Nybörjare med 300 L - tusen frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lewellyn
    • August 2014
    • 16

    Nybörjare med 300 L - tusen frågor

    Hej på er! Och hjälp!

    Jag är total nybörjare på det här med akvarier och har tusen frågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Jag har läst den nålade tråden om uppstart men undrar ändå lite...

    Jag har akvariet på plats, med ljusramp och innerfilter samt grus och droppvärmare på inkommande med posten. 300 L (120*50*50)
    Till veckan inhandlas lite växter och sedan ska förstås vattnet i. Nu till alla mina frågor:

    Vattnet
    Jag har egen brunn, testat och av utmärkt kvalitet som dricksvatten för små bebisar och andra människor men jag har inte pappret kvar med värdena... Inget utstickande med metaller eller så i alla fall.

    Bör jag testa mitt vatten innan jag släpper i de första fiskarna? Innan jag planterar i växterna rent av?
    Bakteriekultur tillsätts tillsammans med vattnet, och även vattenberedningsmedel. Vad ska jag välja här, är det något märke jag ska undvika eller något som är helt klart bäst?

    Fiskarna
    Vilket gissel! Inget biotop-tänk utan bara ett trevligt sällskapsakvarium med fina fiskar för både oss och ettåringen i huset att titta på.

    Sambon är helt inställd på silverhajar (4-5 st), sorgmanteltetra (10 st kanske) samt en mal (Ancistrus). Den fisk vi är helt överens om är en näve neontetra (15-20 st).

    Jag vill ha lite mer färg på fiskarna och skulle gärna vilja ha de där guppysarna jag aldrig fick ha i morsans ciklidakvarium som liten... Blir det helt fel sammansättning att sätta in några guppys med sambons "önskemål" på fisk? Eller ska jag försöka hitta några andra fina tetror?

    Blir det för många sorters fisk och bara en enda soppa som inte går speciellt bra ihop?
    För många olika stimmande fiskar och bara en enda röra?
    Blir det bara fisk i mittenskiktet av akvariet och jättetomt på botten och mot ytan?

    Vid ovanstående fiskuppsättning, är det någon speciell ordning de bör introduceras? Jag tänker lite som så att 3-4 neontetror kanske tar tid på sig att få igång bakteriekulturen...? Om vi köper silverhajarna först, kommer de då rapa och tacka för skrovmålet när nästa gäng fiskar släpps ner i deras bostad några veckor senare?

    Blir det problem om jag börjar med t.ex. 3 st av en sort och sedan köper till fler...? Eller bör jag köpa hela gruppen på en gång? (Kan jag ens släppa i 10 st på en gång i ett relativt nytt akvarie?)


    Är det något jag har glömt att tänka på, eller har ni andra bra tips så här i uppstarten?
    Jag är jättetacksam om ni orkar ta er tid till att svara, och är jag otydlig nånstans så bara fråga. Bild på akvariet kan ordnas om det underlättar... (Även om det just nu är tomt förstås)
    Senast redigerad av lewellyn; 10 August 2014, 22:36.
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Hej och välkommen!

    Vattnet: Jag tror att det går finfint om det inte var något speciellt, typ något värde som är skyhögt eller jättelågt. Om det är av utmärkt kvalitet så bör det som sagt fungera finfint

    När det kommer till vattenberedningsmedel så använder jag personligen Dogman, har ingen direkt erfarenhet av något annat. Det fungerar bra för mig iallafall. Bakteriekultur vet jag inte riktigt, då det inte är nödvändigt så har jag inte använt det, jag låter bara naturen ha sin gång.

    Fiskarna: Silverhajar är riktigt vanliga i affären men vad många inte vet är att dom faktiskt blir 35cm (enligt artregistret på Zoopet) och behöver ett akvarium därefter, resten ser bra ut .

    Det tråkiga med guppys är ju deras beteende, dom gör i stort sett ingenting, men som du skrev så har dom mycket färg. Jag tror att någon mindre sorts ciklid (typ någon sorts Apistogramma eller Fjärilsciklider?) skulle vara passande då dom är väldigt fina att se på samt har rätt roliga beteenden. Och ja om ni ska ha silverhajar så försvinner guppysarna rätt fort när hajarna har blivit lite större.

    Jag rekommenderar ofta Pansarmalar till dom som vill ha "bottenfisk" och det gör jag även här. Pansarmalarna är trevliga, livliga små stimfiskar som gillar att böka runt i sand (bör ha sand) och torkade löv, kort sagt; akvariets små grisar.

