siamesisk kampfisk fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    siamesisk kampfisk fråga

    För lite mindre än en vecka sen nu köpte jag mitt första akvarie på ca 16-17 år (och då var jag 4-5 eller nått när vi hade förut) och igår flyttade min lilla snygging in.. En mycket vacker (super)delta som jag döpt till Sir Sky de Gaylord Clover, Clover kallar jag honom dock.

    Nu är dock frågan.. Har läst att man inte ska mata första dygnet och har följt konstens alla regler vad det gäller inkoppning osv och han verkar väldigt nyfiken och temperamentsfull, och verkar vara rätt nöjd och kry i akvariet

    Men som sagt, har läst att man inte ska mata första dygnet. är det då de första 24 timmarna, eller bara första dagen? Han kom ned i tanken kring 18-18:30 igår. Ska jag vänta till ca samma tid idag med att mata första gången eller göra det nu?


    Där är han det lilla underverket
    Senast redigerad av Cheshirecat; 07 March 2012, 10:12.
    frågar man inget, får man inget veta
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    vänta till eftermiddagen så kan du mata, kom sen ihåg å mata väldigt sparsamt dom första veckorna. en gång om dagen är lagom.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Cheshirecat
      • March 2012
      • 194

      #3
      okey då väntar jag till vid 18-19 då tack så mycket, ska komma ihåg det också
      frågar man inget, får man inget veta

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        de går ju å mata nu med men de är ju bättre fisken får simma in sig i sitt nya hem först en stund.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Cheshirecat
          • March 2012
          • 194

          #5
          joo han verkar väldigt nyfiken och väldigt temperamentsfull och verkar trivas.. Han är då inte skygg iallafall utan far runt i akvariet
          frågar man inget, får man inget veta

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av MrH
            vänta till eftermiddagen så kan du mata, kom sen ihåg å mata väldigt sparsamt dom första veckorna. en gång om dagen är lagom.
            Jag brukar mata ungefär 1-2 ggr i veckan de första veckorna efter uppstart. Som jag förstår har ts bara en fisk i karet och då blir det nog väldigt svårt att inte mata för mycket så jag skulle inte våga mig på att mata varje dag. Sedan beror det ju på hur stort akvariet är också.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              sant, tänkte inte på det. har du bara kampen i karet så räcker det å mata kanske 2-3 gånger /vecka.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                jag har bara honom i det, och det är inte nått jätteakvarie heller, så tar det lugnt med mat
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • Cheshirecat
                  • March 2012
                  • 194

                  #9
                  men sen då om en 2-3-4 veckor, hur ofta ska han matas då?
                  frågar man inget, får man inget veta

                  Kommentar

                  • Dippen98
                    • March 2012
                    • 67

                    #10
                    Jag väntade 3 dagar innan jag matade mina första fiskar , bland annat 1 sån där kampfisk fast blå Köpte den och 3 till på djurmagazinet och de va de som berättade när jag skulle mata första gången. Köpte sen några till fiskar och då skulle jag vänta 3 dagar igen med att mata
                    54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                    Kommentar

                    • Cheshirecat
                      • March 2012
                      • 194

                      #11
                      ahh, okey.. tja, jag har då matat han lite nu ett varv, och kommer vänta lite tills nästa gång.. kanske fredag eller lördag..
                      frågar man inget, får man inget veta

                      Kommentar

                      • Dippen98
                        • March 2012
                        • 67

                        #12
                        Okej
                        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                        Kommentar

                        • Dippen98
                          • March 2012
                          • 67

                          #13
                          Om du bara har en kampfisk vet jag ej hur mycket du ska mata den.Jag matar mina fiskar i mitt 54 Liters 1 gång om dagen. Har en blå kampfisk som jag skrev och några till fiskar
                          54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                          Kommentar

                          • Cheshirecat
                            • March 2012
                            • 194

                            #14
                            har två olika foder åt han just nu, ett som heter Betta av märket tropical och ett som heter Betta Excel color av märket Aquatic nature, som är ett granulat, och det var det han fick av idag..
                            men efter några veckor, hur ofta ska han ha mat då?
                            frågar man inget, får man inget veta

                            Kommentar

                            • Cheshirecat
                              • March 2012
                              • 194

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dippen98
                              Om du bara har en kampfisk vet jag ej hur mycket du ska mata den.Jag matar mina fiskar i mitt 54 Liters 1 gång om dagen. Har en blå kampfisk som jag skrev och några till fiskar
                              Jag har bara Clover i akvariet, och han är ganska liten än, tror han är ung, han ligger bara på 4.5 cm typ.. har ett 20 l kubakvarium, därför jag bara har honom där i.. ev. kommer jag skaffa nån äppelsnäcka men vi får se..
                              på foderburkarna står en gång om dagen på granulatet och flera gånger i små små portioner om dagen på det andra
                              frågar man inget, får man inget veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...