Ett billigt men snyggt akvarie? gärna tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cheapy
    • October 2012
    • 22

    Ett billigt men snyggt akvarie? gärna tips.

    Tjena, första inlägget,

    Jag har köpt en balja och lite tillbehör, av vad jag kan se är det grus, pump, slang och mat. Kan det vara en doppvärmare också?

    Jag köpte det billigt på blocket och ska hämta det på Torsdag. Jag har inte haft något innan, och jag vill i första hand ha det snyggt och billigt, alltså inte dyra fiskar och växter. Jag antar att det kommer att ta lite tid innan det går att släppa i fisk öht, men då vill jag ha ett stim sådana där små röd-blå randiga, nyontetror? hade tänkt mig 6 och hoppas det räcker. Sen slamsugare, men då behöver väl akvariet ha "stått till sig lite"?

    Lämna gärna tips på billiga (gratis i naturen) växter. Och tips på hur jag ska gå tillväga för att få till en bra miljö för framtida firrar nu från start.

    Lev väl
    220l - ca 75 fesk
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    först o främst så ska du läsa den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister



    hur stort är karet? alltså hur många liter?

    jag hade skippat det där gruset o köpt blästersand på tex jula eller biltema. mycket snyggare o billigt med. 25 kg för 59:- typ.

    tetror ska du ha fler än 6 av. minst 10 skulle jag säga.

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Bra nybörjar fiskar som är både fina att se på och som de kan hända lite saker med (alltså yngel relativt lätt) är guppy och platy. Sen någon mindre ciklid, kanske ett par paletter. Det var iaf de jag fastnade för med mitt första akvarium Hade platy, guppy, zebra fisk och neontetra samt paletter. Platy, guppy och paletterna fick snabbt massa yngel och då blev jag hooked och de blev fler akvarier! zebrafiskarna och neonterorna var rätt ointressanta. De mest spännande med dom var att de lyckades hoppa ur akvariet även om jag hade täckglas. Så en efter en försvann zebrafiskarna genom att de övade precisions hoppning vid den enda lilla öppningen som fanns där jag släppte ner mat. Men smaken är ju som röven, klöven Men ett tips är att kolla ut vad du skulle vilja ha för fisk. Läs på om den fisken och passar den i de förhållanden du har alltså storlek på akvarie osv så slå till!

      Och välkommen hit!

      Kommentar

      • cheapy
        • October 2012
        • 22

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        hej o välkommen
        hur stort är karet? alltså hur många liter?
        Tackar, Jag vet inte, men tyckte han sa att måtten var 110*45*45, som då skulle bli.. , det kanske går att se på bilden för en rutinerad om det verkar stämma?

        Ursprungligen postat av Majkie88
        Bra nybörjar fiskar som är både fina att se på och som de kan hända lite saker med (alltså yngel relativt lätt) är guppy och platy. Sen någon mindre ciklid, kanske ett par paletter.

        Och välkommen hit!
        Tackar, Jo nu har jag läst lite i den klistrade tråden, så första fiskvalet kommer jag nog att stöta och blöta fram till första fiskaffärsbesöket.
        220l - ca 75 fesk

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det är lätt att räkna ut volymen. ta karets mått i diameter o multiplicera dom med varann. dvs i ditt fall 11 gpnger 4,5 gånger 4,5 är likamed 220 liter ungeför. vilket ser ut att stämma rätt bra.

          ett tips! ganska viktigt tips! be säljaren fylla det med vatten så att det är fullt när du å¨kker o tittar på det. annars vet du inte om det är tätt. det tar inte så lång tid att tömma sen.

          jobbigt om du köper karet o sen kommer hem o det läcker

          Kommentar

          • cheapy
            • October 2012
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            ett tips! ganska viktigt tips! be säljaren fylla det med vatten så att det är fullt när du å¨kker o tittar på det. annars vet du inte om det är tätt. det tar inte så lång tid att tömma sen.

            jobbigt om du köper karet o sen kommer hem o det läcker
            Tackar, men jag hade sådan "tur" att han kommer hit med det, han hade kombi, och vi bor bara en bit ifrån.

            Ja de får jag verkligen hoppas att det är tätt. Det blir till att fylla sakta och vara observant och hoppas på det bästa.
            220l - ca 75 fesk

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tja du kan nog fylla det ärt fort. det är liksom inte så att en ruta kommer falla bort. inte på ett ramkar iaf. där kommer det bara droppa lite. fyll det gärna i badrummet o låt stå en natt. fyll gärna en dag då du är ledig. fyll på morgonen så kan du kolla till det under dagen. håller det tätt över natten så är det hellugnt

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Gå gärna ut i lövskogen och leta åt några fina rötter
                Gärna de som har legat i vatten ett tag då de sjunker på en gång
                Men se till att bara ta de som är lövträd då barrträd släpper ut terpentin tror jag det var, nått giftigt iallafall så det vill du inte ha..

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Hej!

                  Detr blir svårt att hitta växter i naturen! Blir till att köpa.
                  Du kan köpa i affär, eller så kan du ibland hitta växter att köpa över nätet, per post.
                  Det är folk som rensat i sina akvarier och säljer överskottet.
                  Det kan vara billigare.

                  Det viktigaste är att du köper rätt växter! Det är stor skillnad på vilka krav växter har för att trivas!
                  Du kan kolla i Zoopets Avdelningar-akvarieväxter-artbeskrivningar och använd sökfunktionen. Sök på lätta växter med låga krav på ljus!
                  Det är ett bra tips för att få en bra miljö för fiskar att ha växter som trivs med förhållandena i akvariet och som växer bra där.
                  (trivs växterna får du såsmåningom rensa ut och slänga lite, då och då)

                  Kommentar

                  • cheapy
                    • October 2012
                    • 22

                    #10
                    Nu har jag fått hem akvariet.

