Vilket är bäst att köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Vilket är bäst att köpa?

    När jag köpte ett större akvarium lyckades jag lura på min kille mitt mindre akvarium, och nu är han lite fisk galen som mig. Men han vill köpa större, vi har nu hittat 2 annonser men vet inte vilket vi ska välja, eslutsångest.

    Det förta vi hittade kostar 1000, men att vi skulle få lite billigare för att lysrampen var trasig så vi måste köpa en ny sån för 600.
    Helglasakvarium 200 l
    Stenbakgrund (limmad)
    2 innerfilter
    1 ytterfilter (Eheim ecco)
    2 värmare
    Bänk
    Sten (Vätternsten)
    Rötter
    Växter
    Ljusramp
    Fiskar (Palettsciklider (hanne + 3 yngel), Praktbotia, Regnbågsfisk, Scalarer (vita), mosaikgurami m.fl.)
    Håvar, hävert, foderautomat, foder m.m
    Ytterligare 1 50l helglasakvarium med tillbehör (pump, värmare m.m) medföljer



    Och det andra, för 900 sa han att i även kunde få med lite växter och kanske någon fisk plus att det är 1 timmes kortare resa. Och att denna bänk var även bättre.
    Akvarium m ram 250 l med pump(ytterfilter), sand, ramp med dubbla lysrör. Bänk ingår.
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Det viktigaste är eg. att kolla att akvariet i sig är fint, minimalt med repor, att siliconet inte släppt och ålder. Personligen skulle jag nog vara lite mer intresserad av alternativ nummer 2. Du har en fungerande ljusramp med dubbla rör, bättre bänk och minimalt med extra "lull lull" (en salig blandning fiskar bl.a. som i första alternativet). Sten kan du ju själv plocka t.e.x.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Zenthar
      • February 2010
      • 129

      #3
      Jag instämmer med C. Ciklid.
      Mindre bök att köpa akvarium utan invånare också.
      60 Liter SA Sällskap
      325 Liter Malawi

      Kommentar

      • linastorm
        • January 2010
        • 146

        #4
        Ja vi är ju mest sugna på det andra tror jag, men ibland är det bara helt omöjligt att bestämma sig :P
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ursprungligen postat av linastorm
          Ja vi är ju mest sugna på det andra tror jag, men ibland är det bara helt omöjligt att bestämma sig :P
          En fördel till är ju att det andra är större än det första OCH inte har en bakgrund som tar upp ytterligare litrar i akvariet. Så det på 200l kanske i verkligheten är 180l pga bakgrunden (beroende på bakgrundens djup och montering).

          Sedan är det ju det där krånglet med att få med fiskar. Du skall hem med akvarium, ställa och loda det, tvätta grus (som förhoppningsvis är i hinkar, kvar i akvariet kan du knäcka bottenglaset när du bär det), fylla upp akvariet, inreda... Det tar ju sin tid. Innan fiskarna är i vattnet är det X antal timmar senare. Och så mycket fisk som följer med är ingen höjdare i nystartat akvarium. Bakterierna i filter kan du antagligen inte använda dig av (efter en timme börjar alla nyttiga bakterier dö).

          Lättare att välja nu?
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Zenthar
            • February 2010
            • 129

            #6
            Hela grejen med att man säljer akvarium inkl fisk är rätt dumt egentligen då i de flesta fall fiskarna får lida under transport tiden innan akvariet är i balans igen. Mycket stress.
            60 Liter SA Sällskap
            325 Liter Malawi

            Kommentar

            • linastorm
              • January 2010
              • 146

              #7
              Det blev att vi köpte det andra akvariumet, och vi är super nöjda. Vi fick med mycket mer än det som stod i annonsen, även fiskar(som hade legat i hinkar utan doppvärmare och pump i 2 dagar) en massa växter, och sen en massa saker som jag inte riktigt vet vad det är 4 utav fiskarna vi fick är palettciklider, så nu undrar jag hur lång tid det tar innan dom får tillbaka sin färg?
              170l - 64l - 40l - 16l
              Bloggen

              Kommentar

              • Virros
                • January 2010
                • 488

                #8
                2 dagar i en hink ojdå :O DU måste vänta minst 3 dagar innan bakterierna och allt är igång i karet då blire 5 dagar i hinken för stackars fiskarna :o
                Lämna tbx fiskarna till en affär eller något!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Virros
                  2 dagar i en hink ojdå :O DU måste vänta minst 3 dagar innan bakterierna och allt är igång i karet då blire 5 dagar i hinken för stackars fiskarna :o
                  Lämna tbx fiskarna till en affär eller något!

                  lite feltänk där virros.

                  Bakterierna kommer ALDRIG igång så länge där inte finns någon fisk som bajsar och sätter igång nitrifikationen. DVS du kan köra ett kar i månader utan någon större bakterieutveckling om du ej har några invånare.

                  Nyttiga bakterier snackar jag om nu.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • linastorm
                    • January 2010
                    • 146

                    #10
                    Ursprungligen postat av Virros
                    2 dagar i en hink ojdå :O DU måste vänta minst 3 dagar innan bakterierna och allt är igång i karet då blire 5 dagar i hinken för stackars fiskarna :o
                    Lämna tbx fiskarna till en affär eller något!
                    Vi har vårat lilla akvarium dom får vara i så länge, så det blir då ingen mer hink för dom.
                    170l - 64l - 40l - 16l
                    Bloggen

                    Kommentar

                    • linastorm
                      • January 2010
                      • 146

                      #11
                      Och just det, vi fick med ett ytterfilter som pumpar 5l i minuten, räcker det till ett 250l akvarium?
                      170l - 64l - 40l - 16l
                      Bloggen

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        300L/h räcker inte på ett 250 enligt mig, man ska försöka ligga på ungefär 3-4 gånger akvariets volym i cirkulation, dvs runt 800-1000 liter/timme för din del.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • linastorm
                          • January 2010
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          300L/h räcker inte på ett 250 enligt mig, man ska försöka ligga på ungefär 3-4 gånger akvariets volym i cirkulation, dvs runt 800-1000 liter/timme för din del.
                          Ja jag tyckte att det verkade vara lite väl lite, men vi får helt enkelt stoppa i några innefilter nu tills pengarna ramlar in på kontot
                          170l - 64l - 40l - 16l
                          Bloggen

                          Kommentar

                          • Virros
                            • January 2010
                            • 488

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            lite feltänk där virros.

                            Bakterierna kommer ALDRIG igång så länge där inte finns någon fisk som bajsar och sätter igång nitrifikationen. DVS du kan köra ett kar i månader utan någon större bakterieutveckling om du ej har några invånare.

                            Nyttiga bakterier snackar jag om nu.
                            Jag tänkte på att det är inte bra att köra paletter som start fiskar, efterssom dem är rätt känsliga till nystartat vatten.

                            Kommentar

                            • linastorm
                              • January 2010
                              • 146

                              #15
                              Såg nu att den ena palettcikliden har ett öga som står ut lite mer än det andra och så är det en vit fläck på det. Vad kan det vara för något?
                              170l - 64l - 40l - 16l
                              Bloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...