Synpunkter på fiskval i mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Jag håller med, det finns inte många fiskar som kan mäta sig med ciklider, sedan vilka ciklider man gillar mest är helt individuellt. Börjar man med lite enklare fiskar och kommer in i intresset och lär sig ett och annat på vägen kommer man säkerligen till att prova sig fram till "sitt" intresse.
    Det jag reagerade lite mot var råd som gick stick i stäv mot vad trådskaparen önskade, plus att råden på fiskval inte stämde med vad förutsättningarna på karets storlek. Visst kan de gränserna tänjas lite, men ser man på tex Siameser hur de beter sig och deras storlek så är det inte många som skulle stoppa ner dessa i ett 100 liters akvarium. Det funkar fint till en början, men de växer fort..
    Nog om detta nu, du har gjort ett bra val nu, Norrsken, det är bara att hoppas att allt går bra!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #32
      Lycka till och skynda långsamt

      Det gick bra för mig första gången jag startade ett akvarium och jag hade heller ingen erfarenhet men det finns så mycket att läsa sig till på detta forum och många otroligt duktiga som hjälper till om man har frågor.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Norrsken
        • September 2010
        • 13

        #33
        Tack för alla ytterligare råd och lyckönskningar. P.g.a. tidsbrist så blir det förskjutet några dagar för mig men snart så är det igång. Jag kommer lägga upp nån bild eller två när fiskarna har kommit i.

        Kommentar

        • Norrsken
          • September 2010
          • 13

          #34
          Skall alldeles strax åka iväg och köpa dom första fiskarna till akvariet. Men upptäckte nu att det har börjat komma alger i karet, bladen på en del växter är svartprickiga av alger samt att det på en del växter finns som små trådar av alger. Vad kan man göra åt detta? Kommer detta kanske gå tillbaka när jag tillsätter dom 3 Platys som jag ska införskaffa idag?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Tveksamt, men de flesta ungfödare gillar att gå och beta på inredningen så visst kan det hjälpa lite...
            Alger är naturligt, och det är när det börjar bli riktigt problem som man kan göra något drastiskt åt det, nu i början ska du bara försöka få balans i karet så kommer algerna troligen att ge med sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Norrsken
              • September 2010
              • 13

              #36
              3 Platys och 4 snäckor av något slag blev det i lördags. Och faktiskt så har algerna redan gett med sig, finns knappt några kvar. Så nu försöker jag få balans i karet och mäter nitrit varje dag för att vara beredd om det kommer en plötslig topp.

              Skickar med en bild också...

              Kommentar

              Arbetssätt...