                    Först vaskade jag ur karet och sköljde gruset noga, sen fyllde jag det med kallt vatten. Sen stoppade jag i lite stenar och plastväxter.

                    I början stod tempen på 6 grader (svinkallt att gröta runt med armen), men redan har temperaturen stigit till 14 grader, så doppvärmaren verkar göra jobbet

                    En sak som förvånade mig lite var att tidigare ägare inte har haft någon syrepump, han har kört med cirkulationspumpen alena. Och när jag frågade om han lät "utflödet" vara lite ovanför ytan, sa han att det hade han inte, utan har haft den på botten hela tiden. Tror ni detta räcker, det vore bra, för akvariet är väldigt tyst nu.

                    Jag ska köpa lite naturliga växter och två fiskar på måndag, förslag på tåliga "försöksdjur" som inte kostar skjortan mottages tacksamt. Sen undrar jag om det finns något medel eller liknande som jag bör ha, något säger mig att om jag frågar i zooaffären så kommer de att "lura" på mig extra mycket, kanske tom onödigt.
                    220l - ca 75 fesk

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      skippa luftpump. onödigt o fult o låter illa.

                      sätt filtret så du har utblåset strax under ytan. bara ytan rör på sig så är det absolut tillräckligt för syresättningen.du behöver inte ha det ovanför ytan utan ha det strax under den.

                      men snälla varför o varför plastväxter!??! kasta dom är du snäll. de är så fula o köp riktiga växter. ta nått som är enkelt o växer bra.
                      tex hornsäv, anubias, javaormunke eller vallinseria.

                      medel är väl sisådär med det. jag kör sällan med medel. men ett vanligt vattenberedningsmedel typ Aqua-safe kan vara bra o ha i lite just vid uppstarten.

                      om du ska köpa fiskar nu så köp en 2-4 st billiga rätt små fiskar som får vara "piloter" som vi kallar dom. de pinkar in karet kan man säga. dvs gör så att bakteriekulturen kommer igång i filtret.

                      och ha nu T Å L A M O D . inga mer fiskar förrens om 4 veckor.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        köp ett DROPPTEST för Nitrit.

                        inte stickor...ajabaja...DROPPTEST SKALL DET VARA.....


                        billigastre 100 lappen inom akvarievärlden.



                        börja testa 7-9 dagar efter första fisken kommit ner i karet.


                        vid uppkomst av nitrit.......kolla här på forumet vad du skall göra.


                        mata var 3.e dag.

                        och då tar du hälften så mycket du skulle tagit normalt.

                        sedan halverar du den mängden.....


                        sedan halverar du den mängden.....


                        sedan halverar du den mängden.....


                        sedan halverar du den mängden.....





                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          syepump finns inte.....

                          de där som blåser ut bubblor fyller enbart en estetisk funktion.

                          det är nog inte många syreatomer som kommer ner i vattnet med dom....


                          om det är fult eller inte skall du själv bestämma.....


                          en del av oss härinne tycker de är skitfula.....

                          en del andra tycker det är vackert med lite bubblor som far runt i vattnet....



                          det negativa med dom är att de driver ut Co2 ur vattnet, vilket får blommorna att må skit i längden....




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • cheapy
                            • October 2012
                            • 22

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            skippa luftpump. onödigt o fult o låter illa.

                            sätt filtret så du har utblåset strax under ytan. bara ytan rör på sig så är det absolut tillräckligt för syresättningen.du behöver inte ha det ovanför ytan utan ha det strax under den.
                            Done!

                            Ursprungligen postat av hannesc
                            men snälla varför o varför plastväxter!??! kasta dom är du snäll. de är så fula o köp riktiga växter. ta nått som är enkelt o växer bra.
                            tex hornsäv, anubias, javaormunke eller vallinseria.
                            Du vet väl inte hur mina plastväxter ser ut.. ..men tanken är att byta ut dom allteftersom. Fokus just nu är billigt, och för att karet inte ska se så tomt ut nu i början så fick plastisarna åka i.

                            Ursprungligen postat av hannesc
                            medel är väl sisådär med det. jag kör sällan med medel. men ett vanligt vattenberedningsmedel typ Aqua-safe kan vara bra o ha i lite just vid uppstarten.
                            Då hoppar jag över det, billigt och bra!

                            Ursprungligen postat av hannesc
                            om du ska köpa fiskar nu så köp en 2-4 st billiga rätt små fiskar som får vara "piloter" som vi kallar dom. de pinkar in karet kan man säga. dvs gör så att bakteriekulturen kommer igång i filtret.

                            och ha nu T Å L A M O D . inga mer fiskar förrens om 4 veckor.
                            Jag tänkte köpa på måndag. Ok, 2-4 "piloter" säger du, då köper jag 3. Men små säger du, kan jag köpa vilken liten fisk som helst, t.ex 3 neontetra och fylla på med 7 till om fyra veckor?

                            Kan meddela att vattnet börjar gå från lätt mjölkvit till klart, och inget läckage!
                            220l - ca 75 fesk

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              haha. ja men riktiga växter hjälper till att rena vattnet, motverka algtillväxt och skapa en bra balans i karet. plastväxter gör inte det. man har inte levande växter i karet BARA för syns skull

                              nja neontetror är kanske dumt med bara 3. köp 10 isåfall..

                              tänkte mer på typ 3 platy eller så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...