Mitt första Diskus akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beremark
    • May 2014
    • 23

    Mitt första Diskus akvarium!

    Hej!
    Jag vet inte om detta är rätt kategori att skriva i men gör en chansning. Bytar om det är fel!
    Jag har hållt på med akvarium i flera år. Och jag har haft väldigt många olika fiskar såsom Malawi syd/central/nord amerikanska. Men vad jag aldrig har haft är diskus! Har länge imponerats av denna fisk (förutom att dom är mycket fina) för deras sätt att föda upp sina yngel. Men har aldrig riktigt vågat ha dom själv då jag har hört hur svåra dom är. Men nu har jag bestämt mig för att ge det ett ordentligt försök!

    Det jag vill uppnå är enkelt. Jag vill dom ska må bra, och gärna att dom ska leka.
    Jag har läst rätt mycket på olika hemsidor men skulle gärna vela höra personliga erfarenheter.
    Det har jag och röra mig med är ett 260L kar med en ordentlig Eheim pump.
    Jag uppskattar ALLA tips jag kan få, såsom hur karet bör se ut, temperatur, antal fiskar, hur ofta jag ska byta vatten, ph-värden och ja, helt enkelt allt!
    Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det var på tiden.
    Jadu, var ska man börja när det gäller detta, det finns hur mycket som helst att läsa och fråga om. Till att börja med finns det ett par vägar att gå, antingen köpa billigare mindre diskus och till ditt kar skulle en 8-10 st i storlek som en snusdosa bli bra att börja med. Detta är kanske en svårare väg att gå, då mindre fisk kräver högre temp, mer matning och vattenbyte samt gärna oinredda kar i början.
    Ett anklare sätt är att köpa större fisk, men som i sin tur är dyrare i inköp men å andra sidan ser du vad du köper. Det är lite mindre risk med dessa, men du måste ha i tanken att köper man tex 10 diskus, så finns en risk att 4-5 inte blir riktigt bra och/eller går bort under tiden. Köper du större fisk skulle jag personligen leta efter ett lekpar till ditt kar, fler diskus är risken större att det blir mobbing då karet bara rymmer 5-max 6 st större individer.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • beremark
      • May 2014
      • 23

      #3
      Okej, det känns som att jag kommer köpa några i lite större storlek isåfall!
      Men låt säga att jag köper 6 stycken, varav ett är ett lekpar. Blir inte 6 stycken för många då för lek?
      Och sen måste jag bara fråga, om jag köper 6 stycken ( 3 stycken par) av olika sorters diskus, leker dom ändå även om honan är av en sort och hannen en annan?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, så är det allt. 6 diskus är ungefär vad som maximalt får plats i ditt kar, men personligen hade jag endast haft ett par/lekpar för att undvika framtida problem. Dessa problem kommer ofta om gruppen är för liten, och/eller när de börjar para ut.
        Köper du 3 par (som inte är det lättaste att göra och dyrt) är det inte ovanligt att de går över gränserna vid lek. Ett etablerat par brukar hålla ihop, men av flera anledningar kan de bryta detta äktenskap och hoppa över till en annan partner.

        Ett lekpar i bra kvalité ligger på runt 2000-3000:-. Ungefär samma pris som du får ge för 5-6 bra diskus runt 10-12 cm storlek men med eventuella framtida problem.
        Ofta är det även att du får vad du betalar för, var bor du någonstans?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • beremark
          • May 2014
          • 23

          #5
          Jag bor en bit utanför Lund. Så det säkraste kortet är att köpa ett lekpar ENDAST. Och inget annat. Men tycker nästan det är lite synd då det ser lätt ensamt ut i karet. :P

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Förvisso, men du kan även ta den andra vägen och köpa 5-6 lite mindre diskus runt 10 cm och låta dem para ut själva. En medelväg, som kanske inte är så tokig i ditt fall.

            Sedan är det inget som säger att det vuxna lekparet ska gå själva i karet, men köper du 5-6 stora "färdiga" diskusar (15-16 cm)lär det bli ganska trångt om fötterna för dem. Malar är en sak då de inte rör sig i samma nivåer, men med tetror och kanske någon annan mindre ciklid blir nog trångt...

