vad använder du till dina praktbotior ang gömställen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    vad använder du till dina praktbotior ang gömställen

    läste att praktbotiorna gillar gömställen å ska imorrn starta upp 310 liters å med tiden inhandla botiorna men vad använder ni för bra saker till deras gömställen..
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Rötter...

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Du ska inte ha allt för avancerade gömställen, för då lär du aldrig se botiorna.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Praktbotior brukar inte vara så hinmla kräsna när det gäller gömställen men rör av olika slag brukar uppskattas eller grottor med "tak" (typ två stenar som ligger på botten å en tredje flat sten över dem så att den bildar ett tak). (En del fiskar tex. eldstjärtar fångas ofta mha fällor som är som rör, och faktum är att både många ciklider, bottenlevande och "malliknande" fiskar trivs i den typen av gömslen).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • DaskeN
          • May 2010
          • 76

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Du ska inte ha allt för avancerade gömställen, för då lär du aldrig se botiorna.

          Praktbotior är vilda fiskar. Självklart ska man ha många gömställen så fiskarna får välja själva om dem vill synas eller inte. ja ser mina 1 gång i veckan max. Nöjd endå. viktigaste är att fiskarna känner sig säkra en att ja ser dem.
          540L Tanganyika 250L Malawi.
          160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
          30L Yngel 20L Yngel

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            Ursprungligen postat av pernilla78
            läste att praktbotiorna gillar gömställen å ska imorrn starta upp 310 liters å med tiden inhandla botiorna men vad använder ni för bra saker till deras gömställen..

            Kör rötter. urholkade stenar liknande. Gärna trånga gömställen. Mina 3 som är 15 cm långa drygt, klämmer in sig alla 3 i en liten grotta. dem ligger på varandra och kmr nästan bara ut på nätterna.
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              jag har ganska många gömställen i mitt kar och botiorna vill hellre vara framme och simma än att gömma sig.
              så det varierar nog från fisk till fisk om dom vill gömma sig eller inte.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                mina är alltid framme å simmar.
                på natten dock så brukar dom smyga in bakom pumpen å gömma sig.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Kanske beror på antalet man har?? Sägs att man minst ska ha 5 stycken, vad jag hört...mina är jämt framme, men då och då ligger dom under mangroove rötterna och simmar in och ut i grottan =)
                  1. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838230
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    Ursprungligen postat av candra
                    Kanske beror på antalet man har?? Sägs att man minst ska ha 5 stycken, vad jag hört...mina är jämt framme, men då och då ligger dom under mangroove rötterna och simmar in och ut i grottan =)
                    1. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838230
                    jag hade 6 stycken och då var dom framme hela tiden men tyvärr så har 3 stycken dött
                    men dom som är kvar är framme lika mycke men när jag bara hade 2 stycken i ett lite mindre så såg jag dom aldrig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...