerikanskt? eller nått annat?
          Den guiden jag länkade är mycket bra.

          Om jag var du skulle jag satsa på ett ytterfilter. stor filtervolym är alltid bra. samt att det inte tar någon plats i karet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Överst på denna sida så står det "Artiklar" och det finns säkert 100 sådana där i olika ämnen som du kan läsa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              blir lite motstridigt när du vill ha hjälp fort men du inte vill stressa :P

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                om du har facebook så är det bara att gå med i gruppen Akvarister 2.0. Över 3100 medlemmar. där kan du med läsa en massa

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  du kan starta akvariet en månad innan du har i fiskarna så hinner du få igång vattnet lite (bakterier o liknande ) , frågan som återstår är vad du är intresserad av , köpte du ett akvarie o tänkte jag ska ha akvarie eller var det någon fisk du ville ha hemma?

                  vill du ha enklare fiskar , eller svårare , hur mycket tid du vill lägga ner etc, finns huuur mycket info som helst , runt 3200 arter som säljs idag i olika butiker runt om i landet lite svårt o ge länkar om man ej vet vad du är ute efter ^^

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    du kan starta akvariet en månad innan du har i fiskarna så hinner du få igång vattnet lite (bakterier o liknande )

                    det där håller jag inte med om alls. Det händer ingenting med bakteriekulturen om du inte har några fiskar i som kan skita ner lite. bara slöseri med tid. för att bakteriekulturen ska komma igång behövs något som kan skita ner lite. dvs ett par st fiskar. annars har bakterierna inget att äta av. så starta karet o du kan ha i fisk samma dag. dock bara 2-5 st som får gå själva i en månad så att kulturen i filtret kommer igång lugnt och stilla

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      det där håller jag inte med om alls. Det händer ingenting med bakteriekulturen om du inte har några fiskar i som kan skita ner lite. bara slöseri med tid. för att bakteriekulturen ska komma igång behövs något som kan skita ner lite. dvs ett par st fiskar. annars har bakterierna inget att äta av. så starta karet o du kan ha i fisk samma dag. dock bara 2-5 st som får gå själva i en månad så att kulturen i filtret kommer igång lugnt och stilla
                      osäker på det då jag ej gjort detta på mina senaste akvarier då det finns färdiga bakterie kultur och hade använd filter redan men om man lägger i mat så ska bakterierna ha något o föröka sig på? minns att pappa gjorde det på akvarierna vi hade 17 år sen ~~

                      samt så hinner man fixa till med tempraturen så man har det rätt om man haft igång akvariet innan man kastar in fiskarna med doppvärme etc kan gå upp o ner en del i början tills man ställt in det rätt (speciellt som nybörjare)

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        osäker på det då jag ej gjort detta på mina senaste akvarier då det finns färdiga bakterie kultur och hade använd filter redan men om man lägger i mat så ska bakterierna ha något o föröka sig på? minns att pappa gjorde det på akvarierna vi hade 17 år sen ~~

                        samt så hinner man fixa till med tempraturen så man har det rätt om man haft igång akvariet innan man kastar in fiskarna med doppvärme etc kan gå upp o ner en del i början tills man ställt in det rätt (speciellt som nybörjare)

                        ja det finns bakteriekultur på flaska. men det är bara ett hjälpmedel att starta upp. de dör om du inte har fisk eller nått annat som kan ge bakterierna nått att äta av.

                        det farliga med att lägga i mat är att det är svårare att styra.

                        temperaturen är rätt efter några timmar. behöver inte gå en månad för det.

                        Jag vet inte hur många hundra kar jag haft under mina 15 år med akvarium så det har man gjort ett par ggr

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          det där håller jag inte med om alls. Det händer ingenting med bakteriekulturen om du inte har några fiskar i som kan skita ner lite. bara slöseri med tid. för att bakteriekulturen ska komma igång behövs något som kan skita ner lite. dvs ett par st fiskar. annars har bakterierna inget att äta av. så starta karet o du kan ha i fisk samma dag. dock bara 2-5 st som får gå själva i en månad så att kulturen i filtret kommer igång lugnt och stilla
                          Instämmer om detta
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Du har nog redan kommit rätt.. Ta det metodiskt genom att ta reda på vad du vill ha, är det ett beteende du är ute efter eller är det rent estetiskt? Sen funderar du på hur du når dit.. Det brukar oftast bara bli trubbel om man försöker göra allt samtidligt..

                            När du klarat av steg ett kan du hitta någon som har ett kar du skulle kunna tänka dig.. Den personen terroriserar du sedan tills du har ett kar du trivs med, gärna i en projekttråd för att hålla det överskådligt.. Visar det sig sedan att du tom är rolig och skriver på ett underhållande sätt kommer du statistiskt få ett gäng etablerade nördar som följer och hjälper dig på vägen..
                            Senast redigerad av ettfettbranamn; 29 October 2014, 16:19.
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Håller med "ettfettbranamn " om att det är en bra idé om att starta en projekttråd när man väl har bestämt inriktning
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...