Tips på utrustning, nystart av akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffe
    • January 2003
    • 241

    Tips på utrustning, nystart av akvarium.

    Hej

    Idag beställde jag ett 350 l möbelakvarium från Juwel. Då det är en hel del år sedan jag hade akvarium senast så behöver jag uppdateras... Tror jag =)

    Det jag undrar lite över är vad kan behöva för tester samt andra nödvändiga prylar. Blir en hel del växter.
    6 st Peru Scalar eller Macanapuru, 10-20 st Rosentetror, och några riktigt bra algätaresom inte blir större än 20 cm och inte svindyra, tips?

    Kommer starta med småfisk och efterhand fler invånare...

    Läst lite olika om juwels pump/filter, funkar dom bra?

    Har tänkt mig grenar från naturen, koka och vattenbad först innan karet, hoppas sedan att det kan bidra att sänka PH:et lite annars får jag tänka om.

    Lista med prylar:
    Ph-test
    Kh-test
    Nitrit-test
    Håv
    Termometer
    Slamsug (gör egen)
    Reflektorer 4st?
    Svart bakgrund (solfilm Biltema)
    Nån form av rengörare till rutan (alger)

    Tar gärna emot ideer om vad man kan behöva mer.
    Med vänlig hälsning, Mathias
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Har du tänkt dig någon speciell biotop eller ska det bli ett sällskapskar?

    Algätare: Diverse Corydoras (väldigt trevliga firrar), Siamensis, någon typ av L-mal?

    Jag plockar själv i stort sätt allt från naturen i mina kar och det funkar bra utan att kokas men det är nog bäst att koka grejerna ändå. Satsa på att ta grejer som inte ligger vid en sjö eller vattendrag, helst sådant som har vart torrt och dött länge (så slipper du skott, blad och dylikt).

    Listan på prylar ser bra ut.

    Kommentar

    • Maffe
      • January 2003
      • 241

      #3
      Nja, först skulle det bli SA kar men har inte bestämt mig än. Troligtvis blir väl alla firrar från SA men växter kommer nog att komma lite varstans ifrån.... Som sagt inget bestämt!
      Blivit inspirerad av alla aquascape kar, ser riktigt trevligt ut. Men då jag vill utesluta Co2 så får det bli något mindre växter, sen gillar ju en hel del firrar grus/sand oxå så en hel gräsmatta i karet vill jag inte ha. Inser att det kan bli svårt då en del algätare kommer knapra växter =)

      Ett kar jag gillar väldigt mycket är detta, kunde man få det så utan Co2 skulle jag bli jäkligt nöjd! =)

      aqua-art.org är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aqua-art.org har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


      Glömde nämna att det kommer ligga kattsand i botten..... Under gruset...
      Med vänlig hälsning, Mathias

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Okej, har du kollat in Takashi Amano's kar någonting? Sjukt stor snubbe inom aquascaping. Jag är inte heller rätt snubbe att fråga ang. växter då min kunskap inte sträcker sig längre än typ svärdsplantor och anubias .

        I Takashi's kar vet jag att han kör mycket med Siamensis och det är antagligen för att dom är effektiva samt att dom är några av dom få (om inte enda) som tar svart tofsalger.

        Själv gillar jag biotop-kar, har ett SA, ett Tanganyika och ett Afrika (ska startas alldeles strax) men eftersom jag är så värdelös ang. växter så kör jag bara på att fiskarna och miljön ska vara biotop-riktig och det har funkat bra för mig

        Kommentar

        • Maffe
          • January 2003
          • 241

          #5
          Hur är Ancistrusar? Bra på alger ? Isf vilken ?

          Jo biotopaktigt blir det men kanske inte fullt ut. Och Takashi har jag sett =)

          Fler kar kommer det aldrig att bli, har tjatat på min sambo i 6 år och nu fick hon nog och gav upp, nu ligger problemet i var det ska stå.... Suck =) Så minimal chans på fler kar.... Annars hade det blivit Malawi eller Tanganika...
          Med vänlig hälsning, Mathias

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Ancistrusar, L-malar menar du antagligen?

            Jo då dom är duktiga dock så har dom tendensen att bli latare desto äldre dom blir. Om du kan tillåta en liten asiat i ditt kar så är Siamensis en av dom vassaste i algätarbranschen. https://www.youtube.com/watch?v=f2g31uCQ-24 Jag har själv försökt hålla dom dock så blev dom uppätna över natten.

            Dock så om du ska ha en L-mal så kolla upp vad den äter då inte alla är algätande, vissa tuggar på ved och vissa är köttätande. (btw fick precis veta att Corydoras inte är algätande, dock så ser det ut som mina äter alger men tydligen inte.. man lär sig något nytt var dag.)

