Vad för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naakin
    • October 2011
    • 4

    Vad för alger?

    Hej!
    Jag har precis startat upp mitt första akvarium (snart 3 veckor gånget) och har en fråga ang alger. Jag har i dagarna fått nått slemliknande "algröra" på min java mossa som jag har "planterat" på min rot men jag förstår inte vilken typ av alg det är? Är det någon som kan vägleda mig vad det är för nåt och hur jag enklast kan motarbeta/få bort det? Se bild

    Mvh Jonas
    Bifogade filer
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ser ut som cyanobakterier! Sug bort det vid vattenbyte och minska belysningstiden om du kan! Om det sitter fast och har bomullsliknande struktur är det nåt annat (som jag haft en gång men inte vetat vad det var och det satt just i javamossan)!
    Senast redigerad av åheim; 21 November 2011, 19:20.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Ursprungligen postat av Naakin
      Hej!
      Jag har precis startat upp mitt första akvarium (snart 3 veckor gånget) och har en fråga ang alger. Jag har i dagarna fått nått slemliknande "algröra" på min java mossa som jag har "planterat" på min rot men jag förstår inte vilken typ av alg det är? Är det någon som kan vägleda mig vad det är för nåt och hur jag enklast kan motarbeta/få bort det? Se bild

      Mvh Jonas
      Ta det lugnt. Med lite is i magen försvinner det nog. Har du mer växter i akvariet?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Naakin
        • October 2011
        • 4

        #4
        Ja jag har en del växter, se bild. Några av dom växer så det knakar. Det är igentligen endast javamossan som är drabbad, känns ju sådär om det skulle vara cyanobakterier. Tror nog jag skall kalla det bomullsliknande som du säger åheim... Jag håller mig kall ett par dagar till och tar bort så mycket jag kan vid vattenbytet till helgen så får jag se om det hjälper. Tack för era svar Mvh JonasKlicka på bilden för större version

Namn: bild2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 137,9 KB
ID: 2137380

        Kommentar

        Arbetssätt...