nybörjare frågar - flera saker...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jema
    • July 2003
    • 22

    nybörjare frågar - flera saker...

    Min första fråga är så simpel att jag nästan skäms, men jag fattar inte det där med innerfilter. Om jag köper ett innerfilter är det bara med själva filtret då och jag måste köpa till en luftpump eller är det liksom inbyggd motor som driver det hela? Jag har läst allt jag kommer över om filter men det är faktiskt ingen som sagt nåt just om det.
    Jag har just nu ett hemmabygge, en luftpump med en tratt fylld med vadd. Det funkar säkert men jag tycker bubblorna är så stora och så väsnas det mycket så jag funderar på att skaffa ett "fluval 2+" till min 90liters tank.

    Jag har tänkt mig ett stim av nån tetra (har svårt att bestämma mig men det lutar åt svart neontetra eller rosentetra. Men så fick jag syn på kilfläcksrasbororna och vill ha såna med! Men det kanske blir mycket med två stim I en 90liters tank?
    ska ju få plats med en mal med.
    och kanske ett par av dom där dvärg klo grodorna jag såg...
    Jag tänkte att med små fiskar så ser ju akvariet större ut
    Verkar det helt uppåt väggarna med det jag skrivit här om man tänker sig en 10 fiskar vardera av stimfiskarna?

    Måste man verkligen köpa alla dom där flaskorna med medel?
    Jag har en med ett vattenberedningsmedel, visst borde det räcka?
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    #2
    Hej!

    När man nämner innerfilter så menar man i regel sådana med motor. Fluval innerfiltren ska vara bra, har dock bara testat deras ytterfilter som jag är nöjd med. Två stim tetror är inget problem i det karet. Köp ett stim först så ser du hur det tar sig ut och då kan du bestämma om du vill ha fler av samma sort eller ett stim till. Jag hade nog föredragit ett "stort" stim men det är ju en smaksak.

    Rödmunstetran rekommenderar jag starkt men den är tyvärr dyr. Sist jag kollade kostade de 25.- styck, men du kanske har bättre tur. Kilfläcksrasbororna är även de en favorit, kanon fina.

    Jag håller med dig om att det är snyggare att "underdimensionera" fisken än tvärtom. Stora fiskar i små kar är varken snyggt eller bra för fiskarna.

    Vattenberedningmedel använder jag bara i nödfall, t. ex. efter färdigbehandlad sjukdom så kan jag tänka mig att pyttsa i lite. Även vid uppstart så kanske det är befogat men inget jag praktiserar fast jag startat iofs alltid upp mina kar med "gammalt" vatten från mina andra kar.

    Förresten så tyckte inte jag iaf att din fråga var fånig eller nåt att skämmas för. Om du inte hade frågat hade du fortfarande inte vetat och då hade du ju inte varit lika "bildad" som du nu är .

    Mvh Andreas

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      vänta ett par veckor innan du stoppar i fisk bara..och sen börjar du med en mindre mängd fisk..vet inte hur rasbororna är, men neonerna brukar vara lite känsliga för nystartade akvarium.. iallfall har de jag pratat med sagt det. Sen kommer det byggas upp en nyttig bakterieflora i grus & filter, då behöver du inga medel & grejer, men lite tester kan vara bra att ha.. nitrit test t.ex.
      Efter en vecka kan du stoppa ner mer fisk..då borde det gå ganska bra.
      2 stim på 10 fisk vardera & nån mal + grodor är inte för mycket för ett 90 liters akvarium! det blir nog bara bra!

      och ja det är en motor i innerfiltret..så du behöver inte använda luftpumpen om du inte vill!
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • jema
        • July 2003
        • 22

        #4
        Tack för svaren!!
        Ska ta och beställa det där filtret då och så gå och kika lite mer på alla tetror innan jag bestämmer mig.

        Kommentar

        • Carla
          • April 2003
          • 82

          #5
          Innerfilter; Fluval 2+ blir säkert bra, det är alltså "motordrivet filter och pumphuvud", d.v.s. du behöver inte köpa en extra luftpump till det. Vattnet renas och cirkulerar med hjälp av detta =0)

          När det gäller fiskarna är det en smaksak, tycker jag. Jag är fullständigt övertygad om att du kommer att få en miljon förslag på vad som är det enda rätta att göra, men personligen hade jag absolut kunnat tänka mig två stim i ett 90-liters. Kolla bara först så att de två stim du vill ha passar ihop, eftersom vissa fiskar är lugna och stillsamma och blir superstressade av "illriga" fiskar.
          Klogrodorna har jag bara dålig erfarenhet av; de är dödsens tråkiga, rör sig nästan aldrig och är både känsliga och rymningsbenägna. Vill du ha något annat än "bara" fiskar skulle jag rekommendera några räkor och några kuhliis, men det är som sagt min personliga smak ;0)

