Lördagsgodis -5 kronor blandad akvariefisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Lördagsgodis -5 kronor blandad akvariefisk!

    Imorgon är det dags för nyinköp av fisk och jag gottar mig som ett barn inför lördagsgodiset! Nu mår både lomardoi och Hongi bra igen, och ingen behöver sitta i skamvrån längre! Nu har jag en Hongi hane och tre honor. En hane och en hona Socilofi. Vad ska jag satsa på? En ny Hongi hane (min ene hane dog i veckan) eller ett nytt Socolofi par? Lite funderingar om hur jag ska få ett fint samspel?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Ja att köpa fisk är bland det roligaste som finns
    Fyll på med honor är mitt tips. Man kan inte få för många honor. Och om någon hane skulle dö någon gång så brukar det va ganska lätt att hitta stora fina hanar att ersätta med.
    Men hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      190 liter, här bor nu 9 individer. Fick tipset att skaffa lite fler fiskar så de inte är så aggressiva mot varandra, det blir fler att sprida sina påhitt på! Så köpa till honor alltså! Men om de går i stim vill de inte ha större blandning av hanar, honor?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        190l ja då kan du lätt få i några fler fiskar. Och som du säger, ju fler fiskar desto lugnare blir det.

        Försök att ha iaf två honor per hane av varje sort så brukar det gå bra


        Edit: Och malawi är ingen stimfisk utan hanarna tar revir
        Senast redigerad av Jesper Broman; 14 March 2014, 22:22.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Perfekt! Då har jag något att gå på! Nya fiskar och förankrade växter, just nu ser det ut som om någon slängt en handgranat i karet!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Det ska det göra när man har malawiciklider

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Det ska det göra när man har malawiciklider
              Haha, klockrent!
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Satte i en Hongi hane, så där var 2hanar och tre honor, hittade hanen död på morgonen. Kollade fisken men den såg inte biten ut. Kan de andra ha gett sig på honom eller kan han ha dött av flytten? Hur vanligt är det att fiskar dör i karet om man nu inte har nåt vajsing i vattnet? Vill ta i en Hongi hane till men vill ju självklart att den ska överleva. Blev ingen fisk idag tiden bara räckte inte till! Men vad är väl nya fisk inköp i jämförelse med att bila upp ett cementgolv?
                ok, det var lite bittert!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Tråkigt det som hände med fisken. Dock har inte så stor erfarehet, därför kan jag tyvärr inte kunna hjälpa dig med svar. Hoppas någon kan hjälpa dig.

                  Mvh
                  Bisho

                  Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Jo visst är det trist, samtidigt får man ha med i beräkningen att någon fisk dör då och då. De är lite känsligare än andra husdjur vad gäller vattenkemi, flytt mm. Samtidigt verkar de klara stora strapatser i vissa fall! Hade en spann med växter stående i ett svinkallt förråd i 10 dagar. När jag planterat växterna har ett yngel hängt med och överlevde!! Tror fortfarande att nån driver med mig
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #11
                      Haha 10 dagar och yngel överlevt?! Woww!
                      Jag har själv 2 akvarium, den ena har jag den i 8 månader och den andra i 4 månader, har över 70 fiskar, och de som dog var inte över 5 st. Som tur är det

                      Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av Juni
                        Satte i en Hongi hane, så där var 2hanar och tre honor, hittade hanen död på morgonen. Kollade fisken men den såg inte biten ut. Kan de andra ha gett sig på honom eller kan han ha dött av flytten? Hur vanligt är det att fiskar dör i karet om man nu inte har nåt vajsing i vattnet? Vill ta i en Hongi hane till men vill ju självklart att den ska överleva. Blev ingen fisk idag tiden bara räckte inte till! Men vad är väl nya fisk inköp i jämförelse med att bila upp ett cementgolv?
                        ok, det var lite bittert!
                        Många av råden är att ha flera av fiskarna...

                        Har du 2st hanar kommer den ena bli hackkycklingen och även om du inte hittar synliga bitmärken så har han nog jagats till döds.
                        Minst 3st hanar men gärna 5-6st så blir ingen enskild lika åtgången, och sedan en bunt honor till.

                        Köpa ytterligare en hane lär innebära att du hittar en till död hane. Så fundera, planera och skaffa ett hyfsat knippe fiskar.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Om jag förstår dig rätt så är fördelningen för liten 1hongi hane/3 honor? Sedan har jag samma uppsättning av Lombardoi, och socolofi. Jag ska väl inte köpa in hur mycket fisk som helst samtidigt?
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #14
                            Är bara akvariet incyklat ordentligt är det inga problem, mitt "rekord", visserligen ungfisk (3-5 cm), är 16 Mbunas (5st Labidochromis Caeruleus och 11st Labidochromis sp. Hongi vid ett tillfälle. 100% överlevnadsrate, idag när de vuxit på sig är det fortfarande 100% överlevnadsrate bortsett från de jag själv "rensat" bort av andra orsaker så som diverse "defekter" jag inte vill ha på mina vuxna och producerande fiskar.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Ursprungligen postat av simpson
                              Många av råden är att ha flera av fiskarna...

                              Har du 2st hanar kommer den ena bli hackkycklingen och även om du inte hittar synliga bitmärken så har han nog jagats till döds.
                              Minst 3st hanar men gärna 5-6st så blir ingen enskild lika åtgången, och sedan en bunt honor till.

                              Köpa ytterligare en hane lär innebära att du hittar en till död hane. Så fundera, planera och skaffa ett hyfsat knippe fiskar.
                              I ett stort kar så är ju den uppsättningen bra.
                              Men Junis kar är inte så stort så det finns inte plats för hur många hanar som helst.
                              Finns det inte plats för hanarna att ta revir så blir dom utstötta ändå.

                              Jag tycker att din uppsättning börjar bli bra juni
                              Och det var väl ett par veckor sen hongi-hanen dog om jag fattade rätt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...