Slöjstjärt har konstiga fenor + blodtetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Astrid1990
    • December 2012
    • 3

    Slöjstjärt har konstiga fenor + blodtetror

    Hej!
    Jag har slöjstjärtar och en guldfisk tillsammans. I en 100 liters akvarium. Jag fick dom så och det är ett självklarhet att dom ska få nya hem inom snarast framtid men just nu verkar dom trivs och må bra. Min fråga är att deras svansar verkar konstiga. Dom är inte sjuka och fenröta har dom inte eftersom dom verkar väldig glada och pigga och äter som dom ska. Min största slöjsjärt har sådär i rumpan deras bakfena som dom vore bitna? Jag har kollat upp litet och har även märkt att våra blodtetrar är lite elaka. Iaf en av dom. Kanske någon av dom som biter den ? Min guldfisk mår även bra och guldfiskens svans verkar lite "trådigt". Inga synliga sår på övriga fiskar. Jag ska skaffa en begagnad 54 liters akvarium för att kunna flytta mina platysar som snart väntar på att yngla sig. Tyvärr eftersom jag är väldig rastlös och vill ha allt på e gång så trodde jag blind på dom som jobbade i djuraffären. Dom sa att man kan ha minst 15 fiskar oavsett vad i en akvarium och nu efter ha gjort eget forskning så inser jag att det går inte, iaf inte i längden. Så därför ska jag ge bort mina blodtetror och ha mina 4 platysar i den 54 liters akvarium. Någon som är även intresserad att göra något sorts byte mot mina blodtetror mot guppysar eller något annat som jag kan ha i akvariet är välkommen att inboxa mig.. Men vidare till den viktigaste frågan. Varför har min slöjis så konstig bakfena? Den ser biten ut och en annan ser ut som man har typ dragit i sär dom ( vet inte hur jag ska förklara ). Alla fiskar mår bra och ska snart få flytta till den nya akvariet ( iaf platysarna och blodtetrorna ). Seriösa svar och inte kritik tack då jag ser att många tar sin tid att klaga på att man har gjort fel. Alla gör fel men man ska lära sig också och det är vad jag gör. LÄR MIG!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Hej Astrid1990 och välkommen till zoopet
    Problemet med släjstjärtarnas bakfenor kan bero på lite förhöjda bakteriehalter i vattnet om du te.x varit lite frikostig med mat och kanske inte bytt vatten tillräckligt ofta (20-30% delvattenbyte varje vecka brukar vara lagom) och det brukar kunna visa sig på fenorna som lätt blir angripna. Blodtetror ska tydligen kunna attakera andra fiskar i stim om de inte utfodras i tillräcklig utsträckning, men det borde du kunna se om det vore så. Har du ett bra filter? Var noga med vattenbytena och tillsätt helst ett vattenberedningsmedel i samband med bytet, det avklorerar vattnet och innehåller ämnen som stärker och skyddar fiskens slemhud.





    /Åheim
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Astrid1990
      • December 2012
      • 3

      #3
      Ok! Jag är noga med vattenbytet, en gång i veckan o kanske ska ta o städa filtret 2 gånger i veckan istället. Har en innerfilter. Blodtetrorna är i bottnen hela tiden och får inte lika mycket mat som slöjisarna därför försöker jag mata i olika ställen så kanske är det därför dom biter dom dock jag har aldrig sett dom göra det men jag har märkt att på nätterna så sover gärna mina slöjisarna i botten och jag har märkt att en av dessa blodtetrar är like mer tuffare än dom andra och puttar bort alla som kommer nära honom/henne. Kanske köpa en bättre innrefilter. Men jag ska ta och göra det som Ni säger! Tack för rådet

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Akta dig för att städa filtret i onödan. Den skit och bakterier som finns i filtret är viktiga för att att upprätthålla vattenkvaliteten.
        Filtret rengörs först när man ser att flödet har avtagit väsentligt. Det kan vara det som gjort att vattenkvaliteten i ditt kar inte är den bästa. Rengör du filtret bör du tillsätta ny bakteriekultur.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jag skulle vilja påstå att det nog tyvärr är dina blodtetror som nafsar dina slöjstjärtar i slöjan/bakfenan. Matar du med granulat så peta ner några "frön" i taget så att du ser att alla får av maten och att alla blir mätta i magen. Annars tar lätt dina guldfiskar och slöjisar allt själva och tetrorna blir utan.

          Heder åt dig Astrid1990 att du själv kom underfund med att det blev fel med val av fiskar och akvarium. Och att du vill rätta till det på bästa sätt..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          Arbetssätt...