Malawiciklider eller vanliga fiskar? Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramses.zoo
    • October 2010
    • 18

    Malawiciklider eller vanliga fiskar? Hjälp

    Hejsan alla Zoopeter!
    Jag har ett 100 liters akvarium utan fiskar än sålänge. Nu är det dock dags att skaffa sig något roligt.
    Jag är ute efter så stora och färgglada fiskar.
    Fick tips om malawicikliderna. Fräsmt HONGI fisken, men jag vet inte om det är smart att köra på dem. För enligt de butiker jag besökt så kan jag inte ha i vanliga fiskar i framtiden. Ska jag ha ciklider så bör jag max ha 2 "grupper".

    Vad tycker ni? Vilka kan jag slänga i med Hongi? Tanganyika? Ska jag ha 2 honor och 1 hane eller bör jag ha ca 5 Hongi och 5 av den andra "gruppen", alltså 10 totalt?

    Eller bör jag köra på vanliga fiskar bara? Då kan jag ju slänga i nenontetror.
    Vilka "vanliga" fiskar blir stora och är färgglada då? Regnbågarna?

    Visste verkligen inte att det är så svårt med fiskar, haha.
    Uppskattar verkligen all hjälp.

    Tack!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Välkommen hit

    100L blir svårt med malawi du. titta gärna i zoopets artbeskrivningar.


    du skulle kunna köra på snäcklekare. de behöver inte så stora kar. o de är från tanganyikasjön o inte malawi-sjön.
    om du ska ha malawi så är det BARA malawi du ska ha. de är rätt aggro fiskar men fruktansvärt charmiga o fantastiska färger.

    vad menar du med vanliga fiskar. för mig är både neontetra o malawi vanliga fiskar så.

    men jag tror jag förstår vad du menar. du menar typ sällskaps-akvarium

    det finns massor med ciklider från Syd- o centralamerika som har fantiska färger o i alla storlekar o otroligt fina.

    bara att titta runt


    är detta ditt första kar så råder jag dig till att läsa denna trpåden

    Kommentar

    • Ramses.zoo
      • October 2010
      • 18

      #3
      Tack för det snabba svaret.
      Jag blev så förtjust i Hongin när jag såg den i affären. Enligt expediten så kunde jag t.ex köpa ett par Hongi och ett par av en annan malawiciklid (en orange variant) Sen när man läser runt lite på nätet så ska man ha 2 honor och 1 hane minst.
      Vi har haft kar länge nu, men mest bara slängt i nenontetra och lite silverfisk osv.

      Tänkte nu börja om och få i lite finare fisk och då föll Hongin mig i smaken.

      Kollade på snäcklekaren den såg faktiskt fin ut. Du skulle inte vilja skriva några fiskar som jag kan ha i tillsammans?
      Går man till butikerna så säger de olika hela tiden, så man vet inte hur det egentligen ska vara.

      Är sugen på att skaffa fiskarna så snart som möjligt och som sagt är jag ute efter något färgglatt. Vill ha roliga fiskar som man kan titta på. Inte fiskar som bara gömmer sig och blir rädda så fort man kommer in i rummet.
      När jag t.ex pekade på ett Hongikar så följde fiskarna min rörelse, jävligt coolt!

      Uppskattar verkligen om du Hannes eller någon annan skulle skriva några ciklider som jag kan ha i tillsammans i mitt 100 liters, alternativ några andra fiskarter som jag kan ha i.
      Tänkte mig köpa något inför helgen.

      Tackar ännu en gång

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Jag rekomenderar ett stim tetror av valfri sort 15-20st (ej piraya eller andra stora), ett dvärgciklidpar t.ex Apistogramma Cacatoides eller Boliviansk fjärilciklid och någon snygg L-mal av de små arterna t.ex Panaqolus, Hypancistrus eller Peckoltia.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Malawi i 100 liter skulle jag nog trots allt undvika, som hannesc säger.

          Snäcklekare är roliga fiskar med intressant beteende. Inte så insatt i tanganyika men eventuellt någn julle med dem? Lämnar detta till experterna.

