HUr gör jag med grodan och guppysarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    HUr gör jag med grodan och guppysarna?

    Jag startade upp ett akvarie i onsdags, var i affären och köpte guldfiskar då de rekommenderade dessa som en "bra" nybörjarfisk. Kom hem släppte i och insåg att detta går aldrig i ett så här litet akvarium, gick in och letade fakta och mycket riktigt skulle inte guldfiskar vara i ett 54 l akvarium. Ringde upp djuraffären och sa detta (då de vid inköpet fick veta att det gällde ett 54 l akvarium borde de talat om detta) de gick med på att jag fick byta fiskarna till andra åkte jag dit direkt och bytte till mig guppyfiskar. Nu har jag även fått en vit liten klogroda i inflyttningspresent och undrar hur jag ska göra med denna? den behöver väl mer mat än jag kan ge i ett nystartat akvarium ? guppysarna ska väl ha mat ganska sällan nu första veckorna?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Hej och välkommen till forumet!
    Kul att du förstod att guldfiskar ska ha större akvarium, och framförallt gick tillbaks till affären. Du har redan lärt dig en viktig nybörjarkunskap, nämligen att vad de säger i affären ska man ta med en nypa salt. Men här på Zoopet finns tung kunskap i akvaristikens fascinernade värld, jag lär mig ständigt nya saker här.

    Klogrodan kommer att bli ganska stor, eftersom albinogrodor inte är dvärgklogrodor. Den kommer att äta upp dina guppyyngel, vilket du nog kommer vara tacksam för vad det lider, för det blir lätt för många guppy annars.
    Grodan klarar också av att snålmatas i början, den är ju liksom fiskarna kallblodig och behöver inte mat för att hålla värmen.
    Även om om den föredrar fryst foder framför torkat skulle jag köpa torkat foder åt den till att börja med.
    Det finns i pelletsform och då kan du lägga maten framför grodan så att den hinner med innan guppyn snor käket. Lägg en pellets i en sked vatten, sug upp med sugrör och släpp pelletsen precis framför nosen på grodan.
    Sen är det ju så att när de får mat sällan så är de på hugget och snabbar sig på.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • regicide
      • May 2010
      • 113

      #3
      okej, tack så mycket jo jag ahr förstårr att guppys förökar sig så grodan kanske kommer lösa sin mättnad på annat sätt senare jag har nu inte matat på tre dagar, vare sig fiskarna eller grodan. la idag ned en nypa flingfoder till fiskarna och sen lite granna framför grodan också. den fick väl iallafal till sig några flingor men detta kanske inte är tillräckligt? ska åka förbi djuraffären innan den stänger idag och köpa sånt pellets då detta med nitriter och sånt är inget som stör grodan?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jo, nitrit stör alla djur så det är bra att du är så sparsam med maten.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av regicide
          okej, tack så mycket jo jag ahr förstårr att guppys förökar sig så grodan kanske kommer lösa sin mättnad på annat sätt senare jag har nu inte matat på tre dagar, vare sig fiskarna eller grodan. la idag ned en nypa flingfoder till fiskarna och sen lite granna framför grodan också. den fick väl iallafal till sig några flingor men detta kanske inte är tillräckligt? ska åka förbi djuraffären innan den stänger idag och köpa sånt pellets då detta med nitriter och sånt är inget som stör grodan?
          Hej! Jag vet inte hur det är med klogrodan, men dvärgklogrodan, vilket jag har 3 st, ska inte äta flingfoder. Jag har 3 st dvärgklogrodor och 7 neontetror i mitt kar.

          Jag startade mitt 54 liters för 2 veckor sen, och jag ger lite..lite flingfoder morgon och kväll då jag inte har mycket fisk, så räcker det med lite. Och varje kväll så ger jag grodorna lite röda mygglarver, varierar lite med frysfodret. Så du kan mata varje dag, MEN *litegrann* hellre för lite än för mycket. Jag kan tycka..varje dag, men LITEGRANN. =) Istället för mycket var tredje dag, vet inte om nån håller med.

          Vet att du har klogrodan, men här har du en bra sida, men handlar visserligen om dvärgklogrodan. www.groda.tk
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Här är det bästa nog att mata liiite och sällan, och regicide skriver att det ska inköpas grodmat. Så det blir nog bra det här.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • regicide
              • May 2010
              • 113

              #7
              okej, de lever än och nu är ju akvariet iallafall 10 dagar gammalt.. men man kanske inte ska ropa hej för nu händer något konstigt. guppy hannen verkar helt galen och låter inte honorna vara alls, men så ska de väl vara, det konstiga är att han i mellan åt ser ut att få något liknande spasmer? spärrar upp alla fenor och simmar baklänges? är det så här de ser ut när de uppvaktar eller är något fel? uppvaktar de i såfall JÄMT , låter han aldrig honorna vara??

              Kommentar

              Arbetssätt...