Alla dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysgrisen
    • January 2010
    • 182

    Alla dör!

    Har ett akvarium som jag startade upp för ett år sedan.

    Allt gick bra, men i somras så hände något och fiskar började dö. Har gjort flertalet vattentest på djuraffären, och alla värden är bra?

    Nu har flera äppelsnäckor dött på ett par, tre dagar. Köpte nya fiskar för kanske två månader sedan, och nästan alla är döda.

    Jag tycker att det luktar konstigt i karet, inte vanlig akvarielukt, utan en annan lukt, en dålig lukt.

    Vad kan allt bero på? Det känns så himla tråkigt att jag snart har lust att lägga ner alltihopa :-(
  • Mysgrisen
    • January 2010
    • 182

    #2
    I söndags föll jag tyvärr för frestelsen att ta lite ljummet vatten direkt ur kranen, istället för att blanda kokande vatten med kallvatten som jag brukar.

    Vi har kopparledningar, och jag märkte att fiskarna var loja efter bytet.

    Även växterna ser dåliga ut, och de har alltid frodats och växt som bara den.

    Håller på med ett mindre vattenbyte nu, och nu kokar jag vattnet som jag brukar göra.

    Måste jag börja om helt med karet??

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja, för att fiskarna skall dö av kopparförgiftning från varmvatten så måste du ha en helt ny värmepanna som vattnet tas ifrån. Har man nya kopparledningar så påverkar det i så fall mer kallvattnet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mysgrisen
        • January 2010
        • 182

        #4
        Pannan är kanske fyra år. Men jag märker att det kommer mycket koppar i vattnet, för mitt hår är lite grönaktigt (mm, väldans snyggt...)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          En 4 år gammal panna skall inte lösa någon koppar.
          Har du mätt kopparhalten?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mysgrisen
            • January 2010
            • 182

            #6
            Nej det har vi inte gjort. Det går kopparledningar från pannan och ut i kranen sas.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Som gammal simmare vet jag att klor färgar håret lätt grönt. Givetvis bara en spekulation men kan det vara mycket klor hos er?
              Fisheye

              Kommentar

              • Mysgrisen
                • January 2010
                • 182

                #8
                Nej, inget klor. Har egen brunn.

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Om det är en lukt liknande ruttna ägg kan det ha bildats svavelväte. Kan bildas i syrefattiga vatten med tät tjock bottensubstrat. I så fall bör man slamsuga botten och luckra upp gruset.
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • Mysgrisen
                    • January 2010
                    • 182

                    #10
                    Ja, det luktar ruttet...

                    Har sandlådesand, och det är ju verkligen tätt.

                    Om jag vill byta ut bottnen, hur gör jag då? Måste ju ta ut allt, men blir det som att omstarta karet även om jag inte sköljer ur filtret?

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mysgrisen
                      Ja, det luktar ruttet...

                      Har sandlådesand, och det är ju verkligen tätt.

                      Om jag vill byta ut bottnen, hur gör jag då? Måste ju ta ut allt, men blir det som att omstarta karet även om jag inte sköljer ur filtret?
                      Det blir inte "hel omstart" om du har filtret igång i exempelvis en hink.
                      Kan du ta en bild och lägga upp av akvariet innan du gör något drastiskt?
                      Kan du ge oss lite detaljer såsom:
                      Storlek på akvariet
                      Typ av pump och filter.
                      Antal växter
                      Inrednings material.
                      Bakgrund exempelvis BTN.
                      Senast redigerad av bossep; 18 December 2010, 22:08.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mysgrisen
                        • January 2010
                        • 182

                        #12
                        Pumpen är en Eheim, för max 160 liter, 220-500 l/h. Hm, filter...det sitter liksom ett i som man kramar ur lite vid byte.

                        Karet är på 150 liter.

                        Har vallisneria, vattenpest och javaormbunke. Vid bytet förra veckan så tog jag bort massor med växter, för de brukar växa nåt enormt, men nu dör växterna också, så de ser superslitna ut.

                        Har sandlådesand i botten, ingen bakgrund. En redmoorerot och en vanlig rot, några större stenar.

                        När jag bytte vatten förra veckan så rördes det runt endel i botten, och jag misstänker att det kommit upp nåt giftigt från den? Fiskarna var väldigt loja efteråt, ville inte äta, låg bara efter botten.

                        Nu i veckan har sex äppelsnäckor dött, och flera fiskar, samt växterna.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          som Steff777 det låter som svavelväte i sanden.
                          Gör så här: fyll en ren hink med 25% kranvatten och 75% akvarievatten. Ta upp kvarvarande djur, växter och filtret och stoppa dem i hinken.
                          En större plastback är ännu bättre!
                          Hoppas du inte slängde växterna du tog bort!
                          Ta sedan ut inredningen kanske ge stenar och rötter lite skrubbning med en ren borste.
                          Tappa ur vattnet ur akvariet.
                          Ta ur sanden (det kommer att lukta illa!) släng den om du har ny att fylla på med annars får du försöka tvätta den. Hink med lite sand i taget och dusch slangen brukar funka.
                          I med sanden, stenar och rötter samt så mycket växter du har i akvariet.
                          Fyll i med rent vatten.
                          Stoppa i filtret och dra igång (gör inte rent det nu!) När det blir lite dålig fart på filtret kan du krama ur det i lite akvarievatten.
                          Tillbaks med djuren. Se till att det inte blir för stor temp skillnad.
                          Kanske det viktigaste! Medan du gör allt det andra så ”lyft ut” 1/2 liter vatten i taget ur hinken och fyll på med nytt var 15 -20 minut.
                          Se sedan till att du inte matar så mycket och skaffa en hävert med sandrensare vilken du använder vid alla vattenbyten för att dammsuga sanden.
                          Vad jag tror hände: Dina växter tog under en lång tid hand om allt organiskt material såsom överbliven mat och fiskbags, etc. Men när närings nivåerna blev för höga började rötterna ruttna. Då blev växterna en belastning också och dina näringsnivåer + svavelväte blev dödliga för fiskar och snäckor.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mysgrisen
                            • January 2010
                            • 182

                            #14
                            Tack snälla för ditt svar!

                            Tyvärr så slängde jag ju växterna som jag plockade ut...är det nån mening att lägga tillbaka de som jag har? De ser för eländiga ut.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mysgrisen
                              Tack snälla för ditt svar!

                              Tyvärr så slängde jag ju växterna som jag plockade ut...är det nån mening att lägga tillbaka de som jag har? De ser för eländiga ut.
                              Om du har tur och det finns lite rötter kvar kan dom ta sig. Annars blir det att handla nytt! knyt fast javaormbunken med fiskelina på roten.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...