Tänt eller släckt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solkatten20
    • September 2012
    • 19

    Tänt eller släckt?

    Hur ska man göra med belysningen i akvariet? Ska man låta det vara tänt hela dagen för fiskarnas skull, trots att man inte är hemma eller är det bra för balansen i karet att det får vara släckt under dagen? Just nu har vi en timer som går igång vid ca 06.30 på morgonen och släcks vid 09.00 sedan tänds det igen vid ca 16.00 och släcks vid ca 21.00.

    Jag vill förstås göra det som är bäst för fiskarna, och för balansen i karet.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Fiskarna bryr sig föga om ljuset, det är för växternas och vår skull man har belysning. Så håller sig växterna fina med nuvarande belysning, så fortsätt med det.
    Senast redigerad av stefanr72; 29 September 2012, 18:08.

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Ställ din timer på 10 timmars sammanhängande belsyningstid det är bra för växterna

      Kommentar

      • Blossom7
        • March 2007
        • 1182

        #4
        Jag kör med timer, karen tänds vid lunch och släcks vid 22 tiden.
        Enklast så, för maken tycker inte om att jag tänder upp när jag ger mig av på morgonen.

        /B
        "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Jag skulle nog satsa på att ha en sammanhängande belysningstid istället för att ha släckt mitt på dagen , vi brukade ha släckt ett par timmar mitt på dagen innan men efter att jag läst en annan tråd om belysningstid här på forumet ändrade vi på detta då ett svar hade mycket av vad jag kallar "gammalt hederligt bondförnuft" , den personen skrev att han/hon visste ingen plats på jorden där solen går ner mitt på dagen utan det är mitt på dagen solen står som högst på himlen .

          jag skrattade lite för mig själv för det stämmer ju så bra , vi ändrade våra timers och jag måste säga att våra fiskar som ibland var lite skygga emellanåt ser ut att trivas ännu bättre nu , om du sen väljer att 8,10 eller 12 timmars belysning är nog en smaksak .

          Våra timers går på 09.30 på morgonen och släcks 21.30 på kvällen med ett månljus som går "överlappar" med 30minuter och det funkar kanon för oss
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          Arbetssätt...