Mina 2 akvarium Några tips?! Se bilderna :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Mina 2 akvarium Några tips?! Se bilderna :)

    Hej!
    Som det står på rubriken. Har ni några tips om vad jag skall göra i dem?!
    Känns att de är lite tråkiga :P

    Här har ni bilderna nedan:
    Det som är 54L:


    Det som är 200L:
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Halloj!

    Gällande det första, så hade jag nog målat bakgrunden helt svar.
    Sedan hade jag planterat mer växter, snabbväxande och höga baktill, och låga och långsamväxande framtill.
    En rot kanske hade varit snyggt?
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Jojje_
      Halloj!

      Gällande det första, så hade jag nog målat bakgrunden helt svar.
      Sedan hade jag planterat mer växter, snabbväxande och höga baktill, och låga och långsamväxande framtill.
      En rot kanske hade varit snyggt?
      Låter inte alls fel )
      Du menade att allt detta var till första akvarium?!
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Håller med om fler växter, plocka bort de svarta krukorna som växterna kommer i. Jag fick ett jättelyft när jag satte in slimline som bakgrund, men det är dyrt och ganska krångligt om karet är igång. Framöver tänkte jag laborera med ljuset men det får bli när jag är nöjd med fisk och växtbestånd!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Tjabba!
          En liten detalj som jag tycker gör stor skillnad är att fylla vatten upp ovanför lister mm så man slipper se vattenlinjen. Se bara till att du inte fyller över max-nivån.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Juni
            Håller med om fler växter, plocka bort de svarta krukorna som växterna kommer i. Jag fick ett jättelyft när jag satte in slimline som bakgrund, men det är dyrt och ganska krångligt om karet är igång. Framöver tänkte jag laborera med ljuset men det får bli när jag är nöjd med fisk och växtbestånd!
            Yes växterna jag håller med dig också. Har i tanken att köpa 2-3 sorter växter som kan vara ganska snygga till mitt största akvarium. Men kruckorna?! Hmm skall tänka på saken som jag hittar något annat snyggare :P
            Bakgrunden tänkte jag ändra, vill ha något riktigt och inte någon bild. Men de som jag vill verkligen ha är svin dyra. Men kanske värt det

            Tjabba!
            En liten detalj som jag tycker gör stor skillnad är att fylla vatten upp ovanför lister mm så man slipper se vattenlinjen. Se bara till att du inte fyller över max-nivån.
            Det gjorde jag direkt så fort jag läste ditt kommentar. Håller med dig. Men kunde tyvärr inte göra det med det lilla karet eftersom det finns en liten lucka till locket på baksidan, där fiskarna kan hoppa ut. Det hände en gång för någon månad sedan. Kan tyvärr inte häller stänga den luckan för att sladdarna går genom den. Tack för tipset
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Finns det någon begagnad marknad för slimline och andra bakgrunder? De är väldigt dyra och folk byter när man byter storlek på kar? Har aldrig kollat men det kan det vara värt!?
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Finns det någon begagnad marknad för slimline och andra bakgrunder? De är väldigt dyra och folk byter när man byter storlek på kar? Har aldrig kollat men det kan det vara värt!?
                Det finns säkert beroende på vart man bor, här i Malmö finns det antar jag, har inte kollat upp det.
                Men på blocket finns det också en del. Jag har själv inte funderat på begagnad faktiskt, känns tillslut att det är jag som kommer bygga min egen bakgrund :P
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Ja, det gör du rätt i! När jag kikade runt hur jag skulle fästa min slimline bäst såg jag att det var ganska lätt att göra egen bakgrund och hade nog valt det om jag haft tid. Köper jag ett större kar blir det absolut en egen och då kan man gå helt bananas! Nu hade jag fiskar i en balja i köket som väntade på att komma i karet. Ett under att alla överlevde!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Ja, det gör du rätt i! När jag kikade runt hur jag skulle fästa min slimline bäst såg jag att det var ganska lätt att göra egen bakgrund och hade nog valt det om jag haft tid. Köper jag ett större kar blir det absolut en egen och då kan man gå helt bananas! Nu hade jag fiskar i en balja i köket som väntade på att komma i karet. Ett under att alla överlevde!
                    Jag brukar kolla runt på blocket, ibland hittar man fina saker. Kolla till exempel på denna länk: http://www.blocket.se/alvsborg/Back_...m?ca=23_11&w=3

                    Men priset är överdrivet tycker jag. Jag har nästan tappat lusten att köpa en bakgrund, gör jag en egen bakgrund så ja, annars tror inte att jag köper någon bakgrund :P

                    I en balja?! Oj varför då?!
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Köpte begagnat kar, en timme innan jag hämtade det råkade killen nämna att det var fisk i det. Det var inte tänkt så, och jag skulle göra iordning karet med bla slimline och måla det. Så de fick bo i en Ikea back utan något! De visade sig vara stora jättefina fiskar som jag är glad för. Alla överlevde och jag har ökat antalet med samma art av honor. Jag hade planerar ett vackert stilfullt växtkar med några stillsamma fiskar. Jag har fått allt annat än det, ett gäng Malawi ligister har intagit mitt vardagsrum och mitt hjärta!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Jaha trevligt Hoppas i alla fall fiskarna mår bra och är alltid pigga

                        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • vinbok
                          • November 2011
                          • 147

                          #13
                          Ett tips till det stora karet om det går flyta pump och värmaren bakom det stora roten i vänstra hörnet så syns dom inte så väl. Det ser ut som du kör ner luft via pumpen också det är inte så bra för växterna då du driver ut det co2 som finns i vattnet på så sätt. men det är en smak sak, skulle också sätta i nån större växt i högra hörnet.

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av vinbok
                            Ett tips till det stora karet om det går flyta pump och värmaren bakom det stora roten i vänstra hörnet så syns dom inte så väl. Det ser ut som du kör ner luft via pumpen också det är inte så bra för växterna då du driver ut det co2 som finns i vattnet på så sätt. men det är en smak sak, skulle också sätta i nån större växt i högra hörnet.
                            Det skulle gå ordna på något sätt att flytta dem, men skulle det inte vara sämre för fiskarna dock den stora roten kommer att vara hinder mellan pumpen och fiskarna?!
                            Hur annars skulle man köra vattnet som kommer ur luften?!

                            Tacksam för ditt tips
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              Hej, jag tror inte det är något problem att ha pumpen bakom roten då det finns gott om folk som har pump och doppvärmare bakom sina 3Dbakgrunder, så varför skulle det inte funka för dig?

                              Ang. det lilla karet - En sak jag själv har funderat på är att om man har ett mindre kar typ i den storleken; borde man inte bara kunna ta en platt sten och knacka till den lite i kanterna samt slipa av den på baksidan? (tänker på lite bräckligare stenar typ kalksten) Då borde man ju få en mer naturlig look på sin bakgrund än en slimline för mindre pengar?

                              Rätta mig gärna om jag har fel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...