Hur länge klarar sig fiskar utan vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Hur länge klarar sig fiskar utan vatten?

    Det känns som en korkad fråga det här och jag tror jag måste förklara den traumatiska gårdagen för att inte få konstiga blickar...

    Jag skulle göra rent prydnadsslottet jag har i akvariet och vet att herr ancistrus gärna ligger därinne. När han var ute och åt mat så tänkte jag att jag kunde passa på att göra rent det. Bara det att den stund från att jag såg att han var där till att jag stack ned handen i akvariet för att plocka upp slottet hann han ju givetvis simma dit. Jag skakade slottet i vattnet innan så att sand skulle ramla av och eventuella fiskar simma ut, men han fattade visst inte. Tog med slottet till diskhon bara för att se att han ramlar ut och kippar efter andan. Tog en stund innan jag fick upp honom eftersom han inte låg stilla trots att jag bad honom om det upprepade gånger, men lyckades till slut få tag i honom och sprang tillbaka till akvariet med honom. Han såg lite skärrad ut efteråt, men han lever fortfarande, så jag hoppas att han överlever nu. Kan fiskar dö av skräck/chock som vissa andra djur? Kan jag vänta mig att han dör om tre dagar p.g.a det här? Hur länge klarar de sig, ungefär, på land? Var det egentligen någon fara för min herre? Jag handlade ju så snabbt jag kunde och tror inte att han var utan vatten i mycket mer än en minut.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är nog ingen fara. lite som oss människor under vattnet. klarar sig säkert nån minut. ingen fara

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ancistrusar verkar klara sig länge...en hade kilat fast sig i en stor rot vi tog när vi skulle rengöra karet...han låg där i sex timmar eller så och hade inte tagit någon skada alls.
      Antar det hänger på hur tåliga de är mot utttorkning...en botia som har tunn hud lär inte klara sig lika länge som en pansarplåtad ancistrus.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Jag har en liknande story, som Jens A.; en Golden Nugget, som precis som i inlägget ovan hade kilat in sig i en rot. Roten stod på golvet en hel dag, runt 6-7 timmar - och även i detta fall klarade sig malen hur fint som helst!

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          6 timmar! Då kanske jag inte behöver oroa mig då

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Hepzheba
            6 timmar! Då kanske jag inte behöver oroa mig då

            Nej, det tror jag inte!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Det är rätt olika med olika fiskar hur länge de klarar sig utan vatten. Många malar är extremt tåliga där, instämmer i att Ancistrusen lär klara sig fint. Har flera liknande storys kring harneskmalar. Vet man med sig var de brukar sitta och lyfter inredningen långsamt så brukar de krypa ut. Lyfter man däremot snabbt så håller de sig gärna fast.

              Extremexempel på fisk som klarar sig länge utan vatten är en killifisk, Kryptolebias har jag för mig de heter. De kan sitta uppkrupna i träd i ungefär ett halvår. Har även sett att många Rivulus tilbringar mycket tid på täckglaset. Skum känsla att se fisk som hoppar ned i vattnet när man närmar sig akvariet. Lungfisken är ju också extrem, fast den har ju sin kokong.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Envisa typer dom där ancistrusarna. Hade en som levde flera dagar i nån cm med vatten, ingen som visste att där fanns en mal kvar nämligen. Sen när jag skulle börja ta bort sand och plockade bort växt och rotbitar etc som var kvar fick jag tag i en större bit som spratt till när jag tog i den, jähävlar va rädd jag blev. Han mår alldeles utmärkt i alla fall, var lite smått paranoid där först.

                Och så var där en gång när jag tyckte jag såg ur ögonvrån hur något hoppade ur ett kar på översta raden, kollade runt men hittade inget så tänkte att det var nog bara inbillning. Sen blev jag smått paranoid igen så började leta mer och hittade till slut en dammig stackars zebrafisk i en plastbalja full med stenar. Fick i den i en kopp med sitt vatten men han bara sjönk, såg helt död ut. Sen när jag stod där och tittade ledset på fisken och svor åt mig själv så såg jag att han andades väldigt svagt så jag började försiktigt peta bort damm och då började han andas lite bättre och rörde lite på sig och långsamt och försiktigt började han simma lite, så jag fick bort smutsen och ställde ner koppen där den kunde stå lite mörkt, och 2 min senare såg den ut som ingenting hade hänt And he lived happily ever after!
                The End
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                Arbetssätt...