    Själv tror jag att du bör sätta i åtminstone en algätare i början och lite andra mindre fiskar och utöka med tidens gång.

    Du kan om du har ett akvarium sedan tidigare eller har någon bekant som har sätta ned skitigt filtermaterial så får bakteriefloran i karet en liten boost. (samma sak med gammalt substrat)

    Lycka till! /Jimmy

    Kommentar

    • lewellyn
      • August 2014
      • 16

      #3
      Tack för ditt svar!

      Med reservation för att jag har missuppfattat det jag hittills har läst mig till då:

      Enligt artregistret blir silverhajarna inte så stora som 35 cm i fångenskap (står snarare 20-25), och de ska som jag har förstått det vara helt ok att ha i 300 L? Om de äter upp en jäkla massa guppy(-yngel) så är det helt ok Vill bara ha några guppysar som färgklick så jag är helt ok med att ha guppysar som kompletterings-foder också eftersom de, om jag minns rätt, tar över precis hela karet om de inte hålls efter.

      Ciklider är jättevackra, men jag gillar att ha växterna kvar där de står... sen minns jag att cikliderna i barndomens akvarier slog ijäl alla andra fiskar när de lekte. Nja, vill nog hellre ha tetror och kanske någon levandefödare.

      Ang algätare så hade vi tänkt oss Ancistrusen som det? Är det helt uppåt väggarna? Gruset är som sagt redan beställt och bör anlända i morrn så att byta till sand som bottenmaterial är inte aktuellt, men tack för tipset ändå!

      Jag är som sagt helt och hållet nybörjare, och har inte tillgång till ett gammalt akvarie (känner ingen som har heller), så det var därför jag tänkte använda mig av bakteriekultur på burk.

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Silverhajarna blir fortfarande för stora och eftersom dom rör sig mycket så behöver dom ett långt akvarium men jag skulle inte rekommendera dom under 150cm iallafall :/ . Vad tycker sambon om torpedbarb? dom blir lite mindre och är lite mera lämpliga för ett 300l. Samt i mitt tycke snyggare (http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.ph...id=1310&site=1)

        Tror du har fått lite fel uppfattning om ciklider, dessa som jag tipsade om; Apistogramma och fjärilsciklider (Nyckelhålsciklider är riktigt trevliga också) rör inte växterna eventuellt smakar lite men inte mer än så samt att dom inte är allt för aggressiva under lek.

        Ancistrusen duger väl, om du vill ha någon annan så är Siamensis en riktigt grym algätare och är en av dom få som tar svart tofsalger samt rätt snygga. Pansarmalar går att ha i kar med grus också men det är ju inte optimalt direkt.

        Vill du avancera lite så kolla in Microctenopoma Ansorgii, (https://www.youtube.com/watch?v=j3s4kUummcU min hane) riktigt snygga fiskar som jag tycker får alldeles för lite cred. Lite halvsvåra att få tag i kanske men inte allt för dyra. Men det kanske blir mer intressant senare när du och din sambo är mer hemma i akvarievärlden

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Hej!
          Jag gör bara en kort instickare nu. Jag håller med ang silverhajarna, de blir så småningom för stora.

          Om du vill ha färgglada lite större fiskar (5-10cm) så kolla på barber. Tex torped, guld, prakt, koppar etc. Snälla barber. Sedan finns det barber som har mer humör som tigerbarb. Fina men inte alltid trevliga mot övriga invånare, beroende på hur de hålls.

          Vad blir det för grus? Är det vasst, kantigt, rundat, stort, smått? Malarna, oavsett vilken art, vill ha det mjukt om magen. Och munnen.

          Varför tänka på algätare redan nu? Du vet inte ens vad du får för alger, om du får alger. I mitt ena kar har jag inte en enda algätare och i ett annat har jag Amanoräkor som algätare. Avvakta med det och se hur akvariet tar sig istället. Och om det ens behövs.

          Sedan finns botior också. Mer underhållande fiskar än så är svårt att hitta. Undvik praktbotior bara då de blir lika stora som silverhajen. Gömmer sig en stor del av tiden, precis som de flesta malarna, men trevliga när de kommer fram.

          Du kan köpa fisk i omgångar. Ska du ha säg 10 av någon så kan du ta 5 och 5.
          Jag brukar ta en klump varannan vecka vid nystart. Det har funkat för mig.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • lewellyn
            • August 2014
            • 16

            #6
            Aha, ska övertala sambon att släppa silverhajen då. (Fast torpedbarb som du föreslår behöver minst 400 L enligt din länk).
            ska kika lite på cikliderna du föreslår (även om det känns bra med den uppsättning jag har valt redan).

