Frågor om ett nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    #16
    Nu finns det 3 black molly i akvariet, samt en till växt för att hjälpa till att dölja värmaren. Om 3-4 veckor skall det köpas till 2 kakadua dvärgciklider (såg att någon skrev om dem här och tyckte dem var så fina (och skalarer går inte att ha ). Skall även lägga till en grotta eller nått till dem då.

    Finns det något annat jag borde ha i förutom dessa 5 fiskar? (fler av black molly eller en annan art?) Försöker dock hålla det till sydamerikanskt.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      tips på snygg o enkel grotta till kakadua. köp en kokos nöt, såga itu, koka i 20 min typ o gröp ur köttet. knäck upp en öppning med en tång ( ser mer naturligt ut än en sågad/borrad öppning) ner i karet. snygg "trä"färg o perfekt lekgrotta för apisto.

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        #18
        Borde inte en kokosnöt ruttna? hade först tänkt använda skiffersten till att bygga en grotta, men det kanske inte är lika uppskattat av fiskarna?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          nejnej. inte skalet. du ska ju gröpa ur köttet inne i. sen håller den hur länge som helst.

          skiffer ser lätt så konstlat ut. typ om man lägger två stenar o sen en skiffer över som "tak". skitfult o onaturligt.. en kokkosnöt är väl närmare naturligt.

          ska du bygga med sten så försök inte bygga grottor utan gör bara ett stenröse så kommer fiskarna själva hitta bra lekplatser o grottor. kommer ihåg förr när man byggde grottor för att man ville att fiskarna skulle leka där, men jag tror fan att de mer eller mindre alltid hitta ett annat ställe som man inte ens tänkt på själv

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #20
            Okej, en fråga till, hur hög pumphastighet bör man ha i ett 42-liters? Jag har en Eheim pickup 45 och den kan pumpa på i mellan 50 och 180l /h vad bör jag ställa in den på? Många skriver ju att mer är bättre, men nånstans blir det ju förmycket...

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Testa! Från en början ser det ofta nästan ut som storm men när man lyckats rikta utblåset bra så läåser sig det mesta och filtret fått "mogna" någon vecka minskar flåset rejält.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                #22
                okej, antar det är ganska lugnt eftersom det inte är lika strömt överallt i akvariet, om fiskarna står och simmar förtvivlat i just det strömma vattnet kanske dem gillar det...

                Längtar tills imorgon så ja kan få mata dem

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Det låter bra! Även mina kampfiskarn verar gilla att simma in i strömmarna ibland och botiorna ska vi inte tala om!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    Ursprungligen postat av Narien
                    Okej, en fråga till, hur hög pumphastighet bör man ha i ett 42-liters? Jag har en Eheim pickup 45 och den kan pumpa på i mellan 50 och 180l /h vad bör jag ställa in den på? Många skriver ju att mer är bättre, men nånstans blir det ju förmycket...

                    till ett normalt "standardkar" så vill man ha en cirkulation på 3-4 ggr vattelvolymen.
                    Så i ett 42 liters, så vill man ha cirka 125-175L/h.
                    Så, ställ din pump på högsta sprutet.

                    rikta utblåset så att utan krusas.

                    gällande skalarer.....120 liter = på tok för litet.....180 liter bara lite för litet....

                    jag skulle vilja upprepa lite vad andra har sagt, ta det större på 180 liter.
                    Ju större desto enklare.

                    i ett 180 liters med SA-tema, så skulle man kunna tänka sig ett mindre gäng mollisar
                    (ge det lite tid i det kar du redan har, så har du ett fett gäng snart), ett par dvärgciklider,
                    kakaduan du har är en sådan ciklid, vacker men kanske lite kortlivad, finns andra som
                    är mer långlivade och lika vackra, Peter på akvarietjänst (han som ser ut som en pudel)
                    bruka alltid ha min favvo...dvs den Bolivianska Fjärilen hemma, ett gäng på 5-6 st kan man
                    ploppa ner, sedan låta de para ut, och därefter lämna tebax de som blev över.

                    Som algätare hade jag tagit 2-3 små ancistrus, eller otocinclus, isf kanske 5.

                    I mitten på karet så hade jag drattat ner 25-30 snygga tetror,,,,kanske neon eller kardinal.


                    gällande blommor i karet........ta några enkla saker som växer fort som fan....

                    i bakgrunden kanske ett gäng med vellesneria, lite hornsärv som flyter omkring på ytan,
                    i ena hörnan ett par cryptos.....

                    dratta ner de första 2-3 fiskarna dag 1.
                    vänta sedan till dag 34 innan du drattar ner nästa 2-5.
                    vänta sedan till dag 48 innan du drattar ner resten.

                    köp ett nitrattest för 100 pesos......obs dropptest....

                    vid antydan till nitrit.....byt vatten...kanske 10-20% / dag under några dagar.


                    när allt e klart...så kan det stå i flera år.............


