Snäckor i akvariumet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Snäckor i akvariumet...

    Hej hej!

    Någon som har något tips mot sniglar eller snäckor i akvariumet. De förökar sig värre än kaniner.
    De sitter på rutan och på botten och jag brukar plocka de som sitter långt upp men de verkar föröka sig snabbare än vad jag plockar.
    Nu har jag plockat väldigt många i några dagar men jag tror inte att det är så bra att jag är nere i akvariumet med händerna så ofta. Helt plötsligt har vi börjat hitta döda ancistrusyngel i akvariumet och jag är rädd att det är för att jag är nere och stressar dem eller förorenar vattnet med mina händer.
    Jag tvättar ju givetvis händerna men det kan ju finnas bakterier ändå!

    Vad tror ni?
    Har ni några tips på att bli av med dessa hemskheter? Jag har hört talas om att det finns en fisk som heter "prakt botia" eller liknande som äter snäckorna/sniglarna. Det vi då istället oroar oss för är att de äter upp ancistrusynglen.

    /Annicka
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Det finns snäckätande snäckor, Anentome helena, som kan hjälpa. Men mitt tips är att du helt enkelt börjar mata mindre Jag hade lite "problem" med snäckor när jag precis snartat 150-litaret, men snäckorna minskade direkt i antal när jag började mata mindre.

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Som ovanstående. Väldigt vanligt att man matar för mycket. Det kan vara så att det är dessa som räddar dig då dom äter upp maten som fiskarna inte äter. Kan det vara så att du matar för mycket?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Tror också orsaken till alla snäckor och döda yngel beror på övermatning!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Stefan_olausson
          • August 2011
          • 97

          #5
          Har två helena sniglar sedan några veckor tillbaka och börjat se en minskning av småsniglar + att Helenorna lägger ägg och det är ju kul.

          Kommentar

          • Annicka 74
            • September 2011
            • 110

            #6
            Hur mycket mat kan vara lämpligt?

            Hej och tack för era svar!

            Just det här med mat är ju lite klurigt. jag tycker att det överlag är svårt att veta hur mycket mat man ska ge sina fiskar.

            I ett av våra akvarium vet jag ganska bra men de två nya är klurigare.

            I det som är fullt med snäckor (30 l) har vi runt 70 st ancistrus yngel som matas med algtabletter som är ungefär 1,5 cm i diameter och någon mm tjock. Hur många sådana kan vara lämpligt? Ynglen är inte fullt 2 cm långa.

            Kan passa på att fråga om vårt ceklidakvarium på en gång också ang. matning.
            Det står på de flesta sidor att man inte ska ge fiskarna mera mat än vad de hinner äta upp innan maten hamnar på botten. Det knasiga är att våra ceklider väntar tills maten har landat på botten innan de äter. Så det är inget bra riktmärke för oss när vi matar. Men de klarar sig rätt bra tror jag....men hur mycket mat kan vara lämpligt för dem? Vi har 11 st. 7-10cm ceklider, 5 scalarer och 3 malar 10-12 cm. Dessa ger vi ½ tsk Aquatic Nature Tropical Medium, 2 kubikcm räkmix och två algtabletter.


            /Annicka

            Kommentar

            • Annicka 74
              • September 2011
              • 110

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan_olausson
              + att Helenorna lägger ägg och det är ju kul.
              Spännande....men det blir inte överbefolkat med sådana sniglar då?

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Ja det kan vara klurigt att hitta hur mycket man ska mata. Men har man nitrit så innebär det alltså oftast att man antingen matar för mycket eller har för mycket fisk i förhållande till akvariet/filterstorleken.
                Får man massa snäckor så är det också en indikation på att man matar för mycket.

                Det lättaste är ju att pröva sig fram, testa det berömda citatet "ta vad du anser är lite mat, och sen halverar du det".

                Sen kan det ju vara lite annorlunda för dina ancistrusyngel. När man vill föda upp yngel så brukar man ju få leva med att vattenkvaliten påverkas, och därför brukar man ju få köra oftare vattenbyten i yngelkar. Du kan ju kanske pröva ge dom sån mat som du kan plocka upp efter ett tag, tex då grönsaker. För även om du trycker i tabletter så kanske dom inte hinner bli uppätna och då ligger dom och bli dåliga i vattnet.

                Jag tycker du ska testa dig fram, men börja mata lite mindre och pröva. Det ska väldigt mycket till innan fiskarna svälter ihjäl!

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Jag tycker du ska testa dig fram, men börja mata lite mindre och pröva. Det ska väldigt mycket till innan fiskarna svälter ihjäl!
                  Detta gäller dock inte för yngel, som behöver mat ofta.

                  Kommentar

                  • Stefan_olausson
                    • August 2011
                    • 97

                    #10
                    Det återstår att se, dock så tror jag de blir kanibaler om det finns lite att jaga i karet. För mig blir det inget problem eftersom jag skall byta kar den 3dec så tror inte det blir något av äggen till dess. Men om det blir många av dem så tycker jag inte det gör så mycket för de är väldigt fina.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Detta gäller dock inte för yngel, som behöver mat ofta.
                      Precis, försökte förtydliga det lite i texten men det kanske inte framgick helt klart. Men man ska ju inte mata på så sätt att man får nitrit. Därför antydde jag om att man kanske kan ge sånt som man inte låter ligga i för länge alternativt att man gör så som de flesta att byta vattnet oftare så man inte får nitriten.

                      Men det va nog bara bra med ett förtydligande. Jag syftar alltså inte på yngelakvariet

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Precis, försökte förtydliga det lite i texten men det kanske inte framgick helt klart. Men man ska ju inte mata på så sätt att man får nitrit. Därför antydde jag om att man kanske kan ge sånt som man inte låter ligga i för länge alternativt att man gör så som de flesta att byta vattnet oftare så man inte får nitriten.

                        Men det va nog bara bra med ett förtydligande. Jag syftar alltså inte på yngelakvariet
                        Läste lite för snabbt, och såg att du hade påpekat det! Det går bra att mata på flera gånger om dagen, bara man byter vatten tillräckligt ofta. Just nu matar jag mina palettyngel, som jag håller på att driva upp, 3-4 gånger om dagen, och då matar jag inte så att allt äts upp utan det blir lite rester. Dock byter jag 30% vatten dagligen också, och det fungerar bra.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Annicka 74
                          Spännande....men det blir inte överbefolkat med sådana sniglar då?
                          Dom äter betydligt mer skit än det de producerar - det är därför jag alltid lägger i snäckor när jag startar nya akvariet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annicka 74
                            Vi har 11 st. 7-10cm ceklider, 5 scalarer och 3 malar 10-12 cm.
                            Lite OT, men blev bara nyfiken på vad det är för ciklider?

                            Kommentar

                            • Annicka 74
                              • September 2011
                              • 110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Lite OT, men blev bara nyfiken på vad det är för ciklider?
                              Vi har 4 texasciklider, 4 eldbukar och 3 korbia xingu (tror jag att det var de hette) Sedan har vi 4 fjärilsciklider i vårt andra 375 liters akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...