            Jag vill inte ha något avancerat, ovanligt, dyrt osv utan bara trevliga fiskar som trivs tillsammans och i vårt akvarium.
            Vi har fyra zoobutiker i "nörheten" varav en enda hade rena snygga akvarier med friska fiskar i. Dock inte så många sorter och inget avancerat alls.

            Kommentar

            • lewellyn
              • August 2014
              • 16

              #7
              Att vi tänker algätare redan nu beror dels på att jag vill ha hela uppsättningen planerad från start så att vi kan inreda osv efter alla som ska bo där, och dels för att vi båda gillar utseedet på malarna. Gruset är runt och mjukt Jag vill gärna ha några små snäckor också så småningom.

              Har kikat på barber, men de jag gillade var svåra att kombinera med resten.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Hej ,

                vill du ha trevliga , fredliga fiskar som har massa färg som man fastnar när man tittar på kan jag rekommendera dessa .


                Fjärilciklider , finns i gul färg men lyser lite blått , "Electric blue" som lyser helt blå, och deras standardfärg , gul svart och lite blått kolla upp dem kostar runt 40kr st och är galet fina och fredliga

                Dvärgguramis , hanarna båda röd/blåa och helt blåa galet fina färget , tänk bara på att ej ha för många hanar tillsammans samt att du behöver en hona per hane . (honorna är mindre färgglada)

                Kardinaltetror rekommenderar jag över neontetror , i princip samma fisk skillnaden är att kardinaler är röda på undersidan istället för vit ~~ enligt mig mycket finare kostar runt 120-140kr per 10 st ( tänk på att du vill gärna ha stim av runt 30st+ till slut ifall man ska kunna se dem)

                Pansarmalar Albino , enkelt roligaste fiskarna i mitt akvarium , dem dansar runt , leker i strömmen simmar motström , håller på med andra fiskar fast skadar ingen och rensar botten fullt ut finns i flera färger dock är mina bara albinos då jag tycker om deras utseende , kostade mig runt 20-40kr st i affären , tänk på att du behöver minst 6 st folk säger att dem är gruppfisk
                dock stimmar inte mina men men enkelt värt o ha 6 st.

                Ancistrus Sp , fina malar med "skägg" hanarna har saker som sticker ut från ansiktet ser fint ut , lite skygga enligt mig men gör sitt jobb städar och attackerar ej andra fiskar/malar

                sorgelmantels tetror ~~ eller hur de stavas , stim av 15-20 st ser fint ut

                Guppys , 6 hanar - 12 honor , fina enkla att ta hand om , gå runt till olika affärer och plocka ut dem finaste hanarna köp inte alla på samma ställe , funkar perfekt

                platys , fina , enkla att ta hand om köpte 6 st för färgerna lite blandning.

                Alla ovan fiskar har jag tillsammans och har gått bra för mig har ej alltför många växter men men alla är fredliga och går bra ihop kan skicka lite bilder på mina via mail ifall du vill se hur dem ser ut tillsammans.


                som sambon ville jag också ha silverhajar först pga deras utseende men men mycket roligare med massa färgglada fiskar


                tänk på som nybörjare att ej mata för mycket , om du vill mata "mer" så gör heldre 2 små matningar om dagen än 1 gång med mycket mat , flesta fiskarna har väldigt små magsäckar och för mycket mat innebär bara problem / mer skit i akvariet
                Senast redigerad av blaze1337; 11 August 2014, 07:46.

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Angående det där med algätare. När du kommit igång ordentligt med ditt kar och fått en stadig balans i det. Köp ett gäng Amanoräkor!!! Det tar ett tag innan de blir hemmastadda i karet, de håller sig gärna gömda de första månaderna. Hos mig tog det ca tre månader innan de ville visa sig. Jag trodde att de var helt borta. Men sen började nån smyga sig fram lite. Sen kom de fram mer och ner. Nu är de helt orädda och far omkring kors och tvärs i karet. Skitkul att se på när de far omkring.. .
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • lewellyn
                    • August 2014
                    • 16

                    #10
                    Ang kardinalerna - har för mig att de lättare blir sjuka än neonerna? Är de annars att föredra framför neonerna, varför i så fall?

