Lättskötta och tåliga "revir- och grottfiskar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Lättskötta och tåliga "revir- och grottfiskar"

    Skulle i mitt nya akvarie vilja ha filkar med lite personlighet. Dvs. Sådana som ibland simmar in i ett rör eller under en sten och ligger och lurar eller sådana som mutar in ett revir och jagar bord andra fiskar därifrån eller kanske nån fisk som bökar runt lite i gruset.

    Dom bör dock vara fredliga, lättskötta och tåliga.

    Har även tänkt ha ett stim på ca 10 neontetror i akvariet... Och kanske även nått annat tetrastim. Tänker ha mycket växter i akvariet så det är ju bra om dom inte är kända för att knapra på sådana.
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Jag tycker att det låter som om du söker en sydamerikansk ciklid. Är det till 100 litersakvariumet? i så fall tycker jag att du ska satsa på dvärgciklider.
    Kanske Apistogramma cacatuoides (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=143)...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Kan det vara lämpligt med en hame och två honor?

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Japp, en hane och två till tre honor. Se till att ha fler små grottor än det finns honor så alla hittar en grotta de vill lägga rom i.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Adam.N
          • July 2003
          • 35

          #5
          Jag måste säga att jag tycker du ska ha lejonhuvuds ciklid. Jag vet inte riktigt hur stort kar du behöver för dem men jag har ett antal i ett 250 kar som är väldigt högt, alltså yta som inte de andvänder och de e skit roliga, lekt har de gjort också yngel i hela karet och föräldrana tar hand om dem jätte bra. Hannen blir skit tuff med en stor pannpuckel

          Kommentar

          • Adam.N
            • July 2003
            • 35

            #6
            det finns ju en art beskrivning här:
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=141

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              *Asgarv* Den var ju intressant. Men den skulle ju ha dämpat ljus och jag hade tänkt ha mycket växter = mycket ljus... Men den kanske klarar ljuset genom att hålla sig under växterna?

              Kommentar

              Arbetssätt...