Olika sorter, vet ej hur vi ska göra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #31
    läste någonstans att man kan lätt räkna med 100 kr / liter vatten.

    dvs för ett kar på 200 liter = 20,000 i uppstartskostnad.

    läste oxå att driftskostnaden är cirka 1,5 - 2,5 ggr dyrare / månad
    än vad ett sötvatten är.


    jag vill å det starkaste påpeka att jag avråder ingen att skaffa ett saltkar.

    men om jag å det starkaste påpekar att man bör lägga ner några dagar
    på att undersöka hur man kör igång och underhåller ett sötkar, så måste
    man å det starkaste faktiskt råda folk att lägga ner flera veckor på att
    undersöka dels kostnader, och dels underhållsrutiner för salt.


    det är en markant skillnad på dessa ekosystem, även om en hel del är lika.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #32
      Jag har hållit på lite med salt så jag hoppas ni inte har nåt emot att jag kommer med lite tipps

      Kostnaderna är ca 50-100 kr per liter i inköp beroende på vad ni tänker hålla för levande i karet, fisk är billigare koraller kräver mer.
      Driften har flera räknat på och det kan vara oväntat dyrt mer rörbyten el tillsatser etc, dvs det man inte kan/skall snåla på(1,50-4kr per liter o mån).
      När det kommer till handlare så är det bra att komma överens med dom men utgå från att dom inte har speciellt bra koll, dvs dom kan hålla saker vid liv tills dom säljs eller spolas. Det finns tråkigt nog bara ett fåtal handlare som är riktigt duktiga på salt, skulle det vara upp till mig så skulle flertalet inte få sälja levande eller ge råd angående saltvatten överlag.
      Ett skrämmande exempel är en butik i sthlm som har mycket saltvatten...
      -Kund "Varför är det så mycket döda fiskar i karen som ingen plockar bort?"
      -Handlaren "Det förstärker immunförsvaret hos dom återstående fiskarna"

      Ett vanligt problem är dock att handlarna rekommenderar underdimensionerade eller rent av dåliga prylar mest då pga bristande erfarenhet eller för att det är vad deras grossister erbjuder.
      Om du skall lyckas med saltvatten så är det upp till dig och veta vad du köper och varför.
      Ta en titt på saltvattensguiden.se så kan ni se lite hur folk bygger olika system och vad slutresultatet blir av det hela.

      Ni har fått några bra tipps redan tidigare, läs på är nog det bästa skulle jag säga då misstag blir dyra.
      Det enda som går fort i saltvatten är det som går fel...

      //NiXoN

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        NiXoN:
        Det var bra att någon med salt i blodet tittade in med råd och dåd i den här tråden.

        Den här affären är faktiskt duktiga på salt och mer akvarister än fisknasare. Dett finns faktiskt några sådana kvar!
        Dessutom har de minst 1 stort salt akvarium som de sköter i ett schoppingcenter i stan. Så jag tror Liinda och pojkarna kan få rätt bra råd där.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #34
          Jovars det finns några riktigt kunniga men det är mer ovanligt att någon har kompetens på både sött o salt...
          Det finns butiker som är extremt duktiga och prisade på sötvatten som helt klart gjort bort sig när det kommer till saltvatten.
          Sen är det lite så att när jag och en annan saltis går o förfasar oss om skicket på fisk o kar så går mindre insatta(sötvattensakvarister) runt o förundras över hur fint det är
          För oss är det som ett algbevuxet 60 liters med en anubias o 2 stora guldfiskar samt en fet pleco på bottnen.

          Att sedan som handlare ge vettiga råd är extremt svårt, det finns så många faktorer som kan spela in i vissa fall och ofta så glömms viktiga detaljer bort eller så vill man inte riktigt erkänna vad man gjort.
          Vad jag egentligen vill komma fram till är att när en nybörjare ser att de börjar bli fel i deras salkar så är det oftast för sent för åtgärd om dom själva inte har koll på grunderna.
          Dvs saltvatten går inte riktigt så bra o lära sig vartefter, det är lite som vissa strategispel, spelar du drag för drag så har du redan förlorat fast du inte vet om det.
          Har man lite koll på grunderna så är det absolut inte speciellt svårt om man inte väljer dom mest krävande arterna...

          Utrustningen skall anpassas lite efter vad man tänkt ha för typ av kar, därav fungerar det inte som med sötvatten där handlaren relativt enkelt kan plocka ihop "vad du behöver"...
          Läser man på lite så hitar man snart vilken nivå man skall lägga sig på med utrustningen samt vad som är bra och dåligt, en sunkíg skummare kan kosta lika mycket eller mer än en bra motsvarande.

          //NiXoN

          Kommentar

          Arbetssätt...