                    Fjärilsciklider är fina och de hade jag absolut kunnat tänka mig, men vill ju inte heller ha för många arter utan hellre större grupper av några olika bara.

                    Ang att inte köpa på samma ställe så har jag tyvärr inte så mycket val. Har fem mil till närmsta stad med zoo-butiker och det fanns som sagt bara en affär med enbart friska fiskar och välskötta akvarier. Alternativet är 20 mil bort men det är lite overkill för några guppys tycker jag

                    Räkor eller snäckor verkar kul och det ska jag titta på senare. Kanske en kul julklapp eller så.

                    Ang vattnet. Nog bör jag väl kolla pH i alla fall innan första fiskarna kommer i? Kranvatten är ju i regel ganska basiskt...?
                    Senast redigerad av lewellyn; 11 August 2014, 10:53. Anledning: Stavfel

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Mina kardinaler blev sjuka med vitapricksjukan ja (tror det var dock mitt fel sänkte tempraturen för snabbt under en varm sommardag), men en väns neontetror blir ständigt sjuka så kan ej svara på vad skillnaden är , (jag) tycker personligen att kardinaler är finare , om du har problem med att köpa på olika ställen så kan du kanske beställa online från zoo.se och finns säkert fler bara att fråga på forumet , angående vatten , finns teststickor att köpa jag använder mig av multisttest sticks , som testar 6 olika saker i vattnet där ph testat samt nitrit och nitrat och andra metaller rätt enkelt bara slå ner stickan i vattnet en sec , ta ut den i 1 min sen kolla värden.

                      vill du ha större grupper av några bara så skulle jag rekommendera tetrorna , Rosen,sorgelmantel tetror , kardinaler 3 stora grupper av dem hade varit fint , annars blandat hade nog varit fjärilar,dvärgguramis , med tetror ^^ lycka till
                      Senast redigerad av blaze1337; 11 August 2014, 10:59.

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Ursprungligen postat av lewellyn
                        Ang vattnet. Nog bör jag väl kolla pH i alla fall innan första fiskarna kommer i? Kranvatten är ju i regel ganska basiskt...?
                        Ja gör så, blir lättare att välja fisk med om du vet vad du har för vatten. Vet inte om det är något speciellt man bör tänka på när det är brunnsvatten dock, metaller etc, men det kanske någon annan har koll på.
                        Går ju att höja/sänka ph etc på olika sätt, men lättare att slippa Har du lite hårdare vatten med högre ph bör ju guppy och andra levandefödare funka bra tex.
                        Angående neon/kardinaltetra så tror jag att det är mest en smaksak egentligen, nog kan neonerna vara något tåligare då de oftast är odlade och kardinaler vildfångade, men ser du till att vattenvärden och temp är ok och sköter det rätt så kan du nog ha vilket som.
                        Jo och angående guppy med, en del tetror kan vara fenbitare, tror inte det ska vara någon fara med neoner om du har tillräckligt många, men är lite osäker på sorgmanteltetrorna. Även där kanske det inte är några problem om du har ett ordentligt stim, 10+ iaf, men har inte testat själv
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #13
                          Angående Torpedbarben: Ja dom blir hyffsat stora också MEN dom blir bra mycket mindre och är mindre aggressiva än silverhajen. Jag föreslog just dom p.g.a att dom ser lite ut som silverhajen smalare och med mera färg. Jag hade en Silverhaj i mitt 540l men till slut blev den så aggressiv så jag fick lämna bort den, och då var den runt 25-30cm.

                          Vattnet: Ja det är bra att kolla ditt pH men för dom fiskarna som du är inne på så behöver du ingen extrem pH, typ runt "normal" fungerar bra och dom är inte alls kräsna. Det är värre om det hade varit Afrikanska ciklider eller Discus eller liknande. Men ja kolla du pH:T

                          "Varför tänka på algätare redan nu?" När jag skrev att en algätare kan vara bra att ha i början menade jag på att den kan ju hålla nere alger som kommer upp efter hand, mest för att motvärka att det blir diverse alger från ostabil pH eller liknande. Det är i alla fall vad jag hade gjort.

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #14
                            Det är helt ok att skaffa algätande malar direkt från start oavsett om det finns alger eller inte i karet. Alla malar bör matas med sjunkande waffers oavsett om det finns alger eller inte. Det är en vanlig orsak att malar dör bara för att många tror att det räcker med alger från akvariet.
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              det är stunder som denna det borde finnas en "gilla-funktion" på inlägg här i forumet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...