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Angående utrustning så kan jag riktigt varmt rekommendera JBL's algskrapa. Min är ett av dom bästa köpen jag har gjort på länge, den är inte alls lika ranglig som dom 'vanliga' långa gröna samt att den har bredare rakblad och kan därför skrapa mer samtidigt

              Länk: http://www.pwss.se/product.php?produ...7&cat=7&page=1

              Kommentar

              • Maffe
                • January 2003
                • 241

                #8
                Ursprungligen postat av man nam1
                Angående utrustning så kan jag riktigt varmt rekommendera JBL's algskrapa. Min är ett av dom bästa köpen jag har gjort på länge, den är inte alls lika ranglig som dom 'vanliga' långa gröna samt att den har bredare rakblad och kan därför skrapa mer samtidigt

                Länk: http://www.pwss.se/product.php?produ...7&cat=7&page=1
                Efter den videon med siameserna så behöver man ingen skrapa : )

                Tack för tipset, ska kolla!
                Med vänlig hälsning, Mathias

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  Haha, sant

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av man nam1

                    Jag plockar själv i stort sätt allt från naturen i mina kar och det funkar bra utan att kokas men det är nog bäst att koka grejerna ändå. Satsa på att ta grejer som inte ligger vid en sjö eller vattendrag, helst sådant som har vart torrt och dött länge (så slipper du skott, blad och dylikt).
                    Hej!
                    Förlåt om jag lägger mig i någons tråd, men detta som du skrev var riktigt intressant för mig.

                    Kan du förklara lite mer hur du menade?!
                    Vad är det för grejer som du plockar?! Gran till exempel eller vaddå?! Och hur vet du om sådana saker du plockar inte skadar fiskarna?!
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Maffe
                      • January 2003
                      • 241

                      #11
                      Det ända jag är säker på är att man inte ska använda barrträd för det är skadligt för fiskarna... Sen bör träden man plockar vara döda annars finns det nån syra som kan ställa till det, om det är farligt vet jag inte....
                      Med vänlig hälsning, Mathias

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maffe
                        Det ända jag är säker på är att man inte ska använda barrträd för det är skadligt för fiskarna... Sen bör träden man plockar vara döda annars finns det nån syra som kan ställa till det, om det är farligt vet jag inte....
                        Barrträd?! Hmm jag är ganska dålig på träd och natur grejer. Men hur skall man veta att dessa man plockar är döda?!
                        Kan man plocka kottar?! Samt vilka träd man kan plocka ifrån som kan vara säkrast?!

                        Tack för ett intressant ämne
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          L malar har du för att få färg på botten och som bonus äter de eventuellt alger som blir. Om du väljer en som äter alger förståss.

                          Siamesisk algätare är bra på alger men är fruktansvärt ful enligt mig. Den kan förstöra ett helt akvarium. Speciellt när den blir stor.
                          Senast redigerad av henrikl; 03 April 2014, 18:19.
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • Maffe
                            • January 2003
                            • 241

                            #14
                            Henrikl, det är just så jag tänker.... Men först och främst måste det vara en effektiv algätare sen får det gärna vara fisk från SA och sen får den gärna vara fin, men ganska svårt att få till det. Hade en stor mal för 10 år sen på 25 cm den bajsade mer än den åt alger.... Så stort är inte heller bra... Tips? : )
                            Med vänlig hälsning, Mathias

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              INTE BARRTRÄD. Jag har kört murell, ek, björk och diverse grenar jag har hittat i en skog där jag vet bara växer lövträd. Barrträd innehåller någonting som är farligt (terpentin tror jag) och ska därför inte användas, kottar känns som att dom innehåller samma grejer som föräldrarna till dom (barrträden), Alkottar är ett undantag dock så färgar dessa vattnet otroligt mycket.

                              När det kommer till löv och blad har jag helt enkelt testat mig fram, jag har kört med päron, rönn, ek, björk, murell, körsbär och säkert någon till. Eklöv är dom som jag vet är bäst både av personlig erfarenhet och av andras erfarenheter. Ormbunkar funkar också. Varken Rönn eller päron var någon hit av löven då dom förmultnar väldigt snabbt och då blir det hyffsat skitit i vattnet, typ som damm.

                              Man vet att saker och ting är dött när det är torrt, då menar jag snustorrt. Annars blir det lätt att grenarna kan börja växa i akvariet (håller på i mitt just nu..). Grenar färgar gärna vattnet i gulaktig ton och borde därför ligga i blöt innan i någon dag (om man inte vill ha färgen vill säga..). Akta dig för att plocka saker som har legat nära eller i en vattensamling då det kan innehålla farliga bakterier som dina fiskar inte är vana vid (osäker på denna punkt). Skulle ändå säga att Ek är en av de bästa att plocka saker av för att grejerna är ofarliga och bladen innehåller garvsyra som är bra för akvariet. Tror det var allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...