            Sedan får du fråga dig hur du vill göra med diskusen, om vad som är det primära målet med dem. Är det att odla fram en kull, eller kanske lära dig mer om dem innan de leker? Det svåra är iinte att få dem att leka, det lovar jag dig att de med 99% säkerhet kommer att göra. Det är sedan det svåra börjar...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • beremark
              • May 2014
              • 23

              #7
              Men då kör jag på att köpa en 6 stycken i storlek som en snusdosa då. Tror det blir bäst. För då, precis som du säger, så kan jag lära mig lite mer om dom medans dom parar ut sig. Sen därefter har jag många andra akvarium för t.ex. yngel osv.
              Men huvudsaken är ju egentligen att bevisa för mig själv att jag klarar av diskus, och att jag lär mig såpass mycket om dom att jag kan ha diskus i framtiden med!
              Men hur ska jag inreda karet tycker du?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Och du kan ta storleken större än en snusdosa, de är tåligare samt då får du även börja se hur de kommer att se ut som vuxna.

                Inredningen beror på lite, även där vad du är ute efter. Det absolut enklaste är att ha ett helt naket kar, utan någon inredning mer än kanske en rot och kanske en Ancistrus som hjälp att hålla rent. Sedan kör du en temp på 30 grader, matar 5-7 ggr/dag och byter gärna vatten runt 50% så ofta som möjligt. Gärna varje dag.
                På detta viset kommer fiskarna att växa ca 1 cm/månad, nästan så det är ruggigt att se dem växa så fort...Fördelen med nakna kar är att det är lätt att hålla dem rena, du ser fisken hela tiden och kan hålla koll på hur de mår och äter. Du får även en skön kontakt med fiskarna, de vet att det är du som är husse och kommer med mat, de blir även vana att du håller på med karet, och dina händer. Skulle de bli sjuka är det även lite lättare att göra en åtgärd än i ett inrett kar.

                Nackdelen är att det är en hel del jobb, men jäkligt kul att se dem växa. Sedan är det kanske inte så snyggt heller, men det är under ett halvår till ett år, sedan kan du inreda karet och ha en snygg grupp att skryta med.

                Köper man mindre fisk och har dem i ett inrett kar, får de ofta inte den utvecklingen på kroppen som en bra diskus ska ha. Stora fenor och onormalt stora ögon i förhållande till kroppsformen brukar bli resultatet, och de blir inte så ståtliga som man kanske vill ha dem...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • beremark
                  • May 2014
                  • 23

                  #9
                  Okej, men för att sammanfatta då,
                  Jag köper 6 stycken hyfsat stora. Har dom i ett rätt så naket kar medans jag matar dom 5-7 ggr om dagen och byter ca 50% varannan dag?
                  Men behöver jag inte ha en massa typ aquasafe och sådant?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vet du om ni har kloraminer från reningsverket?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Hej, va kul det skall bli att följa detta. Har inte hunnit läsa dina inlägg men tänkte göra det nu. Du verkar vara en erfaren akvarist, lästa din intro, så jag kan säkerligen inte bidra med någon kunskap som du inte redan har men om du intresserad av att läsa om alla mina misstag och klantigheter så hittar du min tråd under Projekt - Mitt första diskusakvarium.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • beremark
                        • May 2014
                        • 23

                        #12
                        @Ansjo
                        Jag har faktiskt ingen aning, men jag var i en ciklidaffär haromdagen för att få lite tips. Och då nämnde han just aquasafe, så skulle gissa på att det behövs.

                        @Tommy Vestlie
                        Så kul! Ska verkligen kolla in den tråden! Och i det här fallet kan du nog mer än mig!

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Lägg en kväll på att läsa https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823

                          Börja från början och läs alla långa inlägg. Det tar några timmar, men jag lovar dig att du får en utbildning i allt som har med diskus att göra som är överlägsen.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av HWH
                            Lägg en kväll på att läsa https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823

                            Börja från början och läs alla långa inlägg. Det tar några timmar, men jag lovar dig att du får en utbildning i allt som har med diskus att göra som är överlägsen.
                            Japp, en bra och infrormativ tråd. Men personligen anser jag att det är lite mycket fokus på olika sorters preparat och tillsatser. Men det är min väg att se på diskushållningen, det finns lika många åsikter om detta som akvarister.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av beremark
                              @Ansjo
                              Jag har faktiskt ingen aning, men jag var i en ciklidaffär haromdagen för att få lite tips. Och då nämnde han just aquasafe, så skulle gissa på att det behövs.
                              Då tycker jag du ska använda det tills du lärt dig hur fisken reagerar, och även tills du vet mer om ditt kranvatten. Vi har inga kloraminer i vattnet i Varberg, så jag kör utan tillsatser vid mina vattenbyten och har gjort så i många år.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...