Lämplig storlek på sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Lämplig storlek på sällskap?

    Hej!

    Jag undrar lite om detta med lämpliga storlekar på fiskar som går tillsammans i sällskapsakvarium. Jag har inget akvarium nu, men planerar för ett inom en obestämd framtid. Vill därför veta så mycket som möjligt om akvariefiskar, så jag kan ge dem en så bra miljö som möjligt. Nå, vidare till frågan. Den lyder:

    Vilka storleksvariationer passar ihop? När jag ser på artbeskrivningarna så står det ibland att fisken fungerar bra i sällskapsakvarium tillsammans med fiskar som inte är för stora/små. Om jag köper en grupp fiskar på t.ex. 5 cm, vilken storlek på sällskapet är för stort eller för litet? Går fiskar på 15 cm ihop med fiskar på 5 cm? Fiskar på 3 cm med fiskar på 10 cm? Varierar det beroende på art?

    Jag tänkte ha diamanttetror, svarta fantomtetror och kanske kolglödstetror. Men även någon/några art(er) som inte är en stimfisk, så jag får lite variation. (Akvariet planerar jag ska vara på ca 340- 500 l, eller däromkring.)
    Nu är ju dessa tetror rätt små, högst 6 cm, så vilken är maxgränsen på andra fiskar?

    Funderade även på räkor i samma akvarium. Funkar det med tetrorna? Finns det "räkvänliga" fiskar, alltså fiskar som inte äter upp dem? Ska inte odla räkor, så om de äter yngel gör inget.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    man kan tyvärr inte säga att vissa storlekar passar med andra storlekar.

    det är helt upp till beteendet av fisken.

    det finns små fiskar på 4-5-6 cm som är riktigt aggro, och det finns fisk på 50cm som är coollugna.

    så, man får vackert kolla upp beteendet, fisk för fisk.


    tetror lär nog slafsa i sig räkyngel, inte fullvuxna räkor, men ynglen lär bli mat.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Alltså, om jag förstår det rätt, så kan man ha små fiskar med snälla stora fiskar, och elaka små fiskar kan ge sig på större. Bra, då behöver jag inte begränsa mig till bara fisk på under 10 cm, vilket jag enbart tittat på hittills.

      Är någon av de tetror jag nämnde ovan aggressiva mot mindre fiskar?

      Fungerar gurami med tetror? Har fallit hårt för marmorgurami och guldgurami, men var orolig för att de skulle vara för stora.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        mmm.....

        tänk bara på vad de stora äter.

        är det fisk som är grönsaksätare, så är det lugnt.

        är det fisk som äter proteiner, så kan den mest lugna fisken helt
        plötsligt få för sig att den där lilla saken som simmar förbi....kanske lunch ?
        även om den normalt inte tuggar småfisk så kan det lätt bli så.


        gurami med tetror.....tja jag är av den åsikten att man skall helst inte blanda fisk
        från olika delar av världen...alltför mycket....


        alla tetror är rovdjur, mer eller mindre, i naturen tuggar de yngel, små kräftdjur,
        loppor och annat gott, så visst kan de vara aggro, men normalt är dom ganska
        snälla.

        om man då bortser från de större tetrorna, ex vargtetra och piraya, som kan bli lite
        tråkiga mot andra.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • oelendra
          • October 2012
          • 72

          #5
          Jag har märkt att det är många som inte gillar när man blandar fisk så, men varför tycker man det?? Jag är som sagt nybörjare, och det är my~cket jag inte kan än. Beror det på levnadsmiljön? PH och temperatur? Eller bara för att det ska bli så likt naturen som möjligt?