          Dock så är dessa ciklider inte lika färgglada som malawi som finns i de flesta kulörer. Annars är alternativet ett större kar?
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag håller med saturn. titta på olika dvärgciklider. apistogramma arterna tex. hongsloi ,kakadua, vejita är riktigt snygga!

            Kommentar

            • Ramses.zoo
              • October 2010
              • 18

              #7
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Jag rekomenderar ett stim tetror av valfri sort 15-20st (ej piraya eller andra stora), ett dvärgciklidpar t.ex Apistogramma Cacatoides eller Boliviansk fjärilciklid och någon snygg L-mal av de små arterna t.ex Panaqolus, Hypancistrus eller Peckoltia.
              Shysst!
              Jätte fina dvärgciklider. Känns nog som ett alternativ då jag bara har ett 100 liters kar.
              Kan jag köpa ett par Api.Cacatuoides och ett par Boliviansk fjärilciklider? Eller ska jag bara välja ett utav paren?
              Är det lugnt att ha i vanliga sällskapsfiskar sen i framtiden utan att cikliderna blir sura?

              Tack

              Kommentar

              • Ramses.zoo
                • October 2010
                • 18

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                jag håller med saturn. titta på olika dvärgciklider. apistogramma arterna tex. hongsloi ,kakadua, vejita är riktigt snygga!
                Ojoj, här kommer fler svar. Hann inte se dem innan jag svarade på Saturnus. Tack till er också, Hannes och Tulle!

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Glöm inte att läsa länken hur man startar upp ett akvarium som Hannes skickade (om det nu är ditt första akvarium). Det är inte bara att slänga i fiskarna utan mycket att tänka på. Jag önskar att jag hade läst den för tre månader sedan. Då hade jag kunnat undvika en del nybörjartabbar.
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • Ramses.zoo
                    • October 2010
                    • 18

                    #10
                    Det är egentligen inte första akvarium, men man kan säga att det är mitt första allvarliga kar.
                    Vilket fall som helst så är guiden som Hannes länkade riktigt bra och givetvis ska jag följa instruktionerna.

                    Tack

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jag brukar säga att akvaristens främsta och svåraste egenskap är TÅLAMOD. skynda låååångsamt! att starta ett kar tar ca 1 månad o att få det dit man vill kan ta egentligen hur lång tid som helst.

                      titta gärna i min Kub-tråd ( länk i signaturen) snart har det gått ett år sen jag köpte den o det är nu jag känner att den är som jag vill ha den. men det är ju vägen dit som är rolig!

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ramses.zoo
                        Shysst!
                        Jätte fina dvärgciklider. Känns nog som ett alternativ då jag bara har ett 100 liters kar.
                        Kan jag köpa ett par Api.Cacatuoides och ett par Boliviansk fjärilciklider? Eller ska jag bara välja ett utav paren?
                        Är det lugnt att ha i vanliga sällskapsfiskar sen i framtiden utan att cikliderna blir sura?

                        Tack
                        På fråga 1 svarar jag: det beror på hur du inreder, med mycket växter och gömställen ska det nog gå, dom blir ju rätt sura av sig när dom har yngel.
                        Fråga 2: De kommer att fösa undan andra invånare när dom har yngel men dom jagar inte andra fiskar för jagandets skull.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          mina bolivaner är hur trevliga som helst. men de lär , som de flesta ciklider, bli rätt försvarande när de har ägg o yngel på gång. men det är ju bara spännade att se hur de sträcker på sig o spänner sig o sen små fajtas. myclet intressant att titta på.

                          läs nu på om varje sort du är intresserad av innan du köper. visssa dvärgar är monogamer. asså parbildande. andra är harem-bildande. dvs en hanne vill ha flera honor. ( ehum..en linje som en viss annan osså kör på nu )

                          Kommentar

                          • Ramses.zoo
                            • October 2010
                            • 18

                            #14
                            Tack för alla svar

                            Ska läsa på lite om dvärgcikliderna. Fina fiskar det.

                            Tack

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              do so o de kommer passa mycket bättre i ditt 100L än malawi.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...