helt ny i denna värld... vilka fiskar vågar jag mig på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • karin.sewerin
    svarade
    nu har tre stycken black molly flyttat in. det verkar vara lite olika åsikter om tempen i vattnet - nu ligger den¨på knappt 28 - är det för varmt?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av karin.sewerin
    okej - här kommer ett förslag. Ge mig gärna feedback!

    2 st black molly
    10 st neontetror
    5 st platy
    3 st corydoras aeneus
    2 st ancistrus

    Vad tycker ni?
    Blackmolly föredrar bräckt vatten och kan vara lite känsliga i sötvatten och så vill de vara fler än 2!
    När det gäller ancistrus så kan du gott nöja dig med 1 annars löper du en risk att du helt plötsligt har 50 små ancistrus efter ett tag
    Corydoras lever i stora grupper och blir otrygga när de är få så du bör åtminstone ha 6-7st
    Annars har jag inget att anmärka på
    24-26gr är en ganska lagom temp!

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    du kan nog köpa några av de fiskar du valt och börja akvariekulturen för att sedan fylla på med mer. 24 grader klarar de sig i, 28 grader är väll mer runt det optimala tillståndet men de klarar sig fint i 24.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Ursprungligen postat av karin.sewerin
    får inte rätt på temperaturen så har inte vågat släppa i några fiskar. nu är tempen nere på 24 grader...
    Det låter som en alldeles lagom temperatur för de flesta fiskar!
    Om du inte har det för kallt i rummet där akvariet står så kan du köra utan doppvärmare.

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Hmm, okej, och du har testat mixtra med doppvärmaren?

    Det jag hade gjort är att köpt en ny doppvärmare som är gjord för den volymen du har, då är det nog ingen fara.

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    får inte rätt på temperaturen så har inte vågat släppa i några fiskar. nu är tempen nere på 24 grader...

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Hade nog rekommenderat 27-29 grader

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    jag menade att gruskornen är 3-5mm. Akvariumet har varit igång sedan i onsdags - då kanske jag kan köpa några mollys imorgon då... Vilken temp rekommenderar ni på vattnet

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Jag skulle vilja hävda att för nitrit duger stickor gott, man behöver inget värde det räcker med att se att det inte finns nitrit och då ska stickan vara helt vit. Esay...

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Sand kan vara 3-5 mm, 3-5 cm är mer åt sjöstenhållet.

    Doppvärmaren är ofta inte särskilt finjusterade utan man får mer titta på temometern och sedan ställa in doppvärmaren efter det.

    Jag skulle köpa fler växter redan nu, de tar upp ammonium från fiskbajset och hindrar därmed ammoniak och nitrit att bildas. De sistnämnda är giftiga för fiskar.
    Du behöver inte alls vänta nån vecka utan så fort du planterat fler växter så kan du ha i dina första fiskar.

    Du bör snarare vänta 2 veckor innan du har i fler fiskar, ju långsammare och tålmodigare du introducerar fler fiskar desto större chans att du slipper problem. Tålamod är akvaristens främsta dygd!!!

    Man behöver inte ha ancistrus, men små ancistrus är duktiga på att äta alger, vilket ju är praktiskt. Men har man i dem för fort så har det ju inte hunnit växa till några alger alls, vilket kan leda till svält. Så du kan lugnt vänta ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Hm, du menar väll 3-5 cm? för 3-5 mm är inte så värst mkt..

    Ang sticktest så är det inte att rekommendera då det "ofta" är felvisande. Dropptest ska vara mkt bättre.

    Akvariumet klarar sig ett bra tag utan någon mal så stoppa ner några mollysar, vänta 2-3* dagar och se så att allt stämmer sen köp typ 2-3 ancistrusar o stoppa ner.

    *Jag hade nog väntat mer än 2-3 dagar för att vara på den säkra sidan men det är nog ingen fara.

    Doppvärmare har jag aldrig litat på, de går sönder som de vill och när de vill men det är bara jag. Det kan bero på att dooppvärmaren är för stark och är gjord för större akvarium. Uppdatera oss gärna med bilder!!

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    sen får jag inte riktigt rätt på temperaturen. ställde doppvärmaren på 24 men termometerna visade 28 så nu har jag sänkt tempen på doppvärmaren...

    Lämna en kommentar:


  • karin.sewerin
    svarade
    har 3-5mm grus - tjockare längst in och med lite små backar och kullar. Har även en ganska stor rot samt tre växter. Tycker som jag skrev i trådstarten att det ser lite magert ut med bara tre växter men kan kanske skaffa lite fler när jag fått fiskar i akvariumet.

    har teststickor som även testar nitrit men de kanske inte är att lita på då...

    är det en vecka som gäller innan man tar i fiskar?

    tänkte börja med att köpa några mollys. Hur länge "klarar sig" akvariumet utan malar? Borde jag skaffa ett par sådana också i början eller blir det för mycket fisk då?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Sewellia kallas också kinapleco, men det är inte en helt idealisk nybörjarfisk, den lever normalt i strömmande forsvatten, och ställer därför stora krav på vattenkvaliteten. Men det är definitivt en fisk att ha i tankarna när du blir varmare i kläderna.
    Pansarmalsläktet heter Corydoras på latin, inte Coryodas, om du vill googla på dem.

    Anledningen till att man bör ha fler honor än hanar av levandefödare är att hanarna annars kan stressa honorna för mycket. De har liksom bara en sak i huvudet....
    Börja med två honor och en hane, ta du Molly, så kommer du igång, det är en bra nybörjarfisk. Den behöver inte salt i vattnet, orsaken till att många har det är att de om de är odlade i Sydostasien, är odlade i bräckvatten. Men de har gått i sötvatten innan du får hem dem.
    Salt kan vara bra om man får vissa sjukdomar i akvariet, så spar saltet tills dess. Vanligt grovsalt är alldeles utmärkt.

    Underlaget kan du ha precis som du vill, det är en estetisk fråga och förstås nderlag för växterna. Köp flingfoder och ta bara en liten, liten burk till att börja med. Du skall nämligen mata ytterst sparsamt till att börja med, och stora burkar tenderar att förlora sitt näringsinnehåll efter en tid. Dessutom är det absolut olämpligt att ställa den på rampen. Värmen förstör vitaminerna på mindre än en dag. Mörkt och svalt.
    Jag har sex akvarier hemma och köper ändå näst minsta storleken på flingfodret.

    Däremot är det mycket viktigare att du har ett bra nitrittest. Ett dropptest, inte stickor, ska det vara för bästa noggrannhet. Håll koll dagligen på nitritvärdet första veckorna så att det inte ränner iväg. Om så sker måste du göra vattenbyten tills det har gått ner, och dra ner på matningen.

    Lagom dos mat är hälften av den allra minsta mängd du kan tänka dig. Den ger du var tredje dag till en början. Det tar rätt många veckor för en fisk att svälta ihjäl.....
    Senast redigerad av Mumin; 02 January 2010, 00:36.

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Jag hade rekommenderat att köpa vanligt flingfoder som basfoder. Ett underlag som jag tycker är snyggt är biltemas blästersand. Gruset ska ligga lite ojämnt men försök ha mer i bakre delen av akvariumet och mindre i fronten där man kollar in från. Detta gör att akvariumet får lite mer djup.

    Börja med att köpa Molly eller platy eller ancistrusarna. Kanske 4-5 (2-4 för ancinstrusarna) st av dem.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...