Tips och råd till uppstart av 400 liters - fisksorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehlanar
    • September 2014
    • 11

    #16
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Välkommen hit! Kul att du vill starta upp ett nytt kar.
    Lite respons på dina planer bara. Slamkrypare kräver ett eget artakvarium där man designar inredningen för dem mera och då passar det inte dina andra arter speciellt. Jag gissar att din lista är en önskelista med alla fiskar du är intresserad av, men tror du får skippa en landdel då detta tar bort för mycket utrymme för fiskarna. Sedan tror jag att akvariet snarare ska vara mer djupt än Juwel för dem också. Så spar den drömmen till ett eget kar.

    Juwel akvarier är fantastiska på många sätt. Det kar jag oftast rekommenderar, men de större modellerna blir rejält varma. Har man dem helt täckta så är det lätt att komma upp i 27-28 grader i akvariet även om det är normalfart ute och inne. Då får man öppna luckorna. Men karet som så blir lätt varmt även utan doppvärmare.
    Man kan välja att bara ha en ramp tänd och då blir det svalare men då blir det ett växtval som är därefter.

    När jag själv planerar ett kar så är karet utformat för att passa "huvudpersonerna" i karet och resten av arterna jag väljer måste då passa in i detta. Då blir alla fiskar nöjda och välmående.
    I din beskrivning så låter det som att slöjstjärtarna är huvudattraktionen och skulle då skapa just ett slöjstjärtsakvarium, läsa in mig på deras behov och då bara välja de arter som passar in efter detta. Jag skulle också överlag välja bort alla arter som i artbeskrivningen är att betrakta som känsliga.
    Slöjstjärtar är ju lite som vänliga traktorer som inte kommer att passa arter som vill ha det lite delikat och stilla.

    Tror inte tetror kommer att bli uppätna av slöjstjärtarna men 10 st. i ett 400 kommer att se ut som en ensam ärta på tallriken. Tror det är klokare att tänka minst 30 i så stort akvarium.
    Tack för bra och intressant info! Jag tar och hoppar slamkryparna för nu helt enkelt. Får se om det blir något eget slamkryparkar längre fram.
    Ska till att börja med fokusera på slöjstjärtarna och några få passande arter så får man se vart det leder.

    Intressanta tankar också om värmen i akvariet och de tillhörande tipsen. De tar jag åt mig omedelbums.
    Angående tetrorna så kan jag bara hålla med. Vettefan varför jag skrev att jag ville ha 10 tetror. Hade ungefär det antalet i mitt 110 liters när det begav sig och redan då kändes det i minsta laget. Antar att jag kände mig pressad av den där centimeterprincipen när jag skrev just det antalet eftersom jag redan hade önskemål om så många andra arter. Men har kommit på bättre tankar nu. Gillar tetror som utfyllnad och tror nog att det blir ett gäng såna när det är dags. Ett 30-tal som du föreslog låter vettigt.

    Kommentar

    Arbetssätt...