Rengöring av begagnat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • max102
    • June 2014
    • 13

    Rengöring av begagnat akvarium?

    Nybörjarfråga: Rengöring av begagnat akvarium

    Har efter 20-25 års uppehåll nu skaffat ett 120 Juwel akvarium till min dotter. Det är ett begagnat kar och nu undrar jag lite över hur jag ska gå tillväga för att rengöra det.

    1. Vatten, svamp ... fungerar diskmedel?

    2. Juwelkaret har innerfilter och doppvärmare i en behållare i hörnet. Vad jag kan se så ser ytan mellan behållaren ifråga och glaset rätt så skitigt ut med förmodad alger. Enligt förra ägaren har akvariet stått tom i någon månad. Fråga: behöver jag göra rent den där ytan mellan behållaren och glaset?

    3. När vet jag om filtret behöver bytas ut? Vad jag har förstått är det bara bra att ha lite gamla grejor vid uppstart men jag vet ju inte när han senast bytte filtret.

    Tacksam för vägledning!
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Diskmedel kan väl vara ganska svårt att få bort allting efteråt. Börja med varmt vatten kanske och se om det räcker?
    350L Diskus

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Välkommen hit.

      1. Ja, men var noga med att skölja rent efteråt
      2. Nope, det behövs inte
      3. Skölj ur det bara utan något medel, de filtermattorna behöver nästan aldrig bytas ut. Däremot kan man ha en skiva filtervadd längst upp, denna kan behövas bytas ut med jämna mellanrum.

      Sedan i början kan det vara bra att ha lite starthjälp, sök på "nitrivec" så hittar du mycket nyttigt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Använd endast vit svamp när du rengör glaset. Andra färger repar. Inget medel om det är möjligt utan, måste du ta till något så välj såpa och skölj löjligt mycket! Lycka till!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • max102
          • June 2014
          • 13

          #5
          Tack ! Angående utrymmet mellan innerfilterbehållaren och glaset så måste det vara kalkavlagring också... Se bild




          Skickat från min C6903 via Tapatalk

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2891

            #6
            För kalkavlagring kan man blanda lite citronsyra med vatten för att göra rent. Inget giftigt alltså.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Bra rengöringsmedel är vanligt finsalt blandat med lite vatten så det blir en pasta av det. Repar inte och tar bort allt som kan finnas i ett akvarium.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              Arbetssätt...