Från 54L till 260L :-D Malawi eller ej??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Från 54L till 260L :-D Malawi eller ej??

    Hej på er.
    Jag har haft ett 54 lit akvarium i många år där jag haft lite Guppy, black molly, tetror och några algisar, inget avancerat med andra ord.

    Men nu ska här uppgraderas :-D Nu håller vi på att göra om i vardagsrummet och så fort golvet är lagt så ska här in ett 260 liters Juwel Vision


    Det ska bli sååååå roligt och jag längtar tills det är igång och jag kan börja så smått att installera fiskarna.

    Men nu till min fråga. Jag har varit i zoo affären och bett om råd om vilka fiskar jag ska ha i osv. Jag vill börja med enkla fiskar då jag är ny på denna storleken och det blir nya fisksorter för mig. Jag fastnade för lite olika fiskar och då bl a en som hette Marigold som tydligen tillhörde "Malawi" fiskarna (?) och då sade han att jag inte skulle blanda Malawi fiskar med andra fiskar som jag fastnade för tex några barber, slöjstjärtar osv.

    Så nu är frågan... ska jag endast ha olika sorters Malawi fiskar och hålla mig till det eller ska jag ha den andra varianten jag är sugen på med
    2-3 diskus, barber, slöjstjärtar och tetror?

    Det var lite viktigare att välja rätt växter och mer sten till Malawi fiskarna sade han. Men om jag väljer de andra är det lättare att inreda och jag kan välja i stort sett vilka växter jag vill.

    Jag vet inte om det är är en regelrätt fråga egentligen det kanske mer är en smaksak men jag vill ändå ha lite åsikter och synpunkter så jag inte gör några dumma nybörjartabbar.

    /Charlotte
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Diskus ska ha ganska varmt vatten medans slöjstjärt svalt så man kan inte blanda dessa! malawi är agressiva och revirhävdande och skall ha sällskap och inredning därefter! Läs artbeskrivningar som finns här på zoopet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Tetrorna lär nagga Slöjstjärtarnas fenor rätt rejält, dessutom skitar slöjstjärtarna ner och - i alla fall enligt vad jag har hört - ger sig på de flesta finbladiga växterna. Diskus vågar jag inte riktigt uttala mig om, men 2-3 låter lite lite, och dessutom stämmer deras behov inte överens med slöjstjärtarnas. Personligen gillar jag akvarium som följer ett visst tema, vanligen efter världsdelar: Tex. Sydamerika, asien eller Malawi/Tanganyka, framför "fisksoppa" med fiskar från flera olika kontinenter.

      Läs igenom artbeskrivningar! Filtrera bort de fiskar som inte trivs i det pH ni har, se vad som finns i vilken världsdel, ställ in storleken på akvariet osv. Det är en toppenfunktion och artbeskrivningarna kan reda ut många frågo

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #4
        Skaffa 2,3 sorter av apistogramas ! blanda ihop med någon fin tetra (kardinal) och några pansarmalar!

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Hm, det här var sannerligen inte lätt... Jag har sökt som Vimsa sa och läst om de fiskar jag fått upp men många av dem kan jag inte se då jag inte är guldmedlem :-(

          Men jag har en favorit och det är kardinaltetra som jag gärna vill ha ett stim av. Men jag vill också ha några stora fiskar då vi bara haft små fiskar innan som molly, guppy, tetra och kampfiskar. Fastnade ju som sagt för Marigold, tyckte de var sååå vackra så kanske det får bli ett "malawi" akvarie iallafall... Men då kan jag inte ha kardinal ihop med dem antar jag :-(

          Åh, suck, jag ändrar mig hela tiden, kommer aldrig kunna bestämma mig...
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • DjTommy
            • October 2008
            • 321

            #6
            Får jag lägga en röst? Malawi! ;-) ..eller kanske ytterligare ett akvarium till?

            Edit: Välkommen till Zoopet!
            Senast redigerad av DjTommy; 19 April 2010, 21:22. Anledning: Välkommen!
            54 liter BB
            96 liter Dagis
            375 liter Malawi

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Tack så mycket

              Jo, 2 akvarier hade varit kanon.... men min budget räcker inte till tyvärr. Jag har ju iof kvar mitt 54 liters men jag kommer nog ge det till mina gerbiler istället.