          När det gäller vattenberedningsmedel... Ja... Det beror på vad du menar med "alla dom där flaskorna med medel". Jag tycker att det är bra att ha några olika vattenberedningsmedel, t.ex. Cycle och Aqua+ eller liknande. De pengarna som man satsar på några bra "livräddare" har man igen på fiskar som inte dör av stress eller dåligt vatten. Självklart menar jag inte att man kan ha i vattenberedningsmedel istället för att söka orsaken om fiskar dör, men för min del så känns vattenbytena mycket coolare med de här hjälpmedlen. Kranvattnet idag är av skiftande kvalitet och med skiftande mängder kemikalier, så jag försöker göra det så humant (?) som möjligt för mina fiskar genom att göra det jag kan för att vattnet skall vara "fiskvänligt". Om det är ett relativt nystartat kar så skulle jag absolut köra med typ Cycle och Aqua+, för då hjälper du bakteriefloran på traven.

          Hoppas att du blev lite klokare, du kommer säkert att få en massa olika råd och förslag så det är bara att suga i dig och sedan "plocka ut det gottaste" ur all information!

          När det gäller filter och vattenberedningsmedel så rekommenderar jag www.hjortgatanszoo.se för de har bland de bästa priserna jag har sett på det mesta: Ett Fluval 2+ kostar där 264:-, de två medlena jag talade om: Aqua+ 100 ml, räcker till ca 380 l nyinredning, kostar 29:-, Cycle 100 ml, räcker till ca 400 l nyinredning kostar 46:-. Det finns dessutom mycket annat som är bra; foder, värmare, håvar, yngelkassar, olika filter och pumpar, vattentester (bra att ha, faktiskt... Jag tycker att teststickorna är helt ok, man får en bild av hur vattnet "mår", men man måste komma ihåg att stickorna inte är helt hundra rättvisande.), böcker (t.ex. BTN:s nya akvarieguide, en bra bok för nybörjare även om jag tycker att den är ganska subjektivt skriven. Läs den, när det gäller fiskinformationen är den bra, när det gäller t.ex. akvarieinredning tycker jag att den är väldigt färgad av författarens egen smak.).

          Lycka till!

          Kommentar

          • Carla
            • April 2003
            • 82

            #6
            Sorry, såg att du redan fått svar på det mesta, det tog lång tid att skriva mitt inlägg, för jag kollade priser och så på Hjortgatan... ;0)

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Jag tänkte vara så fräck så jag säger emot två skribenter här ovan.

              1: Jag tycker inte du behöver vänta 2 veckor från det att du sätter igång akvariet tills det att du sätter i fisken. Se till så att allt i akvariet fungerar, sedan kan du sätta i fisken. Börja med några få fiskar, för några nyttiga bakterier får du inte förrän du satt i fisken, hur länge du än väntar.

              2: Vattenberedningsmedel är i mina ögon verkligen att kasta pengarna i sjön så länge du har kommunalt vatten. Har du egen brunn med lite konstiga värden kan det vara motiverat, men annars tycker jag att du skall spara de pengarna.

              Swetrot

              Kommentar

              • john
                • March 2003
                • 26

                #8
                Ursprungligen skickat av Holgersson
                Köp ett stim först så ser du hur det tar sig ut och då kan du bestämma om du vill ha fler av samma sort eller ett stim till.
                Tar sig ut?! Herregud, om ett helt stim rymmer ur akvariet så måste man ju täppa till hålet, inte köpa ett till stim.

                Kommentar

                • Holgersson
                  • January 2003
                  • 177

                  #9
                  John!

                  Jo det är ju sant. Tänkte inte på det....


                  Rackarns oxo............




                  Kommentar

                  • saulosi
                    • April 2005
                    • 11

                    #10
                    meh...

                    meh
                    Ursprungligen postat av john
                    Ursprungligen skickat av Holgersson
                    Köp ett stim först så ser du hur det tar sig ut och då kan du bestämma om du vill ha fler av samma sort eller ett stim till.
                    Tar sig ut?! Herregud, om ett helt stim rymmer ur akvariet så måste man ju täppa till hålet, inte köpa ett till stim.
                    Tar sig ut betyder ser ut inte att dom rymmer. lol

                    Kommentar

                    Arbetssätt...