När mata första gången?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    När mata första gången?

    Nu har fiskarna varit "hemma" ett dygn. Undrar när jag kan mata dem? Tre Guppys, en Ancistrus-mal.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår inte frågan - man kan väl mata nya fiskar 1 minut efter att de har kommit ner i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag tror hon undrar apropå nitritcykel eller vad det nu kallas - allt sånt där "nytt" kan jag däremot inte. Det kom till under mitt akvaristiska uppehåll - jag skulle också matat första dygnet iaf....
      Senast redigerad av erikthur; 24 October 2012, 04:42. Anledning: uppehåll
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Haha - lite otydlig kanske, förlåt... Men ja, jag tänkte just på nitritrisken. Har i alla fall gett de små liven lite mat ikväll, inte vet jag hur mkt de fick i sig.... la i så lite, en liten nypa. Maten försvann på någon minut, men tyckte att det mest såg ut som att den virvlade runt på ytan i luftströmmarna från pumpen, och en del singlade ned mot botten. Får mata igen imorgon.

        Undrar hur ofta jag ska släppa ned algtablett till anscistrus-malen?
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Eftersom det är viktigt att all mat käkas upp i det här läget så tycker jag du kan stänga av pumpen så att maten inte far runt och hamnar på botten. Det finns ju inga alger ännu så varannan dag kanske kan vara lagom att ge den en tablett..
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: När mata första gången?

            Ursprungligen postat av åheim
            Eftersom det är viktigt att all mat käkas upp i det här läget så tycker jag du kan stänga av pumpen så att maten inte far runt och hamnar på botten. Det finns ju inga alger ännu så varannan dag kanske kan vara lagom att ge den en tablett..
            Tycker det låter överdrivet att stänga av pumpen. Ta det du tycker är lite o så tar du hälften av det. Mata inte mer än 1 gång om dagen.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Anne Gisela
              Haha - lite otydlig kanske, förlåt... Men ja, jag tänkte just på nitritrisken. Har i alla fall gett de små liven lite mat ikväll, inte vet jag hur mkt de fick i sig.... la i så lite, en liten nypa. Maten försvann på någon minut, men tyckte att det mest såg ut som att den virvlade runt på ytan i luftströmmarna från pumpen, och en del singlade ned mot botten. Får mata igen imorgon.

              Undrar hur ofta jag ska släppa ned algtablett till anscistrus-malen?
              Fortfarande otydlig.
              Handlar det om ett nystartat akvarium eller bara om nya fiskar som du skriver ovan.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                det är ett nystartat kar som jag fattat det på hennes andra trådar.

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #9
                  Rätt - ett nystartat kar med nya fiskar.
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ok - ja då gäller ju helt andra förutsättningar.

                    Mata var tredje dag, eller högst varannan dag den första månaden.
                    Maltablett (för herbivora malar) räcker det med en gång i veckan
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...