2 fiskar döda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    ..Ja just ja det har bara varit igång 2 dgr! Här kan du kolla ungefär vad som händer och när, under uppstarten: http://www.bestfish.com/newtank3.html
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      ..Ja just ja det har bara varit igång 2 dgr! Här kan du kolla ungefär vad som händer och när, under uppstarten: http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Den där listan var inte helt fel! Snyggt.

      Ammonium nämns både här och i den listan och det kan faktiskt bildas relativt snabbt. speciellt om man vickar i bakteriemat.
      Problemet med ammonium är inte när det finns som ammonium ut när det blir ammoniak av det och då måste man ha ett pH över 7. Normalt kommunalt vatten har pH 8 eller där över så kombinationen buffrat kranvatten och ammonium är inte lyckligt. Det där med avluftning av ammonium skall man ta med en nypa salt (vilket inte är helt fel i et nystartat akvarium, nypa salt alltså).
      Jag gjorde ett test med mitt senaste droppfilter och det började gasa bort ammoniak vid pH 8.5 och vid 9.5 var det riktigt bra fart på gasavgången. Vid höga pH värden hinner fisken dö eller bli skadad för livet innan ammoniaken försvinner. Just ammoniak är ett mycket snabbverkande gift och fiskar typ kardinaltetra är mycket känsliga för det.

      I det här fallet kan det naturligtvis vara frågan om någon stress relaterad sjukdom som Kjell skriver om man inte tillfört något som framkallat en rejäl hög ammoniak nivå snabbt.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Teljemo
        • August 2012
        • 72

        #18
        salt säger ni alltså...
        ska jag hälla i lite salt?

        jod fritt.. några teskedar/100l...?

        (jag gör inget i väntan på svar)

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Teljemo
          salt säger ni alltså...
          ska jag hälla i lite salt?

          jod fritt.. några teskedar/100l...?

          (jag gör inget i väntan på svar)
          Du kan nog ha i 1 dl men testa med en 1/2 dl först. Lös upp det i lite tempererat vatten förs och häll i. Ser du ingen konstig reaktion på fisken innom en timma kan du ha i en 1/2 till. Vanligt jodsalt funkar bra om du inte har grovt eller havssalt hemma.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Teljemo
            • August 2012
            • 72

            #20
            nu har faktiskt ingen fisk dött på ett dygn.. =)
            3 st tetror kvar som lever och frodas.. =)

            Är salt nåt man bör ha i lite i alla fall.. att vattnet blir ännu bättre.. eller ska jag strunta i saltet nu när det verkar ha stabiliserat sig lite..
            de ända jag gjort nu är ju 2 dagar utan mat, 1/3 vattenbyte och vinklat upp pump utblåset mot ytan...

            här är 2 direkt länkar till bilder på akvariumet:
            Helbild: http://i413.photobucket.com/albums/p...o/SAM_5268.jpg
            Bild på en överlevande kardinal tetra: http://i413.photobucket.com/albums/p...o/SAM_5272.jpg
            Senast redigerad av Teljemo; 04 August 2012, 19:58.

            Kommentar

            • Teljemo
              • August 2012
              • 72

              #21
              Köpte finkornit havs salt för matlagning.. naturligt... va sägs.. ska ja hälla i?

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Naturligtvis!
                Din zooaffär kommer att säga att du behöver särskilt Ektozonsalt, men det enda speciella med det är priset.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Teljemo
                  Är salt nåt man bör ha i lite i alla fall.. att vattnet blir ännu bättre.. eller ska jag strunta i saltet nu när det verkar ha stabiliserat sig lite..
                  Nja - lite salt kan göra att fiskarna inte skadas lika mycket om det är nitrit i akvariet. fast det tar inte bort nitriten så det löser inte problemet. Dessutom har jag inte sett något som visar att du ens har nitrit i akvariet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Teljemo
                    • August 2012
                    • 72

                    #24
                    ok.. jag gör så att jag häller i en tesked... :P
                    då har jag iallafall lite salt i vattnet.. de ska väll inte skada iallafall..
                    En granne som håller på med akvarium sa att han har i lite salt varje gång han byter vatten... han hade sånt som han blivit pålurad på zoo.. :P

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nja - lite salt kan göra att fiskarna inte skadas lika mycket om det är nitrit i akvariet. fast det tar inte bort nitriten så det löser inte problemet. Dessutom har jag inte sett något som visar att du ens har nitrit i akvariet.
                      Det kommer säker och då kan det vara bra att det är lite salt i vattnet. Annars brukar jag ju inte rekommendera att inte ha i någon ting annat än H2O! Men här kan det nog göra lite nytta.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Teljemo
                        • August 2012
                        • 72

                        #26
                        Va på Åleds akvarium nyss o så visade jag en bild på akvariumet för honom.. han funderade på om jag fått rätt typ av sand när jag köpte de.. eftersom att den är helt vid kanske det är kalk i den.. och det höjjer tydligen PH värdet för mkt...
                        det va bättre om man har tex saltvatten fiskar..
                        ska ta ett sand prov dit nästa gång..

                        bilden jag visade i butiken: http://i413.photobucket.com/albums/p...o/SAM_5268.jpg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...