Vad är PMDD egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fialott
    • July 2010
    • 8

    Vad är PMDD egentligen?

    Har fått rådet härinne att satsa på PMDD-gödning för mina växter. Jag är verkligen ingen kemist, och har lite svårt att hänga med på alla kemiska beteckningar som nämns härinne på forumet.

    Har varit inne på sidan PMDD.se och vad jag kan förstå så handlar det om 3 st pulver man köper...stämmer det? Som man sedan ska blanda till i tre olika flaskor och sedan tillsätta vid varje vattenbyte?

    Flaska 1: KNO3
    Flaska 2: KH2PO4
    Flaska 3: NutriSI Mikro

    När man beställer, beställer man då varje "pulver" för sig? Eller räcker det om jag t.ex. väljer Enkel pack med NutriS från Haacks...får jag med allt då som jag behöver?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du beställer portions PMDD med antingen NitriSI eller Micro+, beroende på vilken vattenkvalité (hårdhet) du har i kranen. Beställ trippelpack med en gång, det blir bra mycket billigare på det sättet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Ja köper du ett enkel pack med NutriS så får du med allt du behöver.
      Är iof 5 ämnen, men blir 3 flaskor när du blandat.
      Varje pulver är uppvägt i egen påse med en ettiket som säger vad den innehåller och hur du ska blanda.
      Tillslut har du 3 flaskor med 500ml i varje.
      vid varje vattenbyte tar du i 10ml från varje flaska per hundra liter vatten du har.
      ex: 200L akvarium = 20ml från varje av dom tre flaskorna.

      Den flaskan med NutriS (ser ut som piss) ska med fördel förvaras i kylen, då det gärna blir mögel/avlagringar i den annars. Och den flaskan ska även blandas med destillerat vatten, eller vatten som kokats först. Av samma anledning som kyl förvaringen
      Senast redigerad av J.Milton; 27 July 2010, 23:15.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ursprungligen postat av Fialott
        Har fått rådet härinne att satsa på PMDD-gödning för mina växter. Jag är verkligen ingen kemist, och har lite svårt att hänga med på alla kemiska beteckningar som nämns härinne på forumet.

        Har varit inne på sidan PMDD.se och vad jag kan förstå så handlar det om 3 st pulver man köper...stämmer det? Som man sedan ska blanda till i tre olika flaskor och sedan tillsätta vid varje vattenbyte?

        Flaska 1: KNO3
        Flaska 2: KH2PO4
        Flaska 3: NutriSI Mikro

        När man beställer, beställer man då varje "pulver" för sig? Eller räcker det om jag t.ex. väljer Enkel pack med NutriS från Haacks...får jag med allt då som jag behöver?
        PMDD låter ALLTID krångligt första gången...men tro mej... det är så lätt
        Killen som du ska köpa av http://www.haack.se/pmdd/ Är en riktigt mysig kise, trevlig och snäll och om nåt är oklart för dej så är det bara att fråga och han förklarar

        Enkellpack med nutriSI är alltså en påse av varje pulver...
        Eftersom det finns 2 olika "mikrogödningar" nutriSI och Micro+.

        Gå in och kolla på den sidan jag länkade så förstår du
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          J.Milton svarade bra mkt mer pedagoiskt än vad jag gjorde

          Och vad än Ansjo säger så ska du ta till dej det han är en liten zoopet
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Jo , har min ljusa stunder =) men dom är inte många , så njut hehe
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Det är superlätt, även om jag klantat mig ett par gånger (mer dumhet än något!).

              Tips:
              1. Sätt in flaskan med NutriSi i kylen efter användning, annars ser det inte mysigt ut i flaskan efter ett tag.
              2. Lägg fram alla påsarna innan du blandar, jag hade tydligen två påsar kvar av ena ämnet veckan efter jag gjort min andra sats.
              3. Häll inte kokande (eller allmänt varmt) i en flaska, den kan krympa en smula.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #8
                Köp inte NutriSi, micro+ är bättre och du slipper hålla på med destilleratvatten, citronsyra osv. Växterna har lättare att tillgodogöra sig mirco+ med.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Satt faktiskt och tänkte skriva samma sak, micro+ funkar tydligen med både hårt och mjukt vatten, och ska tydligen vara bättre säger många.
                  Nästa beställning blir micro+ för mig med.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Jag har också hört samma sak utav bla defdac. Enda nackdelen är att man inte kan torrdosera Mikro+ men de flesta gör nog inte det ändå.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ursprungligen postat av Faltaren
                      Köp inte NutriSi, micro+ är bättre och du slipper hålla på med destilleratvatten, citronsyra osv. Växterna har lättare att tillgodogöra sig mirco+ med.
                      Ursprungligen postat av J.Milton
                      Satt faktiskt och tänkte skriva samma sak, micro+ funkar tydligen med både hårt och mjukt vatten, och ska tydligen vara bättre säger många.
                      Nästa beställning blir micro+ för mig med.
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Jag har också hört samma sak utav bla defdac. Enda nackdelen är att man inte kan torrdosera Mikro+ men de flesta gör nog inte det ändå.
                      Jag har hört motsatsen:/

                      Att det är nutri Si som är den gödningen man kan ha i både hårt och mjukt vatten.
                      Man får väl se till att pröva... se om det endrar sej
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Skall jag svara på din fråga, de andra har redan presenterat innehållet

                        PMDD Poor Mans Duplo Drops skall det väl vara, rätta mig om jag har fel

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          "Poor mans Dupla drops", om man skall vara noga..

                          Kommentar

                          • quattromaniac
                            • June 2010
                            • 286

                            #14
                            Hmmmm...
                            Jag beställde nutrisi just på grund av att jag har mjukt vatten!
                            Har dock inte kört i gång ännu med gödning, vill ha karet helt stabilt först

                            Utklippt från haack.se:

                            "Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7 Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7"
                            Vårt nya sällskap/diskuskar
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                            Kommentar

                            • J.Milton
                              • January 2010
                              • 674

                              #15
                              Ursprungligen postat av quattromaniac
                              Hmmmm...
                              Utklippt från haack.se:

                              "Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7 Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7"
                              Jo också läst det, men har läst (tror det var på plantswap) att Nutrisi funkar till mjukt vatten, och micro+ funkar till hårt OCH mjukt, och ska tydligen göra ett bättre resultat.
                              Har dock själv bara testat Nutrisi.
                              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                              Blogg+Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...