          Hu, piraya hade jag definitivt inte tänkt skaffa mig. Inget ont om dem, men inte vad jag tänkt mig direkt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, det beror på vad man blandar. När det gäller t.ex Malawi och Tanganyika så brukar man försöka undvika att blanda med andra typer av fiskar, på grund av beteende, och krav på vattenvärden. Det är ganska speciella biotoper, som gör sig bäst om man håller dem så "rena" som möjligt. Men så länge fiskar har liknande beteenden, och krav på vattenvärden och miljö, så gör det inte så mycket om man råkar blanda lite. Men det är ju en viss charm med att hålla sig till en världsdel i ett kar. Men vill man vara riktigt konsekvent, så ska ju det gälla även växter och så, och det brukar i alla fall inte jag vara så noga med.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              det är väl så att om man har hållit på med en sak en viss tid så blir man kanske lite insnöad.

              argument för att hålla sig till en flod / en sjö / en världsdel är att det är
              enklare att få ihop mer rätt vattenvärden, PH/KH/Temp och annat krafs.

              samt att det ger en klart starkare känsla för karet om man som "husse"
              vet om att den sortens fisk jag har där, kommer alla från Sydamerika (eller vad det är).

              man kan då bygga upp en miljö som är mer lik det fisken kommer ifrån, än om
              man blandar hej villt från hela världen.


              men det är inget galet per say att blanda från Afrika / Asien / Amerika, what ever, så länge man får ihop det med hyfsade vattenvärden, mat, miljö, beteende på fisk, etc.




              och det där med att vara nybörjare........inte kunna så mycket.....

              tja,,vad skall man säga, alla är nybörjare inom detta område, även de som har
              hållt på i 45 år med fisk blir ofta förundrade över att saker och ting går antingen
              fel eller går rätt.

              bara att inse....man får nog aldrig 100%-igt kläm på det här.





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Men vill man vara riktigt konsekvent, så ska ju det gälla även växter och så, och det brukar i alla fall inte jag vara så noga med.

                den är lite lustig den.

                de flesta nördarna här (inkl undertecknad) snöar ofta in på fisken skall vara
                från den eller den andra floden / sjön, inte en enda tanke på att plocka in
                fisk som kommer från fel sida av floden / sjön.

                men blommor verkar det inte vara många som tänker på.



                Sitter här med mina SA / CA kar och har en hög med blommor från Afrika......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • oelendra
                  • October 2012
                  • 72

                  #9
                  Okej, då förstår jag... lite mer i alla fall.

                  Fungerar dvärgciklider tillsammans med tetror? De kommer ju i a f från Sydamerika allihop... Är tetrorna "duktiga" på att äta upp fenorna på de ciklider som har förlängda fenor? Är inte överdrivet förtjust i ciklider, men kan ju tänka mig att övertygas om motsatsen.

                  Jag har redan konstaterat hur inredningen blir i akvariet; mörk sand, tät växtlighet fast med en öppen simyta, flytväxter som dämpar ljuset, pH runt 6-7 och tefärgat vatten.

                  Angående räkorna jag nämnde i början. Dessa kommer ju från Asien... Vågar man stoppa ner dem i ett akvarium som detta? Eller kommer de vantrivas fruktansvärt mycket? Vill ju (först och främst) ha dem som städare, men jag kanske borde satsa mer på snäckor istället...

                  Och hur tänker ni estetiskt? Brukar man försöka ha fiskar med matchande färger? Enbart fiskar med kalla färger eller varma färger, eller blandar bägge i samma kar?
                  Senast redigerad av oelendra; 31 October 2012, 13:52.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, många dvärgciklider funkar med många tetror. Dvärgciklider ur t.ex släktena Apistogramma och Laetacara brukar funka utmärkt med de flesta sydamerikanska, mindre tetrorna. En del tetraarter kan, vad jag förstår, bita fenor (som t.ex serpatetran), men det finns gott om trevliga arter. Jag har t.ex vitfenade rosentetror med bl.a scalarer, flaggciklider och nyckelhålsciklider.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Det du beskriver är ju ett klassiskt, snyggt, bra Sydamerikakar.

