Tisdgräns på yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trasdockan
    • October 2011
    • 8

    Tisdgräns på yngelkar?

    Jag har två stycken guppy honor som jag nu ikväll satte i ett yngelkar med avdelare mellan de båda honorna. Jag la även i lite växter ifall att ynglen (då de nu kommer) får för sig att simma upp till sin mamma och då har nått att gömma sig i istället för att bli mammamat.

    Nu undrar jag:
    Hur länge kan/ska jag ha mammorna i "BB karet" utan att det ska vara risk för att de blir ihjälstressade av den lilla ytan/varandra?

    De har båda den svarta fläcken ovanför analfenan men fläcken gå ännu inte riktigt ända fram till "slemproppen". Har jag lagt i dom i BB karet för tidigt?

    Mvh.
    Wanna know my secrets?
    http://trasdockan.com
    Närmare än så här kommer ni inte..
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Personligen skulle jag inte ha dem där mer än 24 timmar, risken är stor att de blir väldigt stressade och ynglen blir dödfödda, hände mig 1 gång när jag hade min hona i ca 3 dagar av ca 50+ yngel överlevde endast ett.


    men men...lycka till.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Släpp ut dem och låt naturen ha sin gång. honorna blir stressade som sjutton i yngelkar. Det är bättre att ha akvariet tätt planterat med växter så att ynglen kan gömma sig. Då överlever de starka och friska och du får i slutändan en stark och frisk stam av guppy.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Släpp ut dem och låt naturen ha sin gång. honorna blir stressade som sjutton i yngelkar. Det är bättre att ha akvariet tätt planterat med växter så att ynglen kan gömma sig. Då överlever de starka och friska och du får i slutändan en stark och frisk stam av guppy.

        Kan bara hålla med....ynglen utvecklas mycket bättre om du bara låter dem va...så länge du har halv mycket växter så kommer det överleva fler än vad du ändå kommer behöva.

        Kan ta ett exempel...Av mina allra första yngel jag fick så hade jag 1 i en yngelkasse och till slut så sluta de växa och blev inte större än en neontetra och detta va en Platy, dock så lever den fortfarande 2 år senare men som sagt det är inte bra för deras utveckling ändå.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Trasdockan
          • October 2011
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Släpp ut dem och låt naturen ha sin gång. honorna blir stressade som sjutton i yngelkar. Det är bättre att ha akvariet tätt planterat med växter så att ynglen kan gömma sig. Då överlever de starka och friska och du får i slutändan en stark och frisk stam av guppy.
          Jag har inte så tätt med växter, annars hade jag själv den tanken - att de må bättre av att simma fritt och inte vara instängda på en sån pytte yta.
          Men jag kanske hinner köpa på mig lite fler växter innan det är dags? Eller tror ni att det kan ske när som även att den svarta fläcken inte gå riktigt ända fram till "slempoppen"?
          Wanna know my secrets?
          http://trasdockan.com
          Närmare än så här kommer ni inte..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            1) Släpp ut dom
            2) köp lite blommor, gärna flytväxter, ex vattenpest, hornsärv.
            3) vänta och se, nya kullar kommer var 4.e vecka.....


            misstänker att du om 6-12 månader postar en ny tråd där du helt förtvivlat
            undrar vart du skall göra av alla dom där 129 ynglen som simmar runt i karet......




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...