Allmänna tips samt specifik fråga om utstött diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Allmänna tips samt specifik fråga om utstött diskus

    Hej
    Har precis nu registrerat mig till detta forum men har sedan en tid använt det för att söka svar på mina frågor och det har varit till stor nytta. Tack till er alla som tar er tiden att svara på frågor här.

    Själv så har jag haft akvarium i omgångar men nu är det ett tag sedan sist. Beslöt mig därför för ett tag sedan att återuppta denna hobby varpå jag köpte ett Juwel 240l akvarium där jag idag har 6 styck diskus (Pigeon blood) ett stim kardinaler och en styck Ancistrus. (Första gången jag ger mig på utamaningen att ha diskus) Tanken är att även komplettera detta med en städpatrull i form av tex ett mindre gäng pansarmalar. Väntar dock med detta ytterligare någon vecka för att vara på säkra sidan att det finns tillräckligt med näring för dem.

    Diskusarna matas tre ggr per dag. Två ggr under arbetstid (en gång efter det att ljuset tänts vid tio tiden och en gång senare på eftermiddagen) genom en foderautomat samt en gång manuellt på kvällen eftersom jag genom att mata manuellt också kan observera eventuella problem med fiskarna.

    Har inga växter utan endast sand och en stor rot.

    Har idag ca 30 grader, går ned en eller som mest två grader under natten när ljuset släcks.

    Mäter Nitrit samt Nitrat värde varje dag och kommer så göra ett tag till dess att jag lärt mig hur akvariet fungerar, hur det reagerar på min matning etc.

    Har inget Nitrit och relativt låga nitratvärden.

    Byter ca 30% vatten två ggr per vecka trots att jag läst mångas rekommendationer att göra detta oftare.

    Så till mina frågor:

    1. Så länge jag har koll på Nitrit och Nitrat (samt givetvis PH vid vattenbyte) finns det då någon anledning till att byta vatten oftare? Finns det annat i vattnet som diskus inte gillar som jag inte upptäcker genom dessa tester?

    2. Jag har tyvärr en diskus som växer betydligt saktare än övriga och som har betydligt sämre färger. Denna diskus får tyvärr inte samma möjligheter att som övriga fiskar eftersom den jagas bort av den andra. (Vilket ju inte är helt ovanligt bland diskus). Detta sker bara vi matning. Övriga tider så är stimmet hyggliga vänner med undantag för det helt vanlig diskus ”gruffet” men det ser jag som ett friskhetstecken. Vad tror ni om att köpa en glas eller plexiglas skiva som jag sänker försiktigt ned i akvariet i samband med matning för att särskilja denna fisk från övriga så att den verkligen får mat och kan växa till sig lite under en tid? Skulle det kunna vara en fungerande lösning eller har jag lite otur när jag tänker här.

    Tacksam för era synpunkter på dessa två frågor samt eventuella övriga goda råd och rekommendationer.

    /Tommy
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som du har hyffsad koll på läget, så i ditt fall att byta mer vatten är lite overkill. Att en diskus halkar efter är mer regel än undantag, och tyvärr ganska vanligt. Det är oftast inte heller så mycket att göra åt saken, utan får vara beredd att någon/några kommer att bli utsatta på detta viset.
    Min personliga åsikt är att det tveksamt är något att göra åt mobbingdiskusen, och med tiden kommer den att äta mindre, skita vita korvar och magra av...visst kan man medicinera, men den kommer troligen alltid att vara mobbad även efter en medicinkur.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag håller med Anders, oftast är det så att en eller fler står lågt i rang och halkar efter i en grupp. Personligen så skulle jag inreda med höga växter ( Echinodorus och Vallisneria tex.) och en massa rötter som hänger ner från ytan, så att fiskarna kan söka "trygghet" om dom vill. Det är snyggt med inredda Diskuskar

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Anders, en bild på ditt Diskuskar tror jag skulle ge Tommy lite inspiration , men där har varit lite fototorka ett tag tror jag bestämt
        Annars Tommy kan du leta i Mats "Akvariestugan + ett 3 000-literkartråden", där finns massor av godsaker. Sen har du Bluewings "Drömmen om ett Discusakvariumtråden" där det också finns mumma för ögat .
        Lycka till,

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj Tommy! Välkommen till forumet!
          Discus i akvarium är sannerligen ett äventyr som kräver både tålamod och god grundkunskap.
          Jag brukar skriva långa och tråkiga inlägg, men jag skall inte plåga dig med ett sådant nu, utan hålla mig kort och koncis.
          Min tråd "Akvariestugan + ett 3 000-literskar"

          kan du förvisso böka dig igenom, och som Inger nämner ovan, finns en hel del kul att kolla på där i Discusväg. Men tråden är massiv och det är säkerligen inte roligt att läsa igenom allt.
          Det finns en kille här på forumet som heter Johnny, aka "Bluewing". Hans tråd "Drömmen om ett Discusakvarium" https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823
          är väldigt informativ. Ta en genomläsning från början av Bluewings tråd, så hittar du allt möjligt intressant om hur man kan gå tillväga med den fantastiska cikliden Discus.
          Lycka till Tommy!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Nu är ju Mats den enda som tycker hans inlägg är tråkiga. Vi andra sitter mest och tindrar

            Tycker att frågan blev rejält utredd i de länkar som getts.
            Har ju slitit med samma frågeställning som du, Tommy och försonades med att det är något naturligt som sker i karet det du beskriver. Inget fel. Och att det inte finns något "knep" att komma runt detta att ranglåga Diskusar kanske egentligen behöver flytta ur karet för att må bättre.

