Algätare som är duktig på alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #16
    Ursprungligen postat av gickan_87
    Men blir inte dem rätt argsinta när de växt till sig lite?
    Siameser anses vara snällare än den kinesiska sorten vad jag förstått - har haft siameser i ett tidigare liv och de var inte speciellt aggressiva..
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #17
      Siamesiska algätare är inte alls aggressiva som vanliga kinesisk algätare. Det jag har haft problem med dem (vanlig algätare, kinesisk) är att de ofta suger sig fast på fiskar när de vuxit till sig. Jagar nästan allt och alla med.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • slade
        • May 2010
        • 159

        #18
        Har kört med otocinclus i mitt 80 liters ett tag nu. Har 5-6 stycken och det har funkat bra. Har haft dem i 4 månader nu. 2 stycken dog tämligen snabbt. Vet egentligen inte varför. Kompletterade med 2 till. Mitt kar har väldigt mycket växter samt rötter och eklöv. De "surfar" ofta omkring på eklöven och äter.

        Ger dem även gurka en gång i veckan. Låter den ligga i ett par dagar och det är först andra dagen när den mjuknat lite som de verkligen äter på den.
        450 L SA
        80 L SA

        Kommentar

        • filip t
          • March 2011
          • 14

          #19
          guldalgätare och Siamesik algätare

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #20
            har svårt å hålla med om dom där siamesiska algätarna, tycker inte de minskar alls på alg nivån i mitt akvarium.
            å dom skulle ju ta toffs alger läste jag, men hos mig äre fullt me toffs alger :S så vette tusan om ja gör något fel eller om ja bara lyckades få 5st jäkligt lata siameser.

            giibbicepsen ja hade däremot, den tömde rubbet. dock blir den ju stor.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #21
              Ursprungligen postat av MrH
              har svårt å hålla med om dom där siamesiska algätarna, tycker inte de minskar alls på alg nivån i mitt akvarium.
              å dom skulle ju ta toffs alger läste jag, men hos mig äre fullt me toffs alger :S så vette tusan om ja gör något fel eller om ja bara lyckades få 5st jäkligt lata siameser.

              giibbicepsen ja hade däremot, den tömde rubbet. dock blir den ju stor.
              Det som du säger med siamesiska algätaren har jag med märkt i några fall att de inte vill riktigt rensa bort tofsalger, men efter en tid så har man börjat se lite skillnad. Hur länge har du haft dina?
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #22
                tjaaa, har ju förvisso bara haft dom 1månad å lite mer kanske.
                så dom har väl inte riktigt kommit igång än kan tänkas.
                sen äre ju möjligt att ja måste ha nåra fler. har 5st nu i ett 375L.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • liva.sandra
                  • January 2011
                  • 44

                  #23
                  siameserna är enligt mina erfarenheter tyvärr väldigt aggressiva när de blir lite större. både när de är i grupp och ensamma.
                  de städar bra på växterna, men exempelvis alger på rutorna tar de inte.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...