Hur rakt måste akvariet stå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #16
    man får lite olika svar. ska fundera lite själv också.

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #17
      40 liter är ju ingenting. Tror absolut inte det är nån fara om du lägger ett par lager liggunderlag eller nåt under. Eller som VisualDarkness sa " Bord-Underlag-Rak skiva-Frigolit". Vore ju trist om du la ner en sån här trevligt hobby innan du ens hade börjat.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Att hitta kompromisser och lösningar är halva hobbyn så inte ska man lägga av för något sådant här inte, nej.
        Som folk säger är 40l inte mycket alls och karet bör tåla en hel del utanför det optimala. Men kör du på lösningen jag skrev kommer du kunna sova gott om du är lite osäker nu.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #19
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Att hitta kompromisser och lösningar är halva hobbyn så inte ska man lägga av för något sådant här inte, nej.
          Som folk säger är 40l inte mycket alls och karet bör tåla en hel del utanför det optimala. Men kör du på lösningen jag skrev kommer du kunna sova gott om du är lite osäker nu.
          tack.
          känner mig lite dum nu, för det är inte det att jag inte tror dig, men jag funderar lite på hur det ska bli rakt av att göra som du sa.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Det beror på HUR det är snett om mitt tips hjälper eller inte.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #21
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Det beror på HUR det är snett om mitt tips hjälper eller inte.
              på vilket sätt ska det vara snett för att ditt tips ska hjälpa?

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Med skevt tänker iaf jag att det helt enkelt inte är en plan toppskiva, lite lutning är en helt annan sak.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • sagodjuret
                  • January 2010
                  • 133

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Med skevt tänker iaf jag att det helt enkelt inte är en plan toppskiva, lite lutning är en helt annan sak.
                  så här är det.bänken består ju av fyra ben, dessa ben stödjs upp av en ram uppe och en ram nere. benen är inte på millimetern lika långa. på ett av benen skiljer ett par millimeter nere vid golvet och upptill där plattan liksom vilar på benen och övre ramen sticker vissa ben upp nån millimeter ovanför ramen. detta gör ju att plattan, som redan är nån millimeter skev ligger lite mer på benen som sticker upp lite mer och därav lite ojämnt. det är det som är hakarna. sedan kan jag väl inte lova att mitt golv är 100% rakt heller. det är ingen enorm ojämnhet, lägger jag vattenpass på syns den knappt, men dom är ju kanske inte jätteexakta. vore ju trevligt om det gick att lösa.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    det är inga problem. mitt 170 diffar säket 7mm på diagonalen o det funkar jättebra. kör du på. som sagt 40L är verlkigen inte så stort o då är det inte så stora krafter. värre om du hade haft ett 300L

                    jag lodade in mitt 350L jättenoga men nu diffar det ett par mm men det funkar bra där med. antar att det är golvet som börjar ge sig lite.

                    lägg en bit frigolit eller liggunderlag under. det gör jag alltid för att ha nån "buffert" mot stötar o liknande.

                    Kommentar

                    • DarkAngel_83
                      • April 2010
                      • 244

                      #25
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Att hitta kompromisser och lösningar är halva hobbyn så inte ska man lägga av för något sådant här inte, nej.
                      Som folk säger är 40l inte mycket alls och karet bör tåla en hel del utanför det optimala. Men kör du på lösningen jag skrev kommer du kunna sova gott om du är lite osäker nu.
                      Man ska ej lägga ner för att man blir osäker..finns alltid lösningar om man bara tänker och står ut ett tag..jag skaffade ju nytt akvarium tillslut och ångrar inte en sekund att jag inte gavupp, har nämligen 20 små friska yngel nu...Fiskarna är ju bara så charmiga..Så klura o trixa så kommer det bli bra =)

                      Kommentar

                      • bjornsson
                        • January 2008
                        • 480

                        #26
                        Har på denna tråd istället för att starta en ny, men mitt 720L står rakt på längden men på höger kortsida så har jag en lutning på ca 5mm från insidan till utsidan och på vänster kortsida har jag ungefär en lutning på 3mm från insidan till utsidan av akvariet.

                        Det står på en bänk med frigolitskiva emellan, se projekt tråd "720L Malawi"
                        200L Nystart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...