Nybörjare med 300 L - tusen frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lewellyn
    • August 2014
    • 16

    Nybörjare med 300 L - tusen frågor

    Hej på er! Och hjälp!

    Jag är total nybörjare på det här med akvarier och har tusen frågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Jag har läst den nålade tråden om uppstart men undrar ändå lite...

    Jag har akvariet på plats, med ljusramp och innerfilter samt grus och droppvärmare på inkommande med posten. 300 L (120*50*50)
    Till veckan inhandlas lite växter och sedan ska förstås vattnet i. Nu till alla mina frågor:

    Vattnet
    Jag har egen brunn, testat och av utmärkt kvalitet som dricksvatten för små bebisar och andra människor men jag har inte pappret kvar med värdena... Inget utstickande med metaller eller så i alla fall.

    Bör jag testa mitt vatten innan jag släpper i de första fiskarna? Innan jag planterar i växterna rent av?
    Bakteriekultur tillsätts tillsammans med vattnet, och även vattenberedningsmedel. Vad ska jag välja här, är det något märke jag ska undvika eller något som är helt klart bäst?

    Fiskarna
    Vilket gissel! Inget biotop-tänk utan bara ett trevligt sällskapsakvarium med fina fiskar för både oss och ettåringen i huset att titta på.

    Sambon är helt inställd på silverhajar (4-5 st), sorgmanteltetra (10 st kanske) samt en mal (Ancistrus). Den fisk vi är helt överens om är en näve neontetra (15-20 st).

    Jag vill ha lite mer färg på fiskarna och skulle gärna vilja ha de där guppysarna jag aldrig fick ha i morsans ciklidakvarium som liten... Blir det helt fel sammansättning att sätta in några guppys med sambons "önskemål" på fisk? Eller ska jag försöka hitta några andra fina tetror?

    Blir det för många sorters fisk och bara en enda soppa som inte går speciellt bra ihop?
    För många olika stimmande fiskar och bara en enda röra?
    Blir det bara fisk i mittenskiktet av akvariet och jättetomt på botten och mot ytan?