Behöver tips 27.5l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    Behöver tips 27.5l

    Hej jag håller på att göra ett akvarium som kommer bli 27.5liter stort och jag undrar vad man kan förväntas kunna ha i det jag har själv tänkt lite på en kampfisk eller räkor men jag vet ej vad "minimum" gränsen för att dem ska trivas i är för nåt
    Skulle gärna vilja ha lite råd på olika fiskar/eller annat tex räkor och växter därtill man kan ha i det.
    Denne "rokkie" är mkt tacksam för svar
    Mvh Pontus.
    45liters fisksoppa
    30liters kar.
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    #2
    Är du djurvän kör du på räkor/snäckor.

    Kommentar

    • Pontusosd
      • March 2010
      • 124

      #3
      Ok ska kolla på ?red crystal räkor? eller vad dem heter isåfall.
      Tack
      45liters fisksoppa
      30liters kar.

      Kommentar

      • Pontusosd
        • March 2010
        • 124

        #4
        Nu blev jag förvirrad detta är kopierat ifrån mitt första akvarium att tänka på tråden.

        den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i.

        Och om jag ska ha ett 27.5liter stort akvarium så borde man kunna ha en 27.5 cm stor fisk däri eller är jag ute och cyklar?
        45liters fisksoppa
        30liters kar.

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          #5
          Ursprungligen postat av Pontusosd
          Nu blev jag förvirrad detta är kopierat ifrån mitt första akvarium att tänka på tråden.

          den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i.

          Och om jag ska ha ett 27.5liter stort akvarium så borde man kunna ha en 27.5 cm stor fisk däri eller är jag ute och cyklar?
          Måste säga att du är helt ute och cyklar. Vi säger att en guldfisk ska ha 300 liter, och att guldfisken blir 30cm när den är stor. Det betyder att du kan ha 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters akvarium.

          Förstod du?
          Förresten så är det där 1liter vatten 1cm fisk vilseledande, kolla igenom artiklarna här uppe så hittar du snart en bättre

          Lycka till!

          Kommentar

          • Pontusosd
            • March 2010
            • 124

            #6
            Tack för svaret
            45liters fisksoppa
            30liters kar.

            Kommentar

            • Pontusosd
              • March 2010
              • 124

              #7
              Fick glasen idag och jag har räknat ihop att det blir minst 30Liter.
              Kommer att bli en progekt tråd ihopsättningen av karet och utsmyckningen också
              Mvh
              45liters fisksoppa
              30liters kar.

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #8
                Hej. Du kan visst ha fisk i burken. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga ned. Kampfiskar (om det är Betta splendens du menar) tycker jag personligen är en styggelse, men det finns vissa typer av mindre vildformer av Betta du skulle kunna ha. Vidare skulle du kunna kolla in de vackra små fiskarna i släktet Parosphromenus, blir inte stora och är stillsamma.

                Vad menade jag då med mycket jobb? Om du vill att dessa fiskar skall bli fler (och det vill man) måste du se till att de har mycket mjukt och surt vatten, torvfiltrerat är ett bra sätt att få det. Samtidigt vill de gärna ha levande föda, i vart fall Parosphromenus.

                Annars kan du alltid ha någon vacker killi i burken,de är rätt svåra att slå ihjäl, lättodlade och äter generellt det de får dock inte torrfoder.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pontusosd

                  den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk

                  Och om jag ska ha ett 27.5liter stort akvarium så borde man kunna ha en 27.5 cm stor fisk däri eller är jag ute och cyklar?
                  Du inser själv orimligheten i den gamla "tumregeln" som uppstått på nåt konstigt vis av nån inte så vis människa

                  Och vad du ska ha i ditt akvarium får du avgöra men i mitt 27L har jag ett stimm på 8 dvärg rasbora (boraras brigittae) och 6 amanoräkor och mycket växtlighet och även flytväxter och det funkar jättebra (ca 3år nu)
                  Senast redigerad av åheim; 08 April 2010, 07:31.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Pontusosd
                    • March 2010
                    • 124

                    #10
                    Oj glömde bort min tråd xD Akvariumet hushåller en Jätte fin Kampfiskhane nu och det blev på ca 30 liter
                    45liters fisksoppa
                    30liters kar.

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #11
                      Ursprungligen postat av joelvuo
                      Måste säga att du är helt ute och cyklar. Vi säger att en guldfisk ska ha 300 liter, och att guldfisken blir 30cm när den är stor. Det betyder att du kan ha 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters akvarium.
                      är det bara jag som inte hänger med här?

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ursprungligen postat av sagodjuret
                        är det bara jag som inte hänger med här?
                        Kanske, 30cm=ca fullvuxen guldfisk. 30(antal cm per fisk) multiplicerat med 10 (antal fiskar) blir 300cm totalt. Vilket motsvarar 300liter. Alltså kan du ha ungefär 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters utan att det blir överbefolkat. Men regeln stämmer inte riktigt... Om man har ett kar på 10liter betyder det inte att man kan ha en fisk som är 10cm lång. Men på ett ungefär funkar regeln, men man får ta lite hänsyn till akvariets längd respektive fiskens.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          och inte minst dess aggressivitet och levnadssätt/beteénde!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Pontusosd
                            • March 2010
                            • 124

                            #14
                            Så då funkar min lilla kampfisk i mitt 30 litrar? :O
                            hehe
                            45liters fisksoppa
                            30liters kar.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pontusosd
                              Så då funkar min lilla kampfisk i mitt 30 litrar? :O
                              hehe
                              Fungerar och fungerar, det blir jobb med vattenkvalitet och liknande men inreder du med mycket växter och liknande kan kampfisken trivas. Själv skulle jag nog inte kampfisken där.
                              Ursprungligen postat av SenorBastardo
                              Hej. Du kan visst ha fisk i burken. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga ned. Kampfiskar (om det är Betta splendens du menar) tycker jag personligen är en styggelse, men det finns vissa typer av mindre vildformer av Betta du skulle kunna ha. Vidare skulle du kunna kolla in de vackra små fiskarna i släktet Parosphromenus, blir inte stora och är stillsamma.

                              Vad menade jag då med mycket jobb? Om du vill att dessa fiskar skall bli fler (och det vill man) måste du se till att de har mycket mjukt och surt vatten, torvfiltrerat är ett bra sätt att få det. Samtidigt vill de gärna ha levande föda, i vart fall Parosphromenus.

                              Annars kan du alltid ha någon vacker killi i burken,de är rätt svåra att slå ihjäl, lättodlade och äter generellt det de får dock inte torrfoder.
                              Det är det här jag inte förstår. Varför är kampfiskar en styggelse? Få fiskar kan klara sig lika bra genom olyckor scenarios som kan ske i en akvarievärld. Det är en sak om fisken har någon nedsatt livskvalitet av aveln med det är knappast fallet med de flesta kampfiskarna.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...