Nu är goda råd dyra =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Nu är goda råd dyra =)

    Okej nu vill jag ha så mycket råd och ideer som möjligt!!!

    Har haft igång mitt akvarie i ett år och har haft flera olika fiskar men de har dött av nån anledning förr eller senare.

    Har lämnat med 5 guldbarber, 1 mal och 2 kopparbarber.Så barber verkar trivas i mitt akvarie för de har jag haft från jag startat akvariet.Sen har jag haft fler malar,pansarmal,svärdbärare,scalare men de har bara dött bort efter ett par veckor.

    Nu har det varit lugnt i mitt akvarie i ett halvår men så idag så var vi och slog till ungarna och jag
    vi köpte 5 tigerbarber, 2 siamesiska algätare, 1 mal och 3 svarta molly.

    Nu undrar jag hur jag ska få de här att överleva????

    Jag byter vanligtvis 30% 1 gång per vecka.Ska jag byta oftare nu? Jag brukar byta på söndagar kan jag byta redan imorgon eller ska jagvänta nån dag?
    Ska jag hoppa över med matningen eller mata som vanligt? Jag brukar mata 1 gång per dag med flingfoder.
    De är ju ganska många där nu.

    Vet egentligen att man inte ska köpa så många åt gången men vi har så långt till affärn så jag ville köpa lite extra.
    Det är ett 250 liters akvarie jag har och det har sett så tomt ut i det.

    Har 2 pumpar en ute och en inne i akvariet.

    Hur ser det ut tror ni dör de bort allihopa eller ska vi få dem att överleva?!
    Vill ha massor med råd och hjälp. TACK!
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Har du mätt dina värden, har du kommunalt vatten eller eget, har du kloraminer i vattnet och använder du isåfall ngt vattenberedningsmedel.

    Byte av vatten gör man för att få ner näringsnivåerna i vattnet, framförallt Nitrat som är en del av slutprodukterna från nitrifikationsprocessen. Har man mycket växter i akvariet så brukar man för det mesta inte ha så höga nitratvärden. Har man för höga värden av nitrat så kan de ge de dödsfallen som du beskriver. Jag rekommenderar dig att kontrollera dina värden för att få lite koll på ditt vatten. Tester som kan vara bra att ha hemma är Nitrit (no2), Nitrat (No3) och PH. Vill du nu köpa dessa tester så rekommenderar jag dropptester i övrigt så kan säkert din djuraffär testa vattnet åt dig.

    Därtill är jag ingen expert på barber men kan dessa vara roten till att dina andra fiskar dör, aggresivitet eller liknande. Detta kan säkert någon annan bättre än jag.

    Kommentar

    • mick12
      • August 2011
      • 123

      #3
      Tog ett nitrit test (dropptest) det var 0.025 så det var ok ännu har inget nitrat test.
      Brukar sätta i easy-life efter vattenbyte. Har kommunalt.
      Tycker mina barber verkar snälla...

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #4
        Har inte så fullt med växter heller har många men dom är små. Köpte en vattenpest idag (tror jag den hette) skulle växa som sjutton.

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #5
          Ska jag sätta i bionitrivec efter vattenbytet imorgon eller förstör jag bara allt?!

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #6
            Jag tycker att det verkar konstigt att du har nitrit i karet iom att det har varit i gång i ett år, hur brukar du göra när du gör rent i karet, slamsuger, rengör filter osv?

            Man brukar inte ha ngn mätbar halt av nitrit i karet efter ett helt år om det inte är så att man rubbar filtreringen i karet av någon anledning, ex medicinering, för grov rengöring av filter, eller andra främmande medel i karet. Iom att du tillsätter vattenberedningsmedel så bör ditt vatten vara okej.

            Har du mätt ditt kh och Ph?

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #7
              Nej jag har inte nitrit, har testat jag skrev det här före, men det jag undrade var om man kunde förebygga nitrit och nitrat med att sätta i nitrivec vod vattbyte eller förstör jag det jag byggt upp?

