Bottenfilter och mycket växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eric700
    • June 2010
    • 97

    #31
    Det har bara växt och växt under hela sommaren till och med Javaormbunken har fått skott. Gälörten får också skott hela tiden och det börjar bli lite djungel av den. Dock har Svärdplantan inte blivit mycket större, den har fått grön fin färg men den får knappt inga nya blad och de blir inte så stora heller.. Undra vad det beror på? Jag har dock fått gröna prickar på Anubias men det verkar många få, undra hur jag får bort det bara?Någon speciell algätare som gillar det tro.

    Jag funderar också på att ha något slags filter för det kommer en del smuts från bottenfilter och hamnar lätt på växterna, finns det något sätt att göra detta på utan att det tar så mycket plats och pengar!?
    // 330liter SA

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Har du provat att suga i sanden ovanför bottenfiltret med en avsågad PET-flaska? Efter en tid samlas där ganska mycket mulm, och det kan vara värt att prova i ditt fall.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • eric700
        • June 2010
        • 97

        #33
        Okej det ska jag göra, har en slamsugare Har bottenfilter i hela akvariet men ska ta där jag kan, hur ofta gör man detta? Vill ju inte att det ska bli för rent för algätarna mm..

        Ursprungligen postat av ansjo
        Har du provat att suga i sanden ovanför bottenfiltret med en avsågad PET-flaska? Efter en tid samlas där ganska mycket mulm, och det kan vara värt att prova i ditt fall.
        // 330liter SA

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Ok, har du bottenfilter över hela akvariebottnen? Då är även det en bidragande orsak till att du har grejer som flyter omkring då pumpen inte riktigt orkar dra ner skiten i sanden, utan ett bottenfilter bör vara på ca 1/4-1/3del av bottenytan för att få ett bra rätt flöde genom gruset.
          För rent blir det inte för algätarna, det finns ingen fisk som käkar den skiten ändå.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • eric700
            • June 2010
            • 97

            #35
            Jaha där ser man då har jag lärt mig något nytt idag Det var akvarieaffären som tyckte att jag skulle ha det och driver det med en Maxijet mp 1200 för mina 180-200 l. Då kommer jag verkligen att göra rent i botten nästa vattenbyte


            Ursprungligen postat av ansjo
            Ok, har du bottenfilter över hela akvariebottnen? Då är även det en bidragande orsak till att du har grejer som flyter omkring då pumpen inte riktigt orkar dra ner skiten i sanden, utan ett bottenfilter bör vara på ca 1/4-1/3del av bottenytan för att få ett bra rätt flöde genom gruset.
            För rent blir det inte för algätarna, det finns ingen fisk som käkar den skiten ändå.
            // 330liter SA

            Kommentar

            • eric700
              • June 2010
              • 97

              #36
              Jag funderar på att använda CO2 för att få lite ökad växteffekt på karet. Mitt första val är att blanda ihop mäsk som kan hålla 4 veckor ca har tänkt bygga som här http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=35&site=1. tänkte göra dubbel satts som han gör.

              Har ni några tips på hur jag kan göra?
              // 330liter SA

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #37
                Oj såg skoj ut. Kan du kanske kombinera med lite vin eller öl bryggning. Så får du en trevlig jäsande odör vid akvariet också

                Kommentar

                • eric700
                  • June 2010
                  • 97

                  #38
                  Hehe det hade varit något. funderar dock på om jag ska tillsätta CO2 eller bara vänta på att det växer till sig, tålamod är något som fungerar har jag fått höra :P

                  Ursprungligen postat av joeyk
                  Oj såg skoj ut. Kan du kanske kombinera med lite vin eller öl bryggning. Så får du en trevlig jäsande odör vid akvariet också
                  // 330liter SA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...