              Jo, jag läser för fullt om Malawi just nu. De är såååå fina många utav dem!!! Kan man blanda alla Malawi?
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Virros
                • January 2010
                • 488

                #8
                Då tycker jag att du ska satsa på malawis!

                Kommentar

                • DjTommy
                  • October 2008
                  • 321

                  #9
                  Ursprungligen postat av Torreador
                  Jo, jag läser för fullt om Malawi just nu. De är såååå fina många utav dem!!! Kan man blanda alla Malawi?
                  Nej, då vissa har stort revirbeteende och kan vara väldigt aggresiva. Mari gold är en väldigt lugn fisk så kolla lite på Golden, Röd zebra och någon Aulonocara.
                  54 liter BB
                  96 liter Dagis
                  375 liter Malawi

                  Kommentar

                  • DjTommy
                    • October 2008
                    • 321

                    #10
                    Kör på en projekttråd med massor av bilder sedan när det är dags, oavsett vad du väljer. Alltid kul att följa uppstart av akvarium och lite mer kul när det pratas ciklider. ;-)
                    54 liter BB
                    96 liter Dagis
                    375 liter Malawi

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      kör malawi. otroligt charmiga. bra fart på dom.
                      malawi vill ha strömmt vatten. mycket flås.

                      rötter skall du inte ha i malawi kar då 1. det inte är naturligt i deras biotop och 2. det sänker pH. malawi vill nämligen ha högt pH o KH. så kalksten är bra sten att ha tex

                      (ta gärna en titt i min korta malawi-tråd för inspiration eller någon annans malawi-kar.)

                      jag är förespråkare av att inte blanda fisk från olika världsdelar.så tetror o slöj går bort.

                      det finns ju andra fiskar från afrika med. malawi är en sjö sen finns det Victoria-ciklider från victoriasjön o tanganyikaciklider frånden sjön. blanda inte dessa heller.

                      malawi finns det massor av. o de är otroligt vackra o roliga fiskar att ha.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Ska kolla din tråd hannesc :-) Det lutar väl åt att det blir ett Malawi akvarium iallafall. Jo, kalksten sade han i affären också att jag skulle ha. Och bara vissa växter som firrarna inte åt upp...
                        Attans, ville ju ha mina små fina kardinaler, tycker de är sååå vackra. Finns det någon annan liten stimfisk med färg som man kan ha till dem?
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Nope. det finns det inte.

                          då får du köra antingen asien-tema eller syd-amerikanskt.

                          tips på bra o tålig växt är java-ormbunke o vallisneria.

                          Kommentar

                          • DjTommy
                            • October 2008
                            • 321

                            #14
                            Det är som hannesc säger, antingen eller. Gör det som känns bäst för dig. Jag har testat mig runt lite innan eftersom jag vart nyfiken på vissa biotoper och arter och detta har bara resulterat med att mina bekanta fått mycket fisk i sina burkar. ;-) Jag har fastnat för Malawi, helt klart. Testa på ett Malawi och känn på det.

                            Ett litet stim i ditt 54 liters kanske hade fungerat? Ska inte säga säkert hur många du kan ha i det utan överlåter det till dom som har mer koll på det. På Herkules zoo i Göteborg hade dom för ett tag sedan ett Juwel Rio 400 med ett par hundra kardinaler, vill minnas 5-600 st och det var riktigt fräckt att se.
                            54 liter BB
                            96 liter Dagis
                            375 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Det blir ett Malawi akvarie :-) (om jag inte hinner ändra mig... haha)

                              Jag vill absolut ha Marigold då jag tycker de är sååå vackra. Om jag förstått det rätt så tillhör de en grupp av Malawi som hette Mbuna (?). Ska de andra firrarna vara ur samma grupp eller kan man blanda med andra Malawi?

                              Såg en som hette electric blue i affären men var det verkligen en Malawi? Hittade den inte här i beskrivningarna.
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...