Rengöra och sätta igång gammalt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duccen
    • February 2012
    • 22

    Rengöra och sätta igång gammalt akvarium

    Jag är helt ny här och det är min första post. Historien började med att min grabb ville köpa sig ett akvarium för sin födelsdagspengar och efter att varit runt och titta lite dök det upp ett bra deal. Min svåger hade ett 540l som han inte fick plats med längre. Min grabb fick helt enkelt ta över det . Nu har det stått 1-2 år i förrådet och är ganska smutsigt. Hur gör man rent det på bästa sätt innan man inreder det. Vi har försökt torka med mikrofiberduk men det sitter ändå massa gammalt skit på glasen. Vad kan man använda för att få rent det? Såpa?

    Vi fick ett eheim innerfilter till också. Är det värt att renovera det eller ska man satsa på ett ytterfilter direkt?

    mvh
    Jörgen
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #2
    Jag brukar ta en ren trasa som jag blöter med vatten och torkar ur akvariet. Sitter det massa intorkade alger så brukar jag ta en ren kökssvamp (ej grön då dessa innehåller slipmedel) som jag blöter med varmvatten. Om inte det får bort skiten så tar jag bort det med ett rakblad.

    Om ni har bestämt er att ha ett ytterfilter så skulle jag köpa det redan nu då slangarna ska dras bakom akvariet. Jag har filter bakom en BTN-bakgrund och hade funderingar på att även skaffa ett ytterfilter men det sket sig då jag inte orkar tömma hela akvariet på fisk och vatten för att flytta ut det från väggen för att slangarna ska få plats.

    Kommentar

    • duccen
      • February 2012
      • 22

      #3
      Glasen är fortfarande ganska fläckiga. Kanske är det kalk? Frågan är hur det syns när det kommer vatten i karet?

      Ska fundera på det där med ytterfilter....

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        kalk får man ganska lätt bort med hjälp av citronsyra eller liknande. klyv en citron i två delar, smeta in glaset me citronen, låt va i nån minut, ta en trasa å torka rent. klart.
        är de kalk kvar så gör om proceduren men skrapa även med rakblad när du haft på citron.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          fyll karet med vatten.

          låt stå några dagar.

          sedan på med en scotchbrite, den vite, absolut inte den gröne, skrubba skrubba skrubba.......





          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            #6
            Jag startade precis upp ett 450liters kar som stått tomt någon månad och även här satt det en hel del torkat på glaset .
            Jag lät vattnet stå i karet i 2dagar sedan körde jag som de förgående svaren säger , en ren kökssvamp med vit scotch brite på ena sidan , man kan behöva skrubba en hel del innan allt är borta men det känner du med handen på insidan , är glaset lent så är det rent men om det fortfarande är strävt är det bara att skrubba mer

            Lycka till med erat nya kar .
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              Och om man missat lite med detta då när karet är tomt- vad gör man då?
              350 l

              Kommentar

              • duccen
                • February 2012
                • 22

                #8
                Har skrubbat lite men måste säga att det syns inte speciellt mycket efter fyllt det med vatten. Nu är det sand och växter på plats. Om några dagar ska de första fiskarna flytta in. Får man bara ta att bestämma sig för vad det ska bli. Tack för hjälpen så långt.

                Kommentar

                Arbetssätt...