Antal Kuhli i vårt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Antal Kuhli i vårt kar?

    Imorgon blir det ev. inköp av Kuhli, om 7-åringen får som han vill. Vårt akvarium är på 220 liter och vi har gott om växter, grottor och gömställen. Den enda konkurrenten om dessa Khulisarna kommer att få är egentligen den Kinesiska älgätaren. Hur många Kuhlisar skulle ni köpt, kanske 3, eller 5-6? De vill väl gärna vara flera? Vi har grus som är lite blandat, ganska finkornigt men funderar på att köpa lite fin sand för att byta ut gruset på ngt ställe. Är det en bra idé eller onödigt? Kommer de överhuvudtaget vara synliga på dagtid? Det är det som gör mig lite fundersam på om vi verkligen ska köpa dem, de kanske bara är framme på natten när 7-åringen sover och de skulle ju ändå vara hans...
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    *Ett par frågor, vad är kinesisk algätare? Siamesisk har jag hört, men kinesisk... är det samma fisk?
    *Hur länge har karet varit igång?
    *Ska ni ha andra bottenlevande, typ ancistrus?

    I ett 200l kar kan man lätt ha 5-8 Khuli. De är nattaktiva och syns på eftermiddagarna (ialf här hemma) och vi har 3 khuli i ett 225l kar.
    Du behöver inte byta sand, de trivs i de flesta bottenmaterial. De vill ha gömställen som de kan gömma sig i på dagarna och komma fram på kvällarna.

    Om du vill ha en sorts bottenlevande rolig fisk som är framme och som man kan ha fler av, köp Borneosucker, en grönling. De är super söta blir 6cm som fullvuxna, snälla fiskar som är aktiva på dagarna. De är framme mer än en khuli ål. Kanske mer uppskattande för barnen.

    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      jag har en kuliål den har efter en vecka i karet börjat visa sig även dagtid Den simmar mycket och snabbt, gör snabba vändningar och leker vid glaset, mina barn 3 och 5 år uppskattar det mycket
      Det står att den är en ensamvarg men jag har hört av flera att de gärna är fler. Själv nöjer jag mig med en

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Sök på artbeskrivningen här på Zoopet så får du se Kinesen. Vi har den gula varianten. Supersöt o dagaktiv. En del blir aggressiva när de blir äldre men ännu har vår inga sådana tendenser så vi hoppas det ska gå bra. Vi har ett gäng Siameser också.

        Alltså, just detta karet har vart igång i två veckor men med vatten, pump och grus ifrån ett kar vi startade i början av november. Alla värden e bra.

        Ok, ska kolla upp Borneosucker. De låter spännande. Tack för att du tog dig tid!
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ok, vad bra. Jag var rädd att de inte visar sig alls på dagarna, då e de ju liksom ett onödigt köp med tanke på barnen.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Mina kuhliiålar visar sig mer och mer, just på eftermiddagarna, så varför inte låta sonen få sina kuhlii?
            En annan söt sak med dem är att när jag gör vattenbyte så tycker de att det blir för kallt och slingrar sig runt doppvärmaren allihop.....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Mina kuhliiålar visar sig mer och mer, just på eftermiddagarna, så varför inte låta sonen få sina kuhlii?
              En annan söt sak med dem är att när jag gör vattenbyte så tycker de att det blir för kallt och slingrar sig runt doppvärmaren allihop.....
              Smart gjort av dem! Det är ju ett par stycken till som skrivit att de visar sig på eftermiddagarna så då är det ju en annan femma . Vi får se vad det blir och om vi kommer fram till "stan" o djuraffären idag. Det är sjukt mycket snö ute!
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                4 små Kuhlisar har det blivit. Två små blygisar, tror vi tog de sista, flyttade hem till oss förra helgen och idag köpte vi ytterligare två. Hoppas de blir lite modigare med tiden och nu när de blivit några fler. Tror vi köper ett par stycken till kanske. De är verkligen söta. Det märks att de trivs ihop för de ligger oftast kärleksfullt omslingrade under vår frigolit bakgrund. De har naturligtvis upptäckt att det är ett utrymme på ett par centimeter mellan bakgrunden och botten så där bökar de sig ner genom gruset, de små rackarna...
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Nu har det gått ngn vecka och vi ångrar inte våra Kuhliinköp. Faktiskt verkar de inte ha en aaaning om att de ska vara nattaktiva för man ser någon av våra 4 små rackare hela dagarna i princip. Kul! De är inte lätta att fota, de är så små fortf, kanske 4-5 cm. Lägger ändå in ett par bilder. De är så goa med sitt skägg!

                  Ni som har Kuhlisar, lägg jättegärna in lite bilder på dem.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Dexter; 09 March 2010, 09:38.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    snygga måste ha några i mitt

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av hult87
                      snygga måste ha några i mitt
                      Absolut, det tycker jag!
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Vad söta!!
                        De är otroligt charmiga tycker jag, änn så länge håller inte mina två ihop. De lever på varsin sida av karet.
                        Jag ska definetivt skaffa fler
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Vad söta!!
                          De är otroligt charmiga tycker jag, änn så länge håller inte mina två ihop. De lever på varsin sida av karet.
                          Jag ska definetivt skaffa fler
                          Här är det två som alltid håller ihop, de andra två är lite mer självständiga av sig, men visst märks de att de gillar att vara flera. Vi vill också gärna ha ngn till. Skulle vara kul att hitta ngn med lite annorlunda teckning, om det nu finns?
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Det Finns mängder av olika teckningar på khuli ålar
                            titta på den jag köpt. Har själv bara Bruna kanel khuli ålar. och så nu denna, den heter Banana, vi döpt den

                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Det Finns mängder av olika teckningar på khuli ålar
                              titta på den jag köpt. Har själv bara Bruna kanel khuli ålar. och så nu denna, den heter Banana, vi döpt den

                              http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131008&page=24
                              Vilken snygging! Superläcker!
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...