Förgiftning av keramikföremål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Förgiftning av keramikföremål?

    Hej!
    Jag är ny både på forumet och i akvarievärlden.

    Jag har skaffat ett 112 liters akvarium, och följt alla konstens regler när jag startade upp det - tvättade sanden, kokade och skrubbade stenar, planterade växter, använde vattenförbättringsmedel osv. Efter att allt var klart så väntade jag en vecka innan jag hämtade fiskarna (pga att jag själv var sjuk, vet att man inte behöver vänta så länge).

    Idag hämtade jag 10 st rödmunstetror och 2st pansarmalar. I början verkade de må bra, de simmade omkring, pansarmalarna var halvtokiga och bökade omkring, tuggade på växterna osv.

    Men nu har tetrorna börjat dö, efter bara några timmar. Först dog en, men jag tänkte att den kanske var svag eller så, och dog av chock (40min bilresa från djuraffären). Men nu har två andra också dött. De andra verkar slöa, pansarmalarna också.

    PH-värdet var ok innan jag satte i fiskarna, temperaturen 25 grader som killen i affären sa att de ville ha.

    Nu har jag funderat om orsaken till fiskdöden kan vara en keramikkruka som jag hade satt i akvariet? Den är laserad i en blå färg, och nu har jag i efterhand läst att lasyren kan innehålla skadliga ämnen.

    Ifall det nu är krukan som är boven i dramat (eller kan det vara något annat?), hur gör jag då för att rädda resten av fiskarna, alternativt få bort det skadliga innan jag sätter i nya fiskar, ifall det nu går så illa att alla dör?

    Tacksam för svar!!
  • V8Bear
    • October 2013
    • 38

    #2
    Vet inget om just den färgen men det är möjligt att en färg läcker ut och kan skada/döda fiskarna men något som är betydligt vanligare i nya akvarier är nitrit (och ammoniak över pH 7)

    Har du möjlighet att testa nitrit för att utesluta det?

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Hej och välkommen till forumet!

      När det gäller sånna här saker och dylikt så använd gärna mallen under 'sjukdomar'-fliken.

      Jag skulle ha flyttat över fiskarna i något annat akvarium, alternativt hinkar och tömt och sköljt sand och skrubbat inredning göra rent helt enkelt, (om det nu handlar om ämnena) men först och främst ta ur krukan.

      Jag kör 26-27c i mitt SA-kar där jag har bland annat C.Julii (leopardpansarmal) och P.Axelrodi (Kardinaltetra); kolla artbeskrivningen, tetrorna ska ha 25-26c och eftersom du inte har skrivit något namn på pansarmalarna så vet jag inte med dom men det bör inte vara något problem. Hur är det med salten i vattnet, vet att Pansarmalar är känsliga för salt.

      Du skriver att fiskarna ser slöa ut, hur är det med cirkulation och ytrörelse?

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Själv tycker jag att det låter konstigt att det skulle vara konstigt med nitrit då lamano köpte fiskarna idag..

        Kommentar

        • lamano
          • April 2014
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av V8Bear
          Vet inget om just den färgen men det är möjligt att en färg läcker ut och kan skada/döda fiskarna men något som är betydligt vanligare i nya akvarier är nitrit (och ammoniak över pH 7)

          Har du möjlighet att testa nitrit för att utesluta det?
          Kan det vara nitritförgiftning då jag bara haft fiskarna några timmar? Jag har ju inte ens hunnit mata dem.

          Kommentar

          • lamano
            • April 2014
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av man nam1
            Hej och välkommen till forumet!

            När det gäller sånna här saker och dylikt så använd gärna mallen under 'sjukdomar'-fliken.

            Jag skulle ha flyttat över fiskarna i något annat akvarium, alternativt hinkar och tömt och sköljt sand och skrubbat inredning göra rent helt enkelt, (om det nu handlar om ämnena) men först och främst ta ur krukan.

            Jag kör 26-27c i mitt SA-kar där jag har bland annat C.Julii (leopardpansarmal) och P.Axelrodi (Kardinaltetra); kolla artbeskrivningen, tetrorna ska ha 25-26c och eftersom du inte har skrivit något namn på pansarmalarna så vet jag inte med dom men det bör inte vara något problem. Hur är det med salten i vattnet, vet att Pansarmalar är känsliga för salt.

            Du skriver att fiskarna ser slöa ut, hur är det med cirkulation och ytrörelse?
            Jag har en pump som "blåser" omkring vattnet lite, inte så mycket att växterna fladdrar, men det blir några små luftbubblor på ytan och man ser att vattnet cirkulerar. Vet inte riktigt hur mycket det ska cirkulera.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Okej, men du ser att ytan rör sig? står det något på pumpen eller liknande?

              Kommentar

              • lamano
                • April 2014
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av man nam1
                Okej, men du ser att ytan rör sig? står det något på pumpen eller liknande?
                Jo, det syns att ytan rör sig. Pumpen heter Aquael Fan filter 2, om det säger dig något

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  http://www.akvariumbutiken.se/filter..._l_h_2436.html sådan? Om ja så är det mer än tillräckligt.

                  Kommentar

                  • lamano
                    • April 2014
                    • 44

                    #10
                    Ursprungligen postat av man nam1
                    http://www.akvariumbutiken.se/filter..._l_h_2436.html sådan? Om ja så är det mer än tillräckligt.
                    Jo så ser den ut. Jag köpte ett startpaket så både den och doppvärmare följde med.

                    Nu har 5/10 tetror kolat vippen. Malarna ligger stilla på botten och rör sig knappt.

                    Kommentar

                    • lamano
                      • April 2014
                      • 44

                      #11
                      Krukan tog jag förresten ut direkt när jag började misstänka den...

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Hm, jag skulle som sagt flytta över dom till hinkar eller dylikt med nytt vatten i...

                        Kommentar

                        • lamano
                          • April 2014
                          • 44

                          #13
                          Ursprungligen postat av man nam1
                          Hm, jag skulle som sagt flytta över dom till hinkar eller dylikt med nytt vatten i...
                          Kan jag ha dem i hinkar över natten? Har ingen möjlighet att skura akvariet nu, utan jag måste vänta till morgonen...

                          Kommentar

                          • man nam1
                            • July 2011
                            • 441

                            #14
                            Jo, har du en stor hink som du kan flytta över pump och doppvärmare till? Dessa måste dock sköljas av också

                            Kommentar

                            • lamano
                              • April 2014
                              • 44

                              #15
                              Ursprungligen postat av man nam1
                              Jo, har du en stor hink som du kan flytta över pump och doppvärmare till? Dessa måste dock sköljas av också
                              Tack för dina råd, jag lyckades rädda malarna (hittills lever de åtminstone, om än lite slöa), men alla tetrorna dog under natten i sin hink
                              Hur ska jag göra nu för att säkert få bort allt skadligt från akvariet, räcker det med att skölja allt (inklusive sanden) eller behöver jag koka allt? Hur gör jag med växterna, sköljer av dem också?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...