lite hjälp med att starta ett litet räkakvarium..hur gjorde ni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • pernilla78
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

    Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

    Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader
    men de va bra info..tackar..du...filtret du prata om-vart fick du tag på de..

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

    Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

    Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    vad för litet filter har du Hannesc...å lampa + styrka..räcker de för räkera då ja läste att de inte ska ha de för kallt??

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    men tack för era svar..nu blir de bara att övertyga mannen i hushållet..förresten..hur har ni de me räkbebbar..blir de några bebisar å ä de svårt att få småbebbar

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    har en räkvas.

    vas från ikea. litet filter o sen är det som ett vanligt kar. VB 1 gång i veckan. ingen doppvärmare. valisneria, anubias och javamossa trollhasselgrenar.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Jag har ett 10 l med red chrystal, gör vb på ett par l i veckan, har javamossa, javaormbunke och vallisneria som växter och blästersand på botten.

    Enkla räkor kan vara t.ex körsbärsräkor eller red/black chrystals.

    En bra sida att lära sig mer om räkor på är redbee.se

    Lämna en kommentar:


  • lite hjälp med att starta ett litet räkakvarium..hur gjorde ni

    tanken på ett räkakvarium vill ja ska bli verklig å undrar hur ni går till väga..vad stora akvarium använder ni (gärna ett av de mindre typerna),hur ofta vattenbyten,växter å bottenmaterial..vilka räker tycker ni ä lätta,andra hjälpmedel..tack för svar....
Arbetssätt...