            Sedan kan jag tänka mig att de ranghöga Diskusarnas hälsa å andra sidan förbättras av att kunna hacka på någon ranglåg gruppdeltagare ibland.
            Men det sista är bara jag som spånar. Är ju ren amatör som du, Tommy.
            Så jag vet inte.

            Jag har en situation med 3 par som mår utmärkt och 4 individer som blev över. I de lugnare lekperioderna går det hyggligt och det kan bli en lunk i karet som låter de veka återhämta sig. Men när de börjar leka och positionera sig så går de veka ner mer och mer i hälsa.
            Det går inte att göra något åt inom samma kar. Då får man skaffa fler kar och flytta de olyckliga individerna i tid.
            Så tänker jag. Mediciner skjuter bara upp slutet och belastar hälsan hos de redan friska. Det enda jag gör innan jag till slut måste avliva de sämsta är att göra vattenbyten mer frekvent så att de trots stressen håller formen hyggligt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Och mina erfarenheter är att dessa fiskar som blir efter och mobbade, aldrig riktigt hämtar sig. En gång offer, alltid offer...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Och mina erfarenheter är att dessa fiskar som blir efter och mobbade, aldrig riktigt hämtar sig. En gång offer, alltid offer...
                Min erfarenhet också...tyvärr.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  ...fast med facit, så kan dom flesta lyckas med sina Diskusar - andra inte av olika anledningar.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • apelros
                    • August 2014
                    • 2

                    #10
                    När jag hade diskusar i mitt 400l så var det samma situation som du. Dvs en, ofta den minsta i stimmet, jag hade 6 st diskusar. Just angående mobbingen av den minsta i stimmet är nog inget man kommer ifrån. Men de jag gjorde var att ta bort denna mobbade diskusen till ett annat kar, (hade 3 kar i gång vid detta tillfälle) tror de var ett 54L växtkar.

                    Där fick han gå själv, matad 2 gånger om dagen, tills han vuxit till sig sen åkte han tillbaka, och detta gjorde att han klarade sig. Vilket i sin tur gjorde att jag hade 6 st lika stora diskusar. O då blev de ingen som blev utstött.

                    Min personliga tanke om detta är att när man köper tex 6 st små diskusar så är det alltid någon fisk som kommer efter från början, sen börjar mobbingen (de naturliga urvalet, om man vill) och den som inte hänger med får ta smällen.

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Tack snälla för alla svar.

                      Har läst att en del väljer att flytta mobbade individer till tillfälliga akvarier för att mata upp dem där för att sedan flytta tillbaka dem till stimmet. Vissa lyckas andra inte.

                      Har även läst att vissa fått problem med just detta eftersom diskus inte gillar att vara ensam.

                      Jag har därför beställt en specialdesignad glasskiva med handtag som jag kan använda mig av som an avskiljare i akvariet i samband med matning.

                      Tänker mig testa samma princip som att flytta den mobbade individen till ett eget akvarium fast låta den vara kvar tillsammans med övriga men låta den gå själv bakom skiljeglaset i samband med matning för att säkerställa att den får mat och att den då kanske växer till sig.

                      Kanske fungerar det kanske inte men man måste ju testa :-)

                      Om jag ser till att den har platser att dra sig undan till om den vill (vilket den har) och att den får mat (och äter) så känner jag att jag gjort vad jag kan.

                      Mobbad blir den säkerligen till viss omfattning ändå men rimligen så orkar den mer om den faktiskt äter ordentligt.

                      Vad tror ni?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        För att ge den utstötta lite mer trygghet och chans att komma undan skulle jag drösa i en massa flytväxter (svärdplanta funkar väldigt bra också om den får flyta fritt) och mera rötter. Då har den större chans att hinna komma åt foder som ligger bland växterna. Pga de här problemen föredrar jag att hålla ej parbildande fisk
                        Senast redigerad av åheim; 14 August 2014, 08:11.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #13
                          Nu är jag säkert korkad (fördel: behöver inte bära flytväst) men hur lägger jag till en bild i ett inlägg?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Till att börja med måste du vara goldmedlem
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #15
                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Till att börja med måste du vara goldmedlem
                              Tack, har nu skickat in en ansökan om detta så att jag kan komplettera denna tråd även med en bild. Återkommer så fort det är klart
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...