Hur få fram skygga fiskar och få mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glada
    • April 2010
    • 26

    Hur få fram skygga fiskar och få mat?

    Hej!
    Har för några dagar köpt ett litet stim (5 st) guldbarber. Dom är annu så länge de enda innevånare i karet (160 l). Karet är nystartat. Jag vet att man ska mata försiktigt, men NÅN mat måste dom ju få, men hur ska jag lära dom att mat finns, bara dom kommer fram? Om jag lägger i några bitar/flingor med mat på ytan kommer det ju bara att virvlas runt av strömmen från pumpen och sen sjunka någonstans.... Det känns inte så meningsfullt.
    Hur gör man??
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    De kommer lära sig! Mina kerri-tetror vägrade äta första veckan, det du kan göra är att köpa något frysfoder, och se om de gillar det bättre. De kommer inte svälta ihjäl, även om de inte äter på några dagar. Får prova o köpa ännu fler och se om de känner tryggare i större stim annars?

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Hej!

      Jag hade själv nyligen i ett liknande problem. I mitt fall hann inte de lite försiktiga fiskarna upptäcka att det var mat på g innan de pigga småttingarna ätit allt.

      Här är mina förslag:
      Jag tror att det kan vara smart att mata med t.ex. frusen artemia (tinad i lite vatten). Kan köpas på alla djuraffärer. Den sjunker ned så att den hamnar i närheten av fiskarna. De behöver alltså inte inledningsvis leta sig upp till ytan för att hitta torrfodret. Börja med att skicka ned lite så att någon hittar maten och de andra blir nyfikna. Då kan du skicka ned lite till så att alla verkligen får i sig något.

      Du kan också lägga lite torrfoder i blöt, så att det sjunker när du häller i det i akvariet. Häll i lite åt gången, så att det inte blir massor av mat över som bara ligger och smutsar ned vattnet.

      Lycka till!
      Senast redigerad av häpp; 01 May 2010, 17:41.

      Kommentar

      • Glada
        • April 2010
        • 26

        #4
        OK. Tack för tipsen. Ska prova.

        Kommentar

        • lilleulv
          • July 2007
          • 208

          #5
          foder

          Ursprungligen postat av Glada
          Hej!
          Har för några dagar köpt ett litet stim (5 st) guldbarber. Dom är annu så länge de enda innevånare i karet (160 l). Karet är nystartat. Jag vet att man ska mata försiktigt, men NÅN mat måste dom ju få, men hur ska jag lära dom att mat finns, bara dom kommer fram? Om jag lägger i några bitar/flingor med mat på ytan kommer det ju bara att virvlas runt av strömmen från pumpen och sen sjunka någonstans.... Det känns inte så meningsfullt.
          Hur gör man??
          Fodre tidigt på morgonen, så fort där kommer ljus i akvariet från rummet. Fiskarne är mest hungrige efter nattens "sult".
          Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

          Kommentar

          • Ancistrus_malen
            • March 2010
            • 47

            #6
            Jag har också haft samma problem. Mina fiskar lärde sig tidigt att äta röda mygglarver (frysta). men sedan också flingfoder. Jag brukar ''trumma'' lite lätt med finger- spätsarna uppe på akvarie locket. Då genast är alla fiskar uppe vid ytan. Särskillt mina tigerbarber, dom blir helt ifrån sig. men somsagt alla mina andra är också framme nästan direkt. Lycka till!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av lilleulv
              Fodre tidigt på morgonen, så fort där kommer ljus i akvariet från rummet. Fiskarne är mest hungrige efter nattens "sult".
              Mina fiskar är tvärtom loja på morgonen och äter som blåvalar efter 18.00. Synd bara att det oftast blir att mata tidigt. Manfår helt enkelt testa vad ens egna fiskar gillar.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Jag matar mina fiskar med pincett, då får dom komma och ta maten själva.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • undervatten
                  • April 2010
                  • 137

                  #9
                  Mina fiskar är på hugget dygnet sunt verkar det som lika aggresiva på morgonen som på kvällen, vilket ställer till problem när jag försöker mata skygga, nattlevande fiskar
                  10 st med alla olika sorters fiskar.
                  Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                  Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                  Kommentar

                  Arbetssätt...