Ommöblering i karet utan fiskstress?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Ommöblering i karet utan fiskstress?

    Jag vill stöka om lite i mitt 100L. Flytta växter och rötter osv. Vilket är bäst för fiskarna, att bo i 54L ett tag eller bara vara kvar medan jag grejar? Det får bli först om någon/några veckor eftersom allt ändå är ganska nytt.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Låt dem vara kvar, annars måste du först fånga dem och flytta = rätt stor stress och sen när du är klar så ska du flytta tillbaka dem = rätt stor stress.
    De kommer troligen att blir sätt stressade om de går kvar med men inte ens i närheten så som de blir om du ska hålla på och flytta dem.

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ordet stress överlag, vare sig det gäller oss eller djur avser belastning. Oavsett vad vi gör med våra fiskar så utsätts de ju för någon form av belastning. Alla djur, oss inkluderade, är skapade att tåla belastning om vi får möjlighet att återhämta oss.
      Så i kar där man donar jämt och ständigt blir belastningen/stressen konstant och återhämtningen uteblir. Då blir fiskarna sjuka.
      Men det du gör nu, att fixa om något som är tänkt att förbättra karet tål de.
      Gissar att uthåvning och den belastning håven gör på slemskiktet och det andra karet knappast är bättre. Jag skulle låte dem vara kvar men att ta det i lugna mjuka rörelser med händerna i karet.
      Senast redigerad av Bluewing; 21 September 2014, 17:00.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Tack. Jag väntar lite och planerar exakt vad jag vill göra. Då blir nog både fiskarna och jag nöjda.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ordet stress överlag, vare sig det gäller oss eller djur avser belastning. Oavsett vad vi gör med våra fiskar så utsätts de ju för någon form av belastning. Alla djur, oss inkluderade, är skapade att tåla belastning om vi får möjlighet att återhämta oss.
          Så i kar där man donar jämt och ständigt blir belastningen/stressen konstant och återhämtningen uteblir. Då blir fiskarna sjuka.
          Men det du gör nu, att fixa om något som är tänkt att förbättra karet tål de.
          Gissar att uthåvning och den belastning håven gör på slemskiktet och det andra karet knappast är bättre. Jag skulle låte dem vara kvar men att ta det i lugna mjuka rörelser med händerna i karet.
          Du är klok du
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          Arbetssätt...