              Men hur ska jag göra nu de kommande dagarna,veckorna när jag skaffat så mänga nya fiskar så det inte blir en soppa och alla dör

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag tror du skall ta det lite lugnt först och främst.
                Om de fiskar som var kvar i akvariet (barber) har klarat sig länge så är det kanske OK.
                Lite allmänna råd: Nitrit kommer från maten du stoppar i akvariet. Det spelar ingen roll om fiskarna äter upp den eller inte. När maten bryts ned antingen i fisken eller av bakterier (oftast en kombination) blir det ammonium som blir till nitrit som blir till nitrat. Detta fixar du med regeln ”fiskmat skall ätas upp på 5 minuter”. Samt vattenbyten.
                Jag tror problemet kan ligga på 2 ställen. 1. Du har något i akvariet som inte skall vara där. Någon fräck dekoration eller något annat som kan avge gift.
                2 Du fyller på vatten som är kallt direkt från kranen.

                Nitrivec skulle jag inte använda. Speciellt inte i ett akvarium som varit i gång ett tag. Detta skapar i bästa fall mer Nitrat.

                Om du vill ha ett lättskött akvarium så skaffa en massa växter. Vattenpest och andra lättskötta växter duger bra. Räkna 10 växter per firre eller något ditåt.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • mick12
                  • August 2011
                  • 123

                  #9
                  Hmm har inte satt i nån ny "dekoration" än vad de förra ägarna hade och de har lite snäckor och en blomkruka,en sten och en rot.men dom sa åt mej att koka allt nytt jag satte i så jag antar att deras dekorationer är ok.

                  Inte kallt vatten direkt mera ljummet ska det vara varmare?

                  Ska fortsätta ta nitrit test lite nu som då.Det måste väl hinna visa att nåt är på oklart innan det blir till nitrater??

                  Kan jag göra mitt vanliga vattbyte imorgon på 30 %??

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av mick12
                    Hmm har inte satt i nån ny "dekoration" än vad de förra ägarna hade och de har lite snäckor och en blomkruka,en sten och en rot.men dom sa åt mej att koka allt nytt jag satte i så jag antar att deras dekorationer är ok.

                    Inte kallt vatten direkt mera ljummet ska det vara varmare?

                    Ska fortsätta ta nitrit test lite nu som då.Det måste väl hinna visa att nåt är på oklart innan det blir till nitrater??

                    Kan jag göra mitt vanliga vattbyte imorgon på 30 %??
                    Om ditt filter fungerar som det skall ser du ingen Nitrit då den omvandlas till Nitrat där vilket är som det skall!
                    Byt du 30% med vatten som har samma temeratur som ditt akvarievatten. Testa att fylla från hink där du blandar i beredningsmedel.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • mick12
                      • August 2011
                      • 123

                      #11
                      okej kör byte imorn då.Det som varit trubbel här förut så är när jag skaffat nya fiskar så har det gått 3 veckor och så har de dött.Bara barberna som överlevt.Hoppas verkligen att akvariet är i toppform nu så att jag kan ta emot de här nya gästerna

                      Kommentar

                      • mick12
                        • August 2011
                        • 123

                        #12
                        Förresten kan jag ge dom lite mat ikväll? Alla de andra algätare och molly hittar ju mat men tigerbarberna verkar hungriga.Är rädd att de ska börja slåss, kanske bättre att mätta deras magar

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av mick12
                          Förresten kan jag ge dom lite mat ikväll? Alla de andra algätare och molly hittar ju mat men tigerbarberna verkar hungriga.Är rädd att de ska börja slåss, kanske bättre att mätta deras magar
                          Varför skulle du inte mata dina fiskar? Ge dom så mycket dom kan äta upp på 5 minuter.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #14
                            Har läst här runt om att man inte ska ge mat de första dagarna man har köpt flera fiskar.Skiter i det då och matar

                            Kommentar

                            • mick12
                              • August 2011
                              • 123

                              #15
                              En av tigerbarberna glider mycket på mot blad kan han vara sjuk? Samma firre vill ochså tippa på ända frammåt när han står helt stilla.Är det vanligt?
                              Har bytt 30% av vattnet i dag och satt i easy-life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...