Vad tycker ni om mitt första malawi-akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N_i_c_k_e
    • December 2010
    • 52

    Vad tycker ni om mitt första malawi-akvarium?



    Ska köpa mbunas till helgen , vad tycker ni om akvariet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jodå. väldigt trevligt. men tycker det ser lite konstlat ut. asså man ser att du försökt bygga grottor o på höjden. försök att bara lägga stenen i rösen så ser det mer naturligt ut.

    högersidan ser kanon ut tyckler jag. men det andra ser lite staplat ut.

    vad för mbunas kommer det bli? inte för många på en gång nu va

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tillägg:

      iomed att det är staplat sådär så är risken stor att en sten faller mot en ruta när fiskarna väl har börjat gräva under stenarna osv. faaarligt

      Kommentar

      • N_i_c_k_e
        • December 2010
        • 52

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        jodå. väldigt trevligt. men tycker det ser lite konstlat ut. asså man ser att du försökt bygga grottor o på höjden. försök att bara lägga stenen i rösen så ser det mer naturligt ut.

        högersidan ser kanon ut tyckler jag. men det andra ser lite staplat ut.

        vad för mbunas kommer det bli? inte för många på en gång nu va

        Mjo, men det blev inte så bra grottor när man byggde det mer naturligt och jag ville hellre att de skulle få mycket gömställen de kom in under utan att skadas än att få en naturlig bild :P Jag ska börja med lite Golden hade jag tänkt mig.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          de fixar sina egna grottor. det behöver du inte oroa dig för. har märkat att de sällan använder de man gjort själv utan bara de det bygger själva. o du behöver inte vara orlig att de skadas heller. troligare att de skadas av att sten faller ner på dom eller klämmer dom för att det ostabilt isåfall

          Kommentar

          • N_i_c_k_e
            • December 2010
            • 52

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            de fixar sina egna grottor. det behöver du inte oroa dig för. har märkat att de sällan använder de man gjort själv utan bara de det bygger själva. o du behöver inte vara orlig att de skadas heller. troligare att de skadas av att sten faller ner på dom eller klämmer dom för att det ostabilt isåfall
            Okej, ska jag ta ner stenarna då på vänster sida och försöka efterlikna höger sida och om det inte blir stora hål så gräver de det själva?
            Ska jag ha kvar det som är staplat i mitten, asså mellan hörnen? Eller tycker du det också är ostabilt? Det är ju trots allt lavasten som fäster sig ganska bra i varandra och mycket ihåliga så de fylls med mycket vatten som gör de högre och då stabilare fastfästa i varandra..?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              aa gör så med det vänstra. o låt det vandra över till höger. men ta ner stenarna. visst fäster de men du kan ju köpa mer sten så att du kan bygga på höjden men med bättre stöd från botten. dvs flera stenar som de över står på.

              lite bilder på lite olika scapes jag haft i mina malawi.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • N_i_c_k_e
                • December 2010
                • 52

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                aa gör så med det vänstra. o låt det vandra över till höger. men ta ner stenarna. visst fäster de men du kan ju köpa mer sten så att du kan bygga på höjden men med bättre stöd från botten. dvs flera stenar som de över står på.

                lite bilder på lite olika scapes jag haft i mina malawi.

                så nu när det jättestabilt ;P

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  japp. o jäkligt mycket snyggare med! kanon!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av N_i_c_k_e
                    OBS! Du måste ha de understa stenarna nere ända mot bottenglaset så att de inte kan gräva under dem! Cikliderna kommer annars gräva i sanden under stenarna och då rasar kalaset
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Jag har ju gått i ciklidfunderingar flera år nu, demasoni främst, och fick rådet att lägga en tunn frigolitskiva inuti akvariet (silikonat förstås) som man sedan börjar bygga rösena på. När man sedan gjort färdigt stenrösena fyller man på med sand (saltvattensmodellen).
                      Det tycker jag var ett himla bra tips eftersom man samtidigt skyddar bottenglaset. Men... så hade jag ju en fråga med, när ni ändå pratar om stenrösen kontra glas. Vad för typ av frigolit bör användas? Och hur tjock?

                      Btw, sista bilden var skitfin men jag hade nog velat se lite fler "lösa" stenar.. lite utströdda s.a.s.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        jag kör med liggunderlag i mitt. funkar bra det med.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          en eller ett par centimeter tjock frigolit är väl lagom och den behöver inte täcka hela botten utan det räcker med en bit precis under stenen! Har sett kar där man lagt mjukt liggunderlag över hela botten med resultat att kanterna har rest sig när cikliderna har varit framme och grävt litegrann!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            jag klippte mitt så att det inte gick hela vägen ut till kanten på karet. så ser aldrig mitt underlag.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Jag kör också med liggunderlag i mitt kar. Jag har ändrat om flera gånger i mitt kar. Visste när jag skaffade Malawi för drygt ett halvår sedan att de grävde och levde om men kunde inte drömma om att de skulle gräva så mycket som de gör... :-D Det var frustrerande i början för de "förstörde" ju allt fint jag gjorde tills jag insåg att det såklart ska vara så som DE vill ha det och inte som JAG vill ha det, hehe.

                              Jag tycker din bild nr 2 var kanonfint, ser fram emot fler bilder sedan när fiskarna kommer i. Lycka till :-D
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...