                    Men glöm inte att köpa de absolut viktigaste sakerna när man håller på med fiskar

                    scrolla ner...











                    1) Tålamod (har ännu inte hittat affären som säljer det.....)




                    scrolla ner...






                    2) Botemedel mot akvariehybris, synnerligen svårbotad sjukdom, om den får ta överhanden
                    så dröjer det bara 2-3 månader innan du har 16 kar i sovrummet, 7 i köket och vardagsrummet
                    är omgjord till en mindre tropisk damm med exklusiva ciklider som kostade lika mycket som ditt
                    matkonto var på förra året.......




                    .








                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av Narien
                      okej, antar det är ganska lugnt eftersom det inte är lika strömt överallt i akvariet, om fiskarna står och simmar förtvivlat i just det strömma vattnet kanske dem gillar det...

                      Längtar tills imorgon så ja kan få mata dem


                      nystartat kar......mata MINIMALT var tredje dag i 14 dagar.....annars kommer nitriten på besök.....

                      och han e inge rolig......



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Narien
                        • August 2010
                        • 181

                        #26
                        Okej, tack för de fina svaren, planen är att flytta till lund runt nyår (sålänge CSN och AFbostäder gör som jag vill ) Så större akvarium blir det inte förren då, men det lutar definitivt åt det större på 180 liter, det jag tänkt mig juwel rio 180, men tog me morsan till affären idag när ja köpte firrarna o hon såg ett såntdär hörnakvarium, så kanske blir ett sånt istället, fast de var mycket dyrare om jag inte minns fel, får se vad det blir, inget att bekymra sig om idag iaf!

                        Den bolivianska passar inte i mitt nuvarande kar, så får börja med kakaduan
                        Är dock riktigt sugen på att få ha lite skalarer, de har några riktigt fina där på akvarietjänst Men måste hålla mig tills jag flyttat!

                        Störigt att jag bara får mata så lite det är ju så roligt att se dem äta, och de ser ju så hungriga ut, de simmar runt och naffsar på mina växter (och drar i en speciell rot som tydligen inte blev riktigt planterad så att säga). Men imorgon eftermiddag skall de iaf få i sig lite mums.

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #27
                          Eh, 42 liter är rätt litet för tre molly, de behöver runt 70 liter. Att dessutom ha kakaduaciklider på det gör att du nästan säkert kan räkna med problem. Vänta med fler fiskar tills du har ett stort akvarium.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Narien
                            • August 2010
                            • 181

                            #28
                            5 fiskar låter ju inte så mycket, cikliderna är ju också "botten"fiskar, så förhoppningsvis kan dem samsas

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kensa



                              2) Botemedel mot akvariehybris, synnerligen svårbotad sjukdom, om den får ta överhanden
                              så dröjer det bara 2-3 månader innan du har 16 kar i sovrummet, 7 i köket och vardagsrummet
                              är omgjord till en mindre tropisk damm med exklusiva ciklider som kostade lika mycket som ditt
                              matkonto var på förra året.......




                              .








                              .
                              jag är körd....fan....(håller på med nummer 6 nu o har en jobbig idee om att starta ett aquascape kar på 50<L nästa månad...GET OUT OF MY HEAD!! )

                              Kommentar

                              • Narien
                                • August 2010
                                • 181

                                #30
                                Tålamodet börjar tryta och jag känner suget efter att lägga till mina dvärgkakaduor! (akvariet har nu varit igång i tre veckor och jag tänkte försöka göra så de flyttar in fredag/lördag. Känns som en lagom kompromiss av att skynda och långsamt

                                Hursomhelst, två små frågor
                                1. Stället jag tänkt handla ifrån har slut på honor, och de får inte in nya förren om 1,5 månader (eller något i den stilen), lite förlänge att vänta tycker jag. Därför tänkte jag hitta honor på annat håll, samt köpa en hane från dem, detta borde ju vara bra ur inavels-synpunkt med, om jag nu lyckas få yngel. Nu till frågan! Vilka bör man dratta i först, honor eller hane, tänker på reviv osv?

                                2. Jag har ju ett rätt så litet akvarium, men har bestämt mig för att ha kakaduor, bör jag köra på två honor ändå, som jag ser det är det rätt gott om plantor i akvariet, jag kommer köpa en kokosnöt så jag får två grottor de kan gömma sig i. Anledningen till att jag vill ha två honor är att hanen inte skall stressa ihjäl en ensam hona.... Så vad är bäst, två honor som bor lite trångt men blir (förhoppningsvis) mindre stressade eller en hona med gott om utrymme men blir mer stressad?

                                Bilder kommer självklart såfort de nya invånarna tillkommit, tillsdess kan ni få se hur akvariet såg ut för en vecka sen ungefär (nu har det tillkommit en rot, främre mittenplantan är uppdelad samt att vattenpesten växt. Slutligen skall det tillkomma kokosnöt-grottor, och om det fortfarande känns för öppet lägger jag nog till lite sten nånstans):
                                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...