Första karet med Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellaa
    • September 2011
    • 11

    Första karet med Kampfisk

    Hej!

    Har nu börjar förbereda ett akvarium på 20 liter där jag har tänkt ha en kampfiskhane
    Har tänkt ha mörkt bottenmaterial (har läst att de ska göra så att de får finare färger?) och självklart massvis med växter. Doppvärmare ska med införskaffas.

    Men jag har lite frågor:

    Går det att få tag på en liten doppvärmare? Alltså inte en som är lång och syns jätteväl.
    Hur är de med pump? Måste jag ha det eller funkar det om jag kör med mer regelbundna vattenbyten? Ska man ha syre tabletter i så fall?
    Kan man få djuraffären att beställa in en speciell färg? Där jag brukar kolla så har de nästan alltid blåröda. Men jag vill ha en helröd eller grön.
    Vad ska man kolla efter i affären när man köper fisken? Så man vet att den är frisk.
    Sedan vad äter den och hur ofta?
    Var kan man få tag på flytväxter?

    Sedan skriv gärna ifall det är något jag glömt att tänka på. Vill verkligen att detta ska bli bra!

    Tacksam för svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag tycker absolut att du ska satsa på en filterlösning och här är föslag på 2 passande.
    http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=625&page=1 (plats för doppvärmare)





    artbeskrivning
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DP98
      • May 2012
      • 21

      #3
      Behövs inge pump,mat vanlig fiskmat ( jag använder det iaf till min kampfisk ) finns massa olika och flytväxter kan finnas i din vanliga djuraffär (där fick jag tag på mina) De va de frågor jag kunde
      //Danne ;D

      Kommentar

      • Hepzheba
        • June 2010
        • 104

        #4
        Min betta splendens gillade algtabletter som ursprungligen köptes till malarna. Han brukade ta en i munnen och simmade runt och gnagde/sög på den... :P Jag har aldrig själv beställt fiskar, men hört många andra som gjort det så prata med din affär, de borde kunna fixa det tycker jag.

        Vad man ska kolla efter vet jag inte riktigt. I affär kan det nog vara svårt att avgöra hur de mår då de ofta håller sig stilla (speciellt i affär vad jag har sett), men ligger de på sidan är det ett dåligt tecken...

        Kommentar

        • Bellaa
          • September 2011
          • 11

          #5
          Tack så mycket för svaren alla!

          Hehe ska inte välja fisken om den ligger på sidan då.. Haha

          Tänkte, tror ni det är okey om man tar med sig en liten spegel? Så man får se hur fenorna ser ut när de är uppspända? Så man verkligen kan se att de är hela och liknande? :P

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av Bellaa
            Tack så mycket för svaren alla!

            Hehe ska inte välja fisken om den ligger på sidan då.. Haha

            Tänkte, tror ni det är okey om man tar med sig en liten spegel? Så man får se hur fenorna ser ut när de är uppspända? Så man verkligen kan se att de är hela och liknande? :P
            Nej det tror jag inte, du får inte provocera djuren, därav måste kampfisk ha insynskydd mellan varann om de står uppradade.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bellaa
              • September 2011
              • 11

              #7
              I och för sig där har du en poäng.
              Tänkte bara att de kunde vara bra att se hela fenorna då jag tycker att det är lite svårt att se när de hänger ner :P

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Bellaa
                I och för sig där har du en poäng.
                Tänkte bara att de kunde vara bra att se hela fenorna då jag tycker att det är lite svårt att se när de hänger ner :P
                Räcker nog med att du trycker upp din nuna mot glaset
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Bellaa
                  • September 2011
                  • 11

                  #9
                  Hahahha gale vad jag skrattade när jag läste ditt svar!

                  Ser de framför mig, jag går in i affären hittar fisken och verkligen trycker upp facet i glaset och fisken blir livrädd och biffar upp sig! Haha

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Ser att du tänker ha en kampfisk i 20 liter.

                    Enligt Zoppets fiskråd skall denna fisk ha ett akvarium på minst 35 liter och 30 cm längd.
                    Senast redigerad av Gäst; 13 June 2012, 12:28.

                    Kommentar

                    • Bellaa
                      • September 2011
                      • 11

                      #11
                      Hm okey. Men har snackat med en hel del människor och de har sagt att den storleken är helt okey om man ska ha han ensam?

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Dåliga råd du har erhållit tycker att det är för litet och att du borde skaffa någon annan mindre art istället !

                        Kommentar

                        • Bellaa
                          • September 2011
                          • 11

                          #13
                          Okey, vad skulle du rekomendera istället?

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Sök på kampfisk i fiskregistret så kan du själv se

                            Men så stort som möjligt !

                            Kommentar

                            • Bellaa
                              • September 2011
                              • 11

                              #15
                              Nej jag tänkte på någon annan mindre art du skulle rekomendera?

                              Håller fortfarande på att fixa till akvariumet och inte köpt någon fisk än

                              Kommentar

                              Arbetssätt...