                      (min favvo)

                      de flesta dvärgciklider och normala tetror går alldeles utmärkt ihop.


                      skippa räkorna.

                      om man redan från början tänker på stadpatrull, så är man i tanken lite snett ute.

                      det skall inte behövas om karet i övrigt är i balans.

                      men jag kan hålla med om att det ofta är ett mer eller mindre behov av dom.

                      i ditt fall, skaffa Malajsiska snäckor. syns inte dagtid, men håller botten tokren.


                      gällande färgsättning, så skiter de flesta fiskar i det. det är bara dina ögon som
                      skall må bra.

                      tänk på lysrören. har du fisk med blå färg så välj rör som är lite mer blåtonade,
                      har du röda firrar, så rör med lite mer rödton.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • oelendra
                        • October 2012
                        • 72

                        #12
                        Oj, har tittat på dvärgcikliderna nu, hela listan här på zoopet, och jösses vad vacker den trebandade/blå apistogramman (Apistogramma trifasciata) är! Alenquers apistogramma var inte helt fel den heller. Och här satt jag och tyckte de såg trista ut, dvärgcikliderna... Jag måste ha ett par av någon av dem.

                        Angående temperaturen i vattnet, bör den nedre/övre gränsen i artbeskrivningarna undvikas, eller vantrivs fiskarna först under/över den temperaturen? Trivs de bäst i en "mitt emellan" temperatur?


                        Oj, vad många frågor jag märker att jag har. Hoppas ni orkar svara.

                        Kommentar

                        • oelendra
                          • October 2012
                          • 72

                          #13
                          Då skippar jag räkorna.

                          Hur är det med äppelsnäckor? Har förstått att de är rätt duktiga städare också.

                          Får nog bli blåtonade. Hade tänkt ha "röda" fiskar först, men sökte på google efter bilder på kerritetran, och den var så vacker, mycket vackrare än den verkade i artbeskrivningen. Så, bort med kolglödstetran, in med kerritetran.

                          Det är väldigt skoj att planera ett akvarium märker jag.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hehe, man ska nog inte stirra sig blind på färger, naturen är inte uppdelad så, att de med en viss färg funkar ihop Om man befolkar ett kar bara genom att gå på färger, och att man har "snöat in" på en viss färg, så kan det nog lätt bli fel. Beteende, och krav på vattenvärden, och så, får komma först. Många fiskar som kanske inte är så färgstarka, är ändå fina, på grund av ett intressant beteende t.ex. Jag har kolglödstetror, och är nöjd med dem, vackra och tåliga små saker. Men gillar även blåtonade arter, som t.ex kejsartetran, som ju liknar kerritetran en del.

                            Se´n ska man inte låta sig luras av hur vissa fiskar ser ut i butikerna, där de inte går under optimala förhållanden (för många i samma kar, fel ljus, ingen inredning, de är ofta ungfiskar, och så vidare), när de kommer hem, till ett inrett akvarium, med bra förhållanden, och man ger dem tid att växa till sig, och ägna sig åt sitt naturliga beteende, så brukar de visa en helt annan sida, och en helt annan skönhet, än i butiken.
                            Senast redigerad av Shepard; 31 October 2012, 15:59.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Majkie88
                              • August 2012
                              • 215

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              den är lite lustig den.

                              de flesta nördarna här (inkl undertecknad) snöar ofta in på fisken skall vara
                              från den eller den andra floden / sjön, inte en enda tanke på att plocka in
                              fisk som kommer från fel sida av floden / sjön.

                              men blommor verkar det inte vara många som tänker på.



                              Sitter här med mina SA / CA kar och har en hög med blommor från Afrika......
                              växt freaken hittas inne på plantswap

                              men en anledning till att man inte är lika noga med växter kan ju vara att många vattenväxter finns i alla världsdelar med lite variationer sinsemellan.

                              Men personligen så är de fisken som är intressant, växter har jag bara för de känns som miljön i akvariet blir bättre